Sommertur til Spanien 2015 – Andorra

af Familien Rose Frederiksen
Spanien2015 3 rosef 160915 01

Vi forlod Trébes og fortsatte mod Andorra. Vejen dertil gik først af en fin betalingsmotorvej, siden af en ok motortrafikvej og til sidst – på det smukkeste stykke – af en smal landevej uden mulighed for at gøre stop med campingvognen. Den smalle landevej gik ind gennem små byer og ned gennem en dal.

Vi krydsede grænsen ind til Andorra ved Pas dela Casa. Her går vejen op over et pas med serpentinerveje og det hele, men heldigvis har man åbnet en betalingstunnel – Envalira Tunnel – i 2002, så vi slap for turen op over. I første omgang i hvert fald.

Andorra skal i følge sagnet været grundlagt af Karl den Store og er det eneste nuværende eksempel på den uafhængighed, som Pyrenæernes dale havde i middelalderen.

Tilbage i 1282 besluttede biskopperne af Urgell og greverne af Foix at dele overhøjheden over landet. Da greverne af Foix siden først blev konger af Navarra og siden også af Frankrig, så fik Frankrig også pludselig det halve af Andorra. I dag er det den franske præsident og biskoppen af Urgell der er overhøjhed – men det er næsten udelukkende af formel karakter. Landet styres af et parlament med 28 medlemmer.

Efter bare 228 km og lidt over 3 timer kørte vi ind på Camping Internacional i Encamp.

Spanien2015 3 rosef 160915 02

Campingpladsen har bare 2 stjerner, men det gør ikke så meget, for den havde det vi skulle bruge. Der lå to toiletbygninger på pladsen – begge af ældre dato og med nogle irriterende tryk-knap-brusere og vandhaner. Af den type, hvor der skal trykkes hele tiden for at der overhovedet kommer vand…

Den øverste del af pladsen var forbeholdt fastliggere, men vi fandt en fin – lille – plads under nogle pragtfulde skyggende træer. Desværre lige over for fodboldbanen og da der kom en flok spejdere og boede på pladsen et par dage, så blev fodboldbanen brugt meget – med meget støv til følge…

Pladsen har sin egen lille pool – den nød vi meget for det var virkeligt varmt om eftermiddagen.

Spanien2015 3 rosef 160915 03

Den ene morgen var der bare 11 grader – da vi nåede middag var vi over 30 grader. I følge et skilt måtte der i øvrigt kun være 80 personer i poolen ad gangen. Det grinte vi ret meget af, for så ville den være overordentligt meget fyldt.

Der er ingen indkøbsmuligheder på pladsen – ud over en bar. Til gengæld lå der et lille supermarked under 500 meter væk, så der smuttede Helle over for at købe brød hver morgen. Vand hentede vi ved toiletbygningen tæt på og elstikket sad lige bag vognen. Vores var vintersikret på et meget interimistisk måde.

Spanien2015 3 rosef 160915 04

Men vi er sikre på at vintersikringen har et formål, for pladsens højsæson er faktisk om vinteren, hvor skituristerne valfarter til det lille land…

Men den lå smukt nede i dalen og vi havde en flot udsigt op mod bjergtoppene.

Spanien2015 3 rosef 160915 05

Camping Internacional ligger i byen Encamp ca. 4 km fra hovedstaden Andorra la Vella. Byen ligger ved floden Valira d’Orient og vi skulle da lige ud og se os om i byen en aften efter spisetid.

Spanien2015 3 rosef 160915 06

Der var temperaturen nemlig behagelig, men desværre har tingene så også lukket. Men de sjove detaljer på husene – de holder heldigvis aldrig lukket.

Spanien2015 3 rosef 160915 07

Gennem Encamp går landevejen, som til den ene side ender i Frankrig og som til den anden side ender i Spanien. Derudover så består byen af nogle små smalle gader…

Spanien2015 3 rosef 160915 08

Spanien2015 3 rosef 160915 09

Spanien2015 3 rosef 160915 10

Vi kom naturligvis forbi – men ikke ind i – den nærmeste kirke: Santa Eulalia Encamp. De ældste dele af den kirke stammer fra det 9. århundrede, mens det 23 meter høje tårn stammer fra det 12. århundrede.

Spanien2015 3 rosef 160915 11

Da vi var næsten retur på campingpladsen og solen næsten var gået helt ned bag bjergene kom vi forbi endnu en kirkelignende bygning.

Spanien2015 3 rosef 160915 12

Men det er Radio Andorra. Radioen er en af de ældste private radioer i Frankrig og sendte i perioden 1939-1981. Fordi radioen havde sin sendelicens i Andorra, kunne den forbigå den franske stats monopol på radio området og selvom både de tyske og de allierede styrker forsøgte at styre radioen under 2. verdenskrig, så lykkedes det ikke, da den blev beskyttet af Andorras neutralitet.

Andorra La Vella

Naturligvis skulle vi lige et smut til Andorras hovedstad: Andorra la Vella. Hovedstaden er Europas højest liggende og ligger 1023 moh.

Vi startede med at krydse ind gennem Central Park, som er byens største grønne område. Parken er en blanding af rekreativt område med forskellige sportsbaner, legeplads, bænke under træerne og en restaurant, der sælger både is og vand til lækkersultne og tørstige danskere.

Spanien2015 3 rosef 160915 13

Her er også en ‘sten-sti’ med en samling af forskellige sten – alle fra Andorra. Og en samling af kunstværker. Parken støder lige op af floden, som man kan krydse på en flot fodgængerbro. Og så kan man fortsætte ind mod det pulserende byliv af en fin sti langs floden.

Spanien2015 3 rosef 160915 14

Spanien2015 3 rosef 160915 15

Inde i bymidten på de centrale gader reklameres der over alt med Andorras lave told. Her er butikker med tøj og sko og tasker, men især med spiritus og tobak.

Spanien2015 3 rosef 160915 16

Og det forstår vi godt, for cigaretterne kostede det halve i forhold til i Danmark. Og også spiritus og vin var billigere. Der var dog også nogle ret strenge grænser for, hvor stor mængde, man må tage med ud af landet.

Rundt om i byen stod det ene underlige kunstværk efter det andet.

Spanien2015 3 rosef 160915 17

F.eks. faldt vi for kunstværket herover: ‘Noblesse du temps’ af Salvador Dali. Det er fra perioden 1977-1984, udført i bronze og måler næsten 5 meter i højden.

Og for denne hjerne af bogstaver udført af Jaume Plensa i 2007…

Spanien2015 3 rosef 160915 18

Andorra le Valle er i øvrigt på mange måder en atypisk hovedstad. Der er for eksempel 3 timers kørsel til de nærmeste lufthavne og de ligger i Spanien og Frankrig. Der er heller ingen togdrift i landet, så den eneste mulighed for at komme til landet er med bus eller bil.

På tur over passet

Da vi kørte ind i Andorra fra Frankrig tog vi som bekendt tunnellen for at undgå serpentinervejen og Pas dela Casa. Nu ved vi jo godt, at et sådan pas kan være en fantastisk smuk oplevelse, så vi besluttede allerede, da vi kørte i tunnellen, at vi ville vende tilbage uden campingvognen en anden dag og så tage op over passet.

Vi kørte derfor tilbage mod Frankrig og op over passet et par dage senere. Det var den smukkeste dag med solskin og smuk blå himmel, som ellers sjældent er set i sommermånederne i bjergene.

Spanien2015 3 rosef 160915 19

Spanien2015 3 rosef 160915 20

Vejen går over Port d’Envalira i 2408 meters højde og denne vejstrækning er den højestliggende asfalterede vejstrækning i hele Pyrenæerne.

Spanien2015 3 rosef 160915 21

Spanien2015 3 rosef 160915 22

Vi var nødt til at gøre stop flere gange på vej op af passet, for udsigten var eventyrlig smuk. Samtidig skulle der lige findes et par geocaches og så skulle vores nerver også lige falde til ro… Ikke over vejen som sådan, men mere over cyklisternes fuldstændig vilde kørsel ned gennem svingene. Vi forstår simpelthen ikke, at de tør.

Spanien2015 3 rosef 160915 23

Spanien2015 3 rosef 160915 24

Spanien2015 3 rosef 160915 25

I byen Pas de la Casa mødte vi så det andorranske svar på Fleggaard, Calle og Poetzsch… Her kommer franskmændene ind og storshopper spiritus, tobak, kaffe, parfume, benzin, sukker osv…

Planen var at køre ca. 25 km ind i Frankrig, fordi det havde været et fantastisk smukt stykke vej. Men den plan ændrede sig, da vi nåede så højt op, at vi kunne kigge ind over den næste dal. Oppe fra var det uendeligt smukt med kigget ud over den hvide pude.

Spanien2015 3 rosef 160915 27

Nede i den hvide pude mindede det mest af alt om en temmelig tyk dansk tåge-suppe… Så efter ca. 5 kilometer vendte vi om og kørte retur over passet og ind til den smukke blå himmel og solskinnet i Andorra…

Spanien2015 3 rosef 160915 26

Altså lavede vi planen om og da vi var kommet et godt stykke ned gennem hårnålesvingene, så drejede vi fra mod Grau Roig. Stedet er et yndet skisportssted med adskillige skilifte, men også et fantastisk sted at vandre om sommeren.

Spanien2015 3 rosef 160915 28

Spanien2015 3 rosef 160915 29

Vi besluttede os for at følge den blå sti op til Refugi Llac dels Pessons – en restaurant oppe ved bjergsøen Llac dels Pessons. Søen er omgivet af en række bjergtoppe, hvoraf flere er op til 2800 moh. Turen op var hård i varmen – vi skulle ca. 300 meter op og nogle steder var det på ret stejle stier mellem store sten.

Spanien2015 3 rosef 160915 30
Da vi kom helt op til søen, var det dog alle strabadserne værd. For søen og restauranten var så smukt et syn i solskinnet, at det var Helles røde skuldre værd…

Spanien2015 3 rosef 160915 31

Spanien2015 3 rosef 160915 32

Nu hvor vi var kommet helt op, skulle vi naturligvis også lidt rundt oppe ved søen.

Spanien2015 3 rosef 160915 33

Her lå flere geocaches som lokkede os i flere retninger og som udfordrede os lidt rent terrænmæssigt. For vi må indrømme, at vores fodtøj nok ikke helt var til at passere vand og våde sten. Men pyt – vi gjorde det bare alligevel.

Spanien2015 3 rosef 160915 34

Spanien2015 3 rosef 160915 35

Spanien2015 3 rosef 160915 36

Turen ned til bilen var som sådan lettere – for vi tog vejen ned. Vejen havde kun en ulempe: den var stejl og fuld af små løse sten. Dvs. noget lumsk at gå ned af…

Spanien2015 3 rosef 160915 37

Efter vores tur til Grau Roig, så vendte vi bilen og returnerede til campingpladsen. På vejen gjorde vi stop på en rasteplads, der lå højt over Encamp og med en flot udsigt ned over byen.

Spanien2015 3 rosef 160915 38

Ud over en smuk udsigt ned over Encamp, så fik vi her dagens store overraskelse: vi parkerede ved en rasteplads med kunstgræs! Det virker ret dumt i vores øjne, men det er selvfølgelig ret let, når det nu ikke skal slås…

Spanien2015 3 rosef 160915 39

Læs mere: Sommertur 2015 – Beaune Del 1 – Sommertur 2015 – Carcassonne Del 2 – Sommertur 2015 – Andorra Del 3 – Sommertur til Spanien 2015 – Barcelona – Sommertur til Spanien 2015 – Millau og Belfort

Læs også flere spændende beretninger på Familien Rose Frederiksens hjemmeside.

Prøv også at læse disse indlæg