af Bjarne Søby

Denne påske besøgte vi DCU Blommehaven Camping ved Århus. Selvom vores påske ikke forløb som forventet, så havde vi et dejligt ophold der.

Egentlig skulle vores ældste datter Line have været til håndboldstævne i påsken, så vi voksne havde planlagt en børnefri campingtur i påskedagene. I sidste øjeblik blev Lines stævne aflyst, men hun ville hellere blive hjemme sammen med sine veninder. Så med Sissel trygt i mormors forvaring, kunne vi tage af sted Skærtorsdag 2010 om morgenen.

Målet for vores tur var Århus. Ann Karina havde aldrig rigtig fået set den spændende og dejlige by, så det glædede vi os meget til. Selvom vi nu er kommet hjem igen, så har Ann Karina har stadig ikke fået set Århus. Men mere om det senere…

Når vi nu skulle bruge meget af tiden inde i Århus centrum, kiggede vi os om efter en campingplads, der lå tæt på byen. DCU Blommehaven Camping ligger kun små 5 km. fra Århus centrum. Det er en helt acceptabel køreafstand – både i egen bil og evt. i taxa hjem om aftenen. Beliggenheden tæt på byen var vores eneste kriterium i denne forbindelse, så der bookede vi plads.

Vi syntes selv, at vi var ude i god tid, men der tog vi fejl. At Blommehaven Camping fejrede sit 75 års jubilæum netop i de dage, hvor vi ville besøge campingpladsen, var gået fuldstændig hen over hovedet på os. Men vi fik plads – endda en, hvorfra man skulle have udsigt ud over Århus Bugt.

I forbindelse med campingpladsens 75 års jubilæum, havde Blommehaven lagt et meget spændende program for påsken – bl.a. med optræden af Sussi og Leo lørdag aften. Dem havde vi aldrig set live, så det skulle også opleves.

I dagene op til påsken fik jeg feber, og vi begyndte at blive nervøse for, om vi overhovedet kom af sted. Men op ad Skærtorsdag dag faldt feberen, så i håbet om, at jeg nok var ved at være rask, bestemte vi os for at tage af sted. Turen til Århus tog ca. 3 timer, og vi fandt campingpladsen uden problemer takket være vores GPS. Har man ikke GPS, skal man blot følge den udmærkede skiltning. der starter allerede fra Marselis skoven.

Påske på Blommehaven Camping
Vi blev checket ind af Lærke, der er en af de mest smilende receptionister, som vi har mødt

DCU Blommehaven Camping har ca. 400 enheder samt hytter. Ørneredevej løber gennem campingpladsen og delen pladsen i to dele, nemlig Øst og Vest. Lige midt mellem Øst og Vest er Receptionen, butikken og parkeringspladsen placeret, Her findes også en fællesbygning med indendørs legeland, tv/opholdsstue og vaskeri. Der er en gangbro over Ørneredevej, så børn behøves ikke at krydse vejen for at komme til butikken. Der var nu ikke særlig meget trafik mens vi var på pladsen, så vi vovede trods alt godt at krydse vejen 🙂

Nogle af hytterne på Blommehaven Camping

Vest-delen ligger op mod skoven. Det er er her at hytterne ligger og en del af enhederne her har vandhane på selve enheden. Vest-delen har sin egen servicebygning med bade og toiletter, køkken, solarium, sauna og familierum. Især de nyeste familierum er som skabt til småbørnsfamilier. Her er der udover masser af plads til tøj og ting, brusebade og håndvask også toiletter til børn, så selv de mindste føler sig velkomne.

Påske på Blommehaven Camping
Et af familierummene på campingpladsen. Her er god plads og også toilet til ‘små campister’

Mens vi var på DCU Blommehaven Camping, boede vi i Øst-delen. Den del ligger på vandsiden, og er meget kuperet og bygget op i terrasser. Også her er der en servicebygning med bade og toiletter, køkken og familierum.

Selvom der var masser af gæster på campingpladsen, og selvom der var rimeligt pløret som følge af den meget regn i påsken, så oplevede vi kun servicebygningerne som rene, pæne og vedligeholdte.

Påske på Blommehaven Camping
En lille dam – meget malerisk

Men – lad nu servicebygningerne ligger. Det er jo trods ikke på grund af dem, man tager på camping. Vi havde ikke specielle forventninger til Blommehaven Camping, da vi ankom. For os var det bare et sted at sove, mens vi var på oplevelse i Århus. Vi blev derfor begge lamslået over det syn, der mødte os, da vi trillede ned mod vores plads i Øst-delen. Det er simpelthen en af de flotteste beliggende campingpladser, vi har været på. På trods af at vinteren kun akkurat havde sluppet sit tag i campingpladsen, og at træer og buske endnu stor uden blade, så var det stadig et flot syn. Området var omkranset af skovklædte bakker og terrænet skrånede ned mod stranden ved Århus Bugt. Det var simpelthen en helt fantastisk udsigt.

Campingpladsens Øst-del skråner ned mod Århus Bugt

Den enhed, der var blevet tildelt os, lå ca. halvvejs oppe ad skråningen. Derfra havde vi den perfekte udsigt ud over Århus Bugt. I det fjerne kunne vi se Mols, og i klart vejr kunne vi se Samsø.

Den aften spiste vi i campingvognen, mens vi så på mørket sænke sig over vandet. Det var helt fantastisk smukt.

Påske på Blommehaven Camping
Torsdag aften sad vi og nød udsigten ud over Århus Bugt

Fredag formiddag fik Blommehaven Camping fint besøg. Jubilæumsprogrammet skulle nemlig skydes i gang med en velkomsttale af DCU’s landsformand Bjarne Jensen. I talen kom Bjarne Jensen bl.a. ind på hvordan han for ti år siden havde været med til at forhandle en aftale om Blommehaven Camping på plads med Århus Kommune. I sin tale udtrykte Bjarne Jensen også ros og anerkendelse til pladsens lejrchefer Lars & Rikke og med det arbejde, de har gjort på og med campingpladsen.

DCU’s Landsformand Bjarne Jensen holdt Velkomsttalen ved jubilæet

Bjarne Jensen kom også ind på i sin tale, hvordan forholdene havde været i 1935, da Blommehaven Camping åbnede.

Dengang i 1935 fandt man sig ikke i noget. Der blev fra starten afstukket strenge kommunale regler for “sømmelighed” og “god opførsel” hos campisterne. I smilets by var “Urenlighed var strengt forbudt i lejren”, “Larm og højrøstet tale måtte ikke finde sted”, “Hel badedragt blev påbudt voksne personer” og de fire-benede venner måtte naturligvis pænt blive hjemme.”

Jo – forholdene har heldigvis ændret sig meget siden dengang.

Påske på Blommehaven Camping
Campingpladsen bød på et lille glas efter talen for at markere jubilæet. Det var selvsagt meget populært

Efter Bjarne Jensens tale, bestemte vi os for at gå en tur og se på området omkring campingpladsen. Vi har blevet anbefalet at gå en tur i Dyrehaven nær campingpladsen, hvor der både skulle være hjorte og vildsvin. Der er masser af både gang- og cykelstier, så alene gå-turen ud til Dyrehaven var en naturskøn oplevelse.

Der er fine stier rundt i området omkring campingpladsen

Påske på Blommehaven Camping
Det er let at finde vej – selv uden et skilte som dette. Vejviseren her står lige ved indkørslen til campingpladsen

Flere steder i skoven er der opstillet bænke, så man kan tage et hvil og nyde udsigten samtidig

Vildsvinene går i indhegning, hvor man af sikkerhedsmæssige grunde ikke kan komme ind. Men er man heldig, kan man se vildsvinene gå rundt og rode i skovbunden. Vi nåede lige akkurat at se et enkelt vildsvin og nogle unger, inden de forsvandt ind i deres ly.

Påske på Blommehaven Camping
I Dyrehaven kan man se vildsvin. Dette svin havde unger.

Anderledes er det med hjortene. Dem er der mange af, og de går frit rundt i skoven. Når de ikke er i brunst, man man komme ganske tæt på hjortene. Det er nogle flotte og meget imponerende dyr, og det er dejligt at kunne se dem i deres naturlige omgivelser.

Hjortene er nogle meget flotte dyr

Påske på Blommehaven Camping
Har man modet (og lidt godter) kommer hjortene helt tæt på

Fra Dyrehaven gik vi tilbage til campingpladsen langs stranden. Det var lidt hårdt for benene, men igen en rigtig flot tur. Desværre begyndte det at regne på turen hjem, så vi var lidt våde da vi kom hjem til campingvognen.

Vi gik hjem langs stranden. Det en lidt hård tur, men den var til gengæld meget flot

Vi havde planlagt at tage ind til Århus om aftenen, men min feber vendte tilbage, så vi blev hjemme i campingvognen. Også lørdag dag blev tilbragt i campingvognen af samme grund, men lørdag aften blev jeg igen livet op med Panodil og Zymelin, for nu skulle vi ud.

Lørdag aften var nemlig en festaften, hvor Susi og Leo skulle optræde. Dem har vi hørt meget om, men aldrig set i levende live, så det skulle absolut opleves.

Så er der fest, og Susi og Leo leverer 100% underholdning

Alice? Who the f… is Alice?

Susi og Leo indfriet alle vores forventninger og mere til. Vi vil ikke gå så vidt at kalde det en stor musikalsk oplevelse, men de leverede et forrygende show, skabte en fantastisk stemning og underholdte alle – store som små.

Susi og Leo’s nyeste fan 🙂

Om søndagen havde jeg det stadig skidt, så heller ikke der kom vi ind til Århus. Vi tilbragte i stedet dagen med at læse, se fjernsyn og hygge os inde i campingvognens varme. Til tider sad vi også bare og nød den fantastisk udsigt.

Mandag morgen kørte vi hjem igen. Det havde regnet meget i påsken, og som så mange andre campingpladser, var der også meget vådt på Blommehaven Camping. Flere campister – også os – måtte have hjælp af campingpladsens traktor til at få campingvognen ud fra enheden. Men hellere det end man enten kører fast eller fræser veje og græsplæne op i forsøget på selv at trække campingvognen ud.

Påske på Blommehaven Camping
En af campingpladsens (meget regnvåde) legepladser

Det er ikke sjovt at være syg, mens man er på camping. Vi havde det nu alligevel dejligt på Blommehaven Camping. Og både Ann Karina og jeg er enige om én ting – vi kommer tilbage til Blommehaven Camping meget snart. Dels har Ann Karina stadig tilgode at opleve Århus, og dels vil vi se campingpladsen når der er blade på træer og buske. For så må campingpladsen være om muligt endnu flottere.

Stranden lige foran campingpladsen. Den glæder vi os til at gense til sommer

Links:
Relevante Link(s) : DCU Camping Blommehaven

Prøv også at læse disse indlæg