PolarCamp 2014: Vintercamping i telt er hygge og gode camping oplevelser

af Poul Harkjær
Et bål i sneen giver både hygge og varme

Her kommer beretningen om en form for camping, der nok falder uden for nogens smag. Nemlig telt camping i om vinteren i frostgrader, uden varme i gulvet og Truma varme.

Fredag d. 31. januar, drog jeg afsted på camping weekend. Jeg medbragte mit lille 4 mands popup telt, og havde en aftale med nogle andre telt campister på FDF Sletten, ved Silkeborg. Vi mødtes sidst på eftermiddagen og slog vores telte op. Vi kender hinanden fra telt-træf i Facebook gruppen Dansk Outwell Club Denmark.

Normalt tager vi afsted når det er lidt bedre vejr, men på vores sensommertræf, var vi nogen stykker der besluttede os for at afprøve at sove i telt om vinteren.

Træffet kaldte vi ”Polarcamp 2014”, måske ikke helt Arktisk, men dog med nogle graders frost.

Sort arbejde i frostvejr

Mit telt midt i sneenMit telt midt i sneen

Ved ankomsten blev teltet rejst, de sidst ankomne måtte rejse teltet i mørke, mens vi andre fik tændt et bål. Det havde være frostvejr nogle dage, og jorden var frossen så almindelige plast pløkke kunne ikke bruges. Det var vi selvfølgelig forberedte på, så vi havde alle medbragt ”Tarzan” pløkker, så med en almindelig hammer og stålpløkkene, lykkedes det os at få fastgjort teltene.

Det er nærmest ’sort arbejde’ at slå et telt op i mørkeDet er nærmest ’sort arbejde’ at slå et telt op i mørke

En Vigtig ting, når man sover ude i frostvejr, er at sikre dig mod kulden neden fra, der hvor du skal sove. Mit underlag bestod af et uldtæppe, et ”almindeligt” skumunderlag, et tæppe og til sidst et oppusteligt liggeunderlag. Oven på dette arrangement, lå jeg så i min sovepose. Soveposen klarer en ekstrem temperatur på – 9 grader, så det var ikke noget problem at holde varmen. Men det er lidt koldt at komme ud af posen om morgenen. Det er vigtig at sove uden tøj på, når man ligger i soveposen, til gengæld er det en god ide, at stoppe bluser, strømper osv. Ned i posen, så det ikke er så koldt at få på om morgenen.

Her sov jegHer sov jeg

Aftensmad og hygge i sneen

Da teltene var indrettet og gjort klar til natten, måtte vi i gang med at lave aftensmaden. Jeg lavede ris og kylling i karry på mit Trangia spritblus. Først koges risene, så de kan stå og trække mens kød, løg og karry steges herefter hældes den let afdryppede ris i gryden med kødet, røres rundt. Og så er der serveret. Andre havde frysetørret mad, letvægtsmad der ofte bruges af folk på vandre ture. Fylder og vejer næsten ingenting, skal bare påfyldes kogt vand, omrøres og trække en tid. Og vupti du har et velsmagende måltid.

Så er vi klar til aftensmadSå er vi klar til aftensmad

Det var mørkt, det var minus 4-5 grader, det blæste omkring 6 sek/m. Men det var rigtig hyggeligt, man varmer sig lidt ved bålet og drømmer sig ind i flammernes trylleskær.

Det er jo ikke så svært at klæde sig på til at være ude i kulden. Har du ikke det ypperste polartøj, er skitøj en god ting. Husk blot at skitøj er beregnet til at bevæge sig i, så en ekstra trøje er ikke så dum, når du står eller sidder ved bålet. Det var dog ikke alle campens deltagere der havde husket dette. Så ind imellem så det ud som om den yngste deltager, Woody, syntes det var lidt koldt.

Woody synes måske det var lidt koldtWoody synes måske det var lidt koldt

Når det var helt gal, blev den dog lukket ind i sit eget lille telt med et godt skind i bunden, og efter en lille lur var han helt på toppen igen.

Klokken 21.15 gik vi i poserne, man bliver hurtig træt, når man slutter en lang dag af med udeliv.

Klokken 06.00 næste morgen vækkede jeg de andre med lyden af brændekløvning, så jeg kunne få tændt et morgenbål. Og langsomt dukkede de øvrige campister op. En enkelt antydede at det havde været koldt, hvilket vi andre straks fortalte ham at det havde det i hvert fald ikke. Men det fortæller blot lidt om at selvom man ligger med næsten ens indretning og udstyr, oplever vi jo ikke altid det samme.

Improviser, når vigtigt udstyr mangler

Bålet begyndte at give lidt varme fra sig og alle gik i gang med kaffe/the brygning og en eller anden form for morgenmad. Jeg lavede scramble æg med bacon. Kaffen blev lige pludselig et problem. Jeg havde glemt kaffefiltre. Et split sekund bryder ens verden sammen. Men måske jeg kunne låne hos en af de andre! Nej jeg var den eneste kaffe drikker. Nå heldigvis kan toiletpapir laves til et kaffe filter. Næste morgen, hældte jeg blot bønnerne i termokanden og vand ovenpå.

Vores lejrVores lejr

Nu er det lyst og så kan vi jo kigge lidt på lejren. Vi boede alle i Outwell telte, men vidt forskellige typer.

Længst til venstre på billedet ser i en Prærie Lake tipi, indrettet med 2 sovekabiner. Teltet er et polyester/bomulds telt. Teltet i midten er et såkaldt ”smart air” telt, Concorde M. Det har ingen stænger, men i stedet oppustelige luftkanaler som holder teltet oppe, det er også indrettet med 2 sovekabiner. Og er produceret ad en blanding af polyester og bomuld. Det sidste telt er et rent polyester telt, med en sovekabine og et lille rum forrest til opbevaring. Teltet er af den slags man tager ud af posen, smider op i luften, og vupti så er teltet klar. Det er ikke helt så simpelt når det skal pakkes ned igen:-)

Vi bager brød udendørs

Vores Omnia ovnVores Omnia ovn

I løbet af formiddagen, blev der snakket og studeret udstyr, Nogen æltede dej, til et brød der skulle bages i Omnia ovnen, det er den røde ”dims” på billedet. Brødet skulle bages en times tid, for at være færdigt. Bageren var dog ikke helt tilfreds med resultatet. Men vi var enige om at det nok skyldes den megen kulde og blæst på ydersiden. Brødet smagte da godt, selv om det var lidt klægt i midten.

Så bages der brød på Omnia ovnenSå bages der brød på Omnia ovnen

Blandt deltagerne var der også et par børn, og de nøde det frie liv, med kælken, brændekløvning og leg med Woody.

Så leges der i sneenSå leges der i sneen

Nogle af deltagerne på vores sensommertræf, syntes at ”Polar campen” lød spændende, men måske lidt for hardcore, så de nøjes med at besøge os. Så helt fra Kirke-Hørup, fra Skive og fra Jebjerg v. Langå var de kommet for at besøge os, medbringende kage i voldsomme mængder.

Dejligt med gæster i PolarCamp 2014Dejligt med gæster i PolarCamp 2014

Vi havde en fantastisk hyggelig eftermiddag, og efter gæsterne var taget hjem, gik vi i gang med den fælles aftensmad. ”standard menu” Ungarsk gullasch.

Aftensmaden laves over bålAftensmaden laves over bål

Ingen camp uden et par hemmeligheder

Vi havde været ude siden kl. 6 om morgenen, det havde sneet lidt og var blevet tø vejr. Nu var det jo en camping tur og ikke en overlevelses tur Så vi besluttede os for at være lidt ”civiliserede”. Derfor blev aftensmaden indtaget i hemmelighedens opholdsrum. Så der blev tændt op i brændeovnen og tempereret rødvin.

Vi havde en hyggelig aften, men huuu – det var en varm omgang, nå man sådan havde vænnet sig til den friske luft.

’Hemmeligheden’’Hemmeligheden’

Hemmeligheden, er ud over et lille opholdsrum med brændeovn, også vores servicebygning, med toilet og bade forhold, der matcher de fleste campingpladsers.

Das’etDas’et

Nu skal denne beretning jo ikke sluttes af med et toilet billede, så i får da lige et par stemningsbilleder mere.

Der var også tid til at nyde solenDer var også tid til at nyde solen

Sol og røg nydes godt indpakket, mens andre ristede skumfiduser.

Et vue ud over Camp’enEt vue ud over Camp’en

Og weekenden sluttede i tøvejr, let blæst og masser af sol.

Hvordan gik turen så?

Vi var enige om at vi var rigtig heldige med vejret. Frost og sne stod øverst på vores ønske seddel, vindstille ville have været helt perfekt, men lidt blæst er jo næsten en standard vejr type i Danmark.

Alle var enige om at det her, det gør vi igen. Og vi vil meget gerne at der er flere der har lyst til at dele det med os. Så det er helt sikkert, der kommer en ”Polarcamp 2015” også.

Denne her tur var en blanding af camping og lejrliv, måske mest en lejr, da midtpunktet var samværet omkring bålet. Teltene blev ikke brugt så meget til at opholde sig i, men kun som et sovested. Håber i alligevel har nydt at læse herom.

Men selvfølgelig kan det lade sig gøre at vinter campere i telt ligeså vel som i campingvogn. Så det har vi besluttet os for at bevise.

Ninna og Poul fra telt-camping.dk deltager på vintercamping på Ferie For Alle´.

Sammen med alle campingvognene, vil vi bo i vores ”Smart air” telt, med vores campingudstyr, akkurat som vi gør om sommeren. Det kræver dog lidt varme. Og til det formål, vil vi teste en Wecamp petroleumsovn.

Så hold øje med vores telt i Herning. Du kan læse mere her på siden, om hvordan den tur er gået.

Du kan læse meget mere om camping med telt på hjemmesiden: Telt-camping.dk

Prøv også at læse disse indlæg