Påskeferie ved Vesterhavet for 3 generationer

af Christina Grace Adamsson

I vores familie er vi – surprice – glade for at campere, men vi har også meget glæde ud af, at holde ferie sammen med mormor og morfar, hvilket ofte er foregået i sommerhus ved Vesterhavet. I år besluttede vi at kombinere de to ting, hvilket gav stor glæde for alle 3 generationer.

Vi har tidligere brugt modellen, en campinghytte til hver familie, hvilket har fungeret godt. I år ville vi dog have vognen med. Så vi skulle finde en plads, hvor vi kunne få en luksushytte til mormor og morfar, samt en standplads i nærheden til os. Det eneste rigtige krav vi havde til pladsen var, at det skulle ligge i gåafstand til Vesterhavet. Mac faldt over en anbefaling af Vedersø Klit Camping på Facebook, og efter lidt nærstudering af deres hjemmeside, ringede jeg derover og bookede den sidste luksushytte samt en komfortplads lige ved siden af til vognen.

Pladsen ligger mellem Hvide Sande og Thyborøn, med 500 m til Vesterhavet. Tidligere har vi ferieret meget ved Henne Strand, hvor der er masser af turisme og byliv. Her kom vi virkelig ud i klitterne, men det har bestemt også sin charme. Pladsen har 3 stjerne, rigtig imødekommende værtspar og mange gode faciliteter, både til børn og voksne. Pool, flere legepladser, restaurant, købmand og pool rum. Hytterne er også rigtig fine, lyse og venlige med en lille hems til stor underholdning for pigerne.

Da påsken faldt sent i år, havde vi nok alle håbet på sol og varme, men vejrguderne har altid deres egen mening, og vi kan i hvert fald konstatere, at vores nye campingvogn ikke vælter i stormvejr. Til gengæld har det holdt tørt, og det er trods alt det vigtigste. Vi nåede at få en enkelt eftermiddag med solskin, hvor vi kunne sidde i transitten og nyde varmen, mens det blæste udenfor. Af sikkerhedshensyn valgte vi at tage den ned kl. 21.30, fordi det blæste op. Det var trods alt sjovere, end at samle den sammen i stumper dagen efter.

3 genetationer paa camping 09

Når vi ferierer sammen med mormor og morfar har vi privat guide med. Min far har altid elsket at undersøge området, og finde små og store seværdigheder, som vi kan se. Af samme grund lægger vi sjældent planer før på dagen. Der skal nemlig også være tid til at små ting, som f.eks. at lægge kabale. Det har mormor og pigerne brugt en del tid på denne ferie. I en travl hverdag nyder vi alle at have mere tid sammen.

3 genetationer paa camping 02

Vi ankom til pladsen søndag aften kl. 20.30. Vi valgte bevidst denne sene ankomst, da det ville give os hele mandagen herovre. Det blev dog ikke til det helt store udover en gåtur til stranden, opsætning af transit på vognen og nærstudering af pladsen og nærmeste omegn. Mine forældre, der var ankommet lørdag, havde fundet diverse turistaviser, og området havde masser at byde på.

3 genetationer paa camping 04

Tirsdag kørte vi til Thyborøn. Der var flere ting, vi gerne ville opleve bl.a. sneglehuset og indsejlingen til Limfjorden. På vejen havde min far udsæt sig Bovbjerg Fyr som naturoplevelse. Det stormede ret meget den dag, så det var på med vanter og halstørklæder.

3 genetationer paa camping 03

Pigerne er vilde med alt hvad der hedder klitter, og de er meget stejle ved Bovbjerg Fyr. Man kan gå af en trappe ned til stranden, og til de modige, er der lidt længere henne et reb til hjælp, når man klatre op. Ned af trappen kom vi alle sammen, men det kneb lidt mere med opturen af rebet. Jeg selv kom 2/3 del op, så måtte jeg simpelthen vende om. Jeg forestiller mig, at det har været til ret stor underholdningsværdi for de nærmeste. Pigerne nåede begge toppen, så de var ikke til at skyde igennem.

3 genetationer paa camping 05

Om eftermiddagen var vi i Jyllandsakvariet. Det var et meget lille akvarie, vi blev nok en smule skuffede, da vi havde forventet noget andet. Men pigerne hyggede sig, fandt rav og rørte ved fisk, så det blev alligevel en hyggelig eftermiddag.

3 genetationer paa camping 06

Onsdag kørte vi til Holstebro, for at se på lidt butikker. Efter at have indtaget en rigtig dejlig pizza på det lokale pizzeria, var vi klar til at indtage gågaden. Morfar og pigerne fandt meget hurtigt Frelsens chokolade, mens vi andre kiggede på butikker. Der var mange af dem i et rigtig hyggeligt gågade miljø, så det kan varmt anbefales. Om eftermiddagen hyggede pigerne og morfar med minigolf på pladsen, mens der blev bagt pandekager til alle.

Torsdag gik turen mod Søndervig og Hvide Sande. Vi ville gerne gense en rigtig god fiskebutik, som vi fandt i Hvide Sande for år tilbage. Jeg har aldrig set en fiskebutik med større udvalg end den. Da vi var færdige med at handle derinde, havde vi da også købt ind til flere måltider. Laksen og fiskefrikadellerne gjorde sig rigtig godt på grillen om aftenen.

3 genetationer paa camping 07

Når man til daglig bor på Lolland, hvor det ikke vrimler med butikker, er outlet butikkerne ved vestkysten en kærkommen lejlighed til at få gjort forårsindkøb til hele familien. Og i bedste Pretty Woman stil kunne vi da også hjembringe sandaler, rygsække og forårsjakker til hele familien.

3 genetationer paa camping 08

Prøv også at læse disse indlæg