Storbritannien 2017 del 1– Canterbury

af Helle og Søren Rose Frederiksen
Storbritannien del 1 artikel 290827 01

Vi havde i flere år puslet med en tur til Storbritannien. Helle besøgte Wales da hun gik i folkeskolen og boede dengang privat hos en familie. Vi har stadig kontakt med datteren og har for ca. 20 år siden besøgt dem lige som hun har besøgt os. Men vi syntes at det nu igen var på sin plads med et besøg.

Siden vores sidste besøg var vores udstyr gået fra et telt til en campingvogn og vi kunne stadig huske, hvordan det var at køre rundt i venstre side, så da vi fik mulighed for at låne en camp-let slog vi til. Den er trods alt lige en tand mindre end vores campingvogn.

Da vi havde fået styr på denne del, så gik planlægningen af rundturen i gang. Vi skulle naturligvis ikke bruge alle 4 uger hos vores venner, så derfor fik vi planlagt en tur, der gik gennem England, Wales og Skotland. Og det blev en fantastisk tur – trods vejret ikke helt var med os. Vi fik flere dage med heldagsregn, dejlige dage med sol og fine dage med gråvejr. Og vi nåede aldrig over 17 grader om dagen og en hel del koldere om natten.

Vi havde været heldige at få lov at låne en Camp-let hos Camp-let og den skulle lige hentes i Arnum ved Gram, hvor fabrikken ligger. Helle tog sønnike med nogle dage før og hentede den, så vi kunne få pakket den. I en Camp-let kan der jo pakkes en del bagage ned, så den skulle lige hjem og åbnes og pakkes med bord og dyner – ligesom der lige skulle fyldes køkkengrej ind i køkkenet.

Første destination er Canterbury

Men endelig – en tidlig onsdag morgen forlod vi Odense med retning mod Calais i Frankrig. Det var en dejlig morgen at forlade landet i – den blå himmel og solen og varmen fulgte os hele vejen til Frankrig.

Storbritannien del 1 artikel 290827 02

Undervejs lavede vi lige et lille pit-stop ved grænsen for at få fyldt de sidste vigtige ting ind i bilen: lidt drikkevarer og nutella 😀

Storbritannien del 1 artikel 290827 03

Vores færge sejlede torsdag omkring middag og hjemmefra havde vi besluttet at tage en hotelovernatning på udturen. På den måde skulle vi ikke slå Camp-letten op for en nat. MEN da vi nåede næsten over til grænsen mellem Holland og Belgien, så var alle hotelværelser ved motorvejen optaget og med noget bagefter kan det være lidt en udfordring at finde en p-plads inde i en by. Derfor endte vi med at sove i bilen på en stor rasteplads.

Det var langt fra optimalt, det var kogende varmt (24 grader kl. 3 om natten) og der var også en del støj fra vejen. Det gjorde til gengæld, at vi kom tidligt videre næste morgen og nåede derfor Calais i god tid…

Det gjorde til gengæld ikke noget – skulle det vi sig, for at komme ud af Frankrig tog noget tid. Men først skulle de sidste kilometer ned til færgen tilbagelægges. Det skete af denne indhegnede motorvej. Et trist syn, som er resultatet af de store flygtningestrømme sidste år, hvor der var store problemer med, at flygtninge forsøgte at komme til England på/i/under lastbilerne.

Storbritannien del 1 artikel 290827 04

Nede i færgelejet fik vi set næste eksempel på denne flygtningestrøm. Først blev vi mødt af det franske militær, der først skulle se ned i vores bagagerum (som var stoppet med køletaske, tasker med tøj og vandrestøvler), derefter ned i gaskassen (som var stoppet med gasflaske, gulvtæppe, pløkke mm) og som til sidst ville have åbnet Camp-letten. Det var her vi kiggede lidt opgivende på hinanden, fik åbnet køkkenet og heldigvis slap vi med det, da han så, hvor stoppet resten var…

Fra det franske militær kom vi videre til den franske paskontrol. Det tog ikke så lang tid. Det næste vi blev mødt af, var den engelske paskontrol. Den er flyttet til England – til gengæld er der ingen kontrol i Frankrig.

Storbritannien del 1 artikel 290827 05

Her fik vi også udleveret bookingpas og vi blev bedt om at køre til bane 119. Bane 119! Så ved man bare havnen er stor! Men det var ikke slut endnu – for de engelske toldere skulle også lige kigge i bagagerummet og i gaskassen og vi havde næsten åbnet køkkenet inden de rystede på hovedet og sagde at det var altså ikke nødvendigt. Så manglede vi kun at blive udtrukket til kontrolmåling af længden på køretøjet og så kunne vi endelig køre over i bane 119. Her havde vi dårligt stoppet, før vi blev læsset om bord! Vi mente ikke vi var sent på den – og det viste sig da også at vi lige sneg os på en afgang en tand tidligere! Men det sagde vi bestemt ikke nej til!

Storbritannien del 1 artikel 290827 06

Færgeturen gik helt uden problemer – der er mulighed for at købe mad og toldfrit ombord, men da turen tager bare 2 timer, så er der ikke megen tid, der skal slåes ihjel på denne overgang. Eneste anke vi har her, er at vi blev sendt ret tidligt ned i bilerne og det betød, at vi ikke fik lov at nyde Dovers hvide klinter. Undtagen lige de få glimt vi fik, da vi kørte ud fra havnen.

Ankomsten til England betød også, at fra nu af skulle der køres i venstre side. Der er skilte langt op i England på engelsk, tysk, fransk og svensk om at der er venstrekørsel i England.

Storbritannien del 1 artikel 290827 07

Venstrekørsel er ikke så vanskeligt. Det føltes næsten naturligt at køre i venstre side, da vi forlod færgen. Selvfølgelig er der tidspunkter, hvor det er lidt mere kompliceret. F.eks. er det rart at være to i bilen, når vi skal køre ud i et kryds. For føreren kan ikke altid se, hvad der kommer fra højre. Det er også rart, når der skal bruges kort til at komme ind og ud på pladsen – for standeren sidder jo så i passager-siden!

Fra Dover er der ca. 30 km. til Canterbury – vores første mål. Her havde vi hjemmefra udset os campingpladsen Canterbury Camping and Caravanning Club Site. Som navnet antyder, så er den en af mange i en kæde af pladser og vi havde hjemmefra valgt at melde os ind i foreningen Camping and Caravanning Club, da vi dels kunne spare en del på overnatningerne og dels kunne komme ind på ALLE deres pladser. Nogle pladser i de her klubber (der findes to store) er kun for medlemmer.

Storbritannien del 1 artikel 290827 08

Vi blev mødt i receptionen af ikke mindre en 4 personer. 2 bag skranken og 2 foran. Vi fik lige en lille løftet pegefinger om, at man ikke burde komme før kl. 13, for ellers var man ikke sikker på at komme ind, men at det lige på deres plads og på denne dag var OK at den kun var 12.30…

Storbritannien del 1 artikel 290827 09

Storbritannien del 1 artikel 290827 10

Efter den obligatoriske indskrivning (som gik hurtigt, da vi havde vores medlemsnummer med) og betaling (alle pladser ville have betaling ved ankomst) til de to bag skranken, så tog de to foran skranken over. De ville vide, om vi ville i teltområdet (uden strøm) eller i campingvognsområdet (med strøm) og om vi foretrak græs eller hardstanding. (Hardstanding ser vi på i et senere afsnit 😀 )

Jo tak: strøm og græs. Og så blev vi fulgt ned til en plads med noget der lignede græs og med en pæn del kaninhuller…
Vi bliver bedt om at slå op, så forteltsområdet rammer det område, hvor græsset i forvejen er gået ud og det lykkedes rimeligt godt. Pladsen er langt fra plan – faktisk skråner den en del og vi ender med en del sved på panden for at få Camp-letten og forteltet til at stå bare nogenlunde. Det endte med at tage ca. 1,5 time før vi var tilfredse, men det kom heldigvis til at gå hurtigere og hurtigere for hver gang, vi slog den op.

Storbritannien del 1 artikel 290827 11

Der er en lille legeplads og et stort område for teltcampister. Pladsen har plads til 185 enheder, men vi føler ikke den er så stor. Der er to toiletblokke, hvor der er pænt og rent hele tiden, og hvor vandet er dejligt varmt.

Storbritannien del 1 artikel 290827 12

Storbritannien del 1 artikel 290827 13

På pladsen findes de her store udlejningstelte – vi kiggede lige ind af vinduet – og der er plads til 5-7 personer i dem.

Storbritannien del 1 artikel 290827 14

På pladsen, som ligger ca. 20 minutters gang fra centrum af Canterbury, er der forbavsende stille. Men selvom vi befinder os udkanten af et boligkvarter, så er der ingen restaurant/pub eller daligvarebutik i umiddelbar nærhed af pladsen. Så det er ind til byen hver gang. Og hvis man ikke selv ønsker at køre eller gå, så stopper bussen lige uden for pladsen…

De sidste to billeder fra pladsen er med, fordi vi simpelthen ikke kunne stå for dem. Først så havde vi en hel utrolig lyst til at prøve brandvarslings-trianglen. Bare for at høre, hvor langt væk den egentlig kunne høres…

Storbritannien del 1 artikel 290827 15

Hvis man brugte grill, så var kravet at der stod en spand med vand lige ved siden af. Den her campingvognsejer har udsmykket sin med ænder – tilfældigvis 4 som i FIRE… Det morede vi os ret meget over.

Storbritannien del 1 artikel 290827 16

Canterbery

Vi besluttede os for at gå ind til centrum af Canterbury. Vi havde valgt Canterbury, fordi vi gerne ville se katedralen i Canterbury, men også for lige at indsnuse lidt engelsk byliv.

Storbritannien del 1 artikel 290827 17

Gågaden i Canterbury er hyggelig – kendte butikker blandet med ukendte, souvenirshops og pubber. Her er gamle huse og brosten krydret med blomster. Og solskin, den dag vi var der 😀

Storbritannien del 1 artikel 290827 18

Ved Buttermarket står vi så over for Christchurch Gate – den meget imponerende indgang til katedral-området. Porten er bygget 1504-1521 – formentlig til ære for prins Arthur, der giftede sig med Catherine af Aragon i 1501. Arthur døde selv året efter, hvorefter hans bror Henry VIII blev konge og i 1509 giftede han sig med samme Catherine.

Storbritannien del 1 artikel 290827 19

Porten har skiftet udseende flere gange – nogle dele er blevet ødelagt og udskiftet – andre revet ned med vilje. Det gælder for eksempel de oprindelige tårne, som blevet revet ned i 1803 for at James Simmons kunne se katedralens ur fra sin bank – Simmons og Gipps (nu Lloyds Bank). De nuværende tårne er derfor fra 1937.

Porten er rigt udsmykket med f.eks. en række våbenskjolde og søjler. Jesus-figuren blev efter 347 år genplaceret på sin oprindelige plads i 1990.

Storbritannien del 1 artikel 290827 20

Lige inden for porten er der i dag billetkontor til katedralen. Canterbury Katedral er en af de ældste og mest berømte kirker i England. Den er sæde for ærkebiskoppen af Canterbury og dermed moderkirke for Den anglikanske kirke.

Storbritannien del 1 artikel 290827 21

Katedralen er grundlagt i 597 og fuldstændig genopbygget i 1070-1077. Ude kan man tydelig se, at den ikke er opført af en gang, men er blevet udvidet flere gange.

Storbritannien del 1 artikel 290827 22

Inde mødes vi af et stort og imponerende skib. Det er over 600 år gammelt og 54 meter langt og 24 meter højt. Prædikstolen er tegnet af George Frederick Bodley og kom til i 1898. Der er også mulighed for at se mange glasmosaikvinduer, hvor de ældste er over 800 år gamle.

Storbritannien del 1 artikel 290827 23

Storbritannien del 1 artikel 290827 24

Storbritannien del 1 artikel 290827 25

Storbritannien del 1 artikel 290827 26

Kirkens rolle som et af de vigtigste pilgrimsmål i Europa hænger uløseligt sammen med mordet på den mest berømte ærkebisp: Thomas Becket i 1170. En langvarig tvist mellem ærkebiskoppen og kong Henry II gjorde, at kongen ifølge historien skulle have sagt: Hvem vil befri mig for denne lavbårne præst? 4 riddere tog orden bogstaveligt og tog til Canterbury, hvor de myrdede ærkebiskoppen i kirken. Dette mord udløste en sand pilgrimsstrøm til stedet, hvilket gjorde at det var nødvendigt at udvide den østlige del af kirken kraftigt i begyndelsen af det 12. århundrede. Strømmen af pilgrimme gjorde samtidig kirken rig nok til at kunne betale for udvidelsen…

Storbritannien del 1 artikel 290827 27

De flotte glasmosaik-vinduer i Trinity Chapel (herover) viser nogle af de mirakler, der siges at have fundet sted efter mordet på Thomas Becket. I kapellet blev Thomas Becket gravsat i en kiste, der var rigt dekoreret med ædelstene og guld. Kisten blev i 1538 ødelagt af kong Henry VIII. En stor rød rubin fra kisten er i dag en del af de engelske kronjuveler.

Billedet her under viser selve martyrdommet. Det er her man mener, at ærkebiskoppen blev myrdet. Udsmykningen og alteret på væggen er af nyere dato – helt bestemt stammer den fra 1986. De 2 sværd og deres skygger repræsenterer de 4 riddere og korset helgenen Thomas Becket. Det er udført af Giles Blomfield.

Storbritannien del 1 artikel 290827 28

I kirken findes en række store og imponerende gravsteder.

Her findes f.eks. Edward af Woodstocks grav. Han er kendt som ’The Black Price’ og var ældste søn af kong Edward III, far til kong Richard II og kendt som en af Englands mest kendte militære ledere. Hans sejr over franskmændene i kampen om Crécy gjorde ham meget populær.

Storbritannien del 1 artikel 290827 29

Næsten overfor den ’sorte prins’ og lige ved siden af St. Thomas Beckets helligdom ligger kong Henry IV og hans 2. kone Joan af Navarre i en dobbelt sarkofag. Man mener, at kongens store interesse for klosteret var rent politisk. Klosteret havde stadig stor indflydelse pga. Thomas Beckets martyrstatus og helgenkårelse.

Storbritannien del 1 artikel 290827 30

Storbritannien del 1 artikel 290827 31

Koret, tror vi Quire skal oversættes til, bruges hver dag til tjenester. Vi var der lige, da der var en kort andagt med en tekst fra biblen og Fader Vor fremsagt på utallige sprog af de besøgende.

Koret er adskilt fra skibet af en stor smuk udskåret væg og der er en helt fantastisk prædikestol. Og i selve koret ses en række mørke korstole – de fleste victorianske.

Storbritannien del 1 artikel 290827 32

Storbritannien del 1 artikel 290827 33

Storbritannien del 1 artikel 290827 34

Fra kirken er der udgang til det store kloster. Klosteret blev etableret af ærkebiskop Lanfranc i 1070-77, men er blevet genopført i 1397-1444.

Storbritannien del 1 artikel 290827 35

Først kom vi ud i klostergården – en utrolig smuk klostergård med mange stenudskæringer. Klosteret husede et stort antal munke, der levede og arbejdede her.

Storbritannien del 1 artikel 290827 36

Fra klostergården er der adgang til kapitelhuset. Kapitelhuset har et helt fantastisk loft og et stort smukt mosaikvindue. Rummet var der, hvor munkene samlede sig for at diskutere, hvordan man skulle drive katedralen og for at læse i deres benediktinske bøger. Det er den største kapitelsal i England.

I dag anvendes rummet som samlingslokale, hvor der bliver afholdt fællesspisninger og andre arrangementer.

Storbritannien del 1 artikel 290827 37

Fra klostergården er der adgang til klosterets urtehave. Munkene brugte ikke kun urterne til deres medicin, men de blev også brugt til brygning, madlavning, farvning, fremstilling af blæk og opfriskning af luften. Munkene så deres haver som ’opfriskningssteder’, hvor de kunne forbedre sundheden gennem pause og motion.

Storbritannien del 1 artikel 290827 38

Da vi forlod katedralen forsatte vi videre rundt i byen. Der går flere kanaler/floder gennem byen og man kan få en lille sejltur på flere af dem.

Storbritannien del 1 artikel 290827 39

Storbritannien del 1 artikel 290827 40

Billederne herover stammer fra et stemmeværk, der tidligere har været brugt ved en mølle.

Westgate (herunder) er den største middelalderport, der findes i England. Den første port blev bygget på stedet omkring 270 e.kr., men den nuværende er fra omkring 1380. I dag rummer den et museum med våben fra den engelske borgerkrig til 2. verdenskrig.

Storbritannien del 1 artikel 290827 41

St. George Tower er det eneste der er tilbage fra St. George kirke og stammer formentlig fra det 15. århundrede. Selve kirken blev slemt beskadiget under et tysk angreb i 1942 og revet ned i 1955.

Storbritannien del 1 artikel 290827 42

Margate – og Shell Grotto!

Vi havde hjemmefra fundet en muslinge-hule i byen Margate og besluttede at lægge vejen derud forbi på en gråvejrsdag.

Vel ankommet til byen og efter at have fundet en p-plads begav vi os ned mod vandet – en lækker sandstrand lå for vores fødder og til den ene side stod dette skønne ‘hus’. Det er ikke lykkedes os at finde nogle oplysninger om huset, men der var en dejlig udsigt derfra.

Storbritannien del 1 artikel 290827 43

Storbritannien del 1 artikel 290827 44

Storbritannien del 1 artikel 290827 45

Vi fortsatte langs vandet om til byens havn. På havnen findes en række små gamle fiskehytter, som i dag er omdannet til eksklusive små butikker og kaffebarer!

Yderst på molen står muslingedamen. Eller Mrs. Booth. Mrs. Booth er en ca. 3,5 meter høj bronzefigur skabt af Ann Carrington i 2008.

Storbritannien del 1 artikel 290827 46

Skulpturen er en opskaleret version af de små muslingeskalle-damer, som souvenirbutikkerne sælger. Figuren er opkaldt efter en lokal kvinde, der boede med udsigt over havet og hvis første mand druknede på havet. Siden indledte hun et forhold til en kunstner, som hun boede sammen med indtil hans død.

Storbritannien del 1 artikel 290827 47

Vi var taget til Margate for at se ‘Shell-Grotto’, som er en skalle-udsmykket underjordisk passage, der ligger inde midt i et villakvarter i Margate.

Storbritannien del 1 artikel 290827 48

Passagen er ca. 21 meter lang og den ender i et større rum, der kaldes Altar Chamber. Det betyder, der er ca. 190 m2 væg og loft, der er dækket af en mosaik af muslingeskaller og sneglehuse. Man antager, der er brugt ca. 4.6 mill. skaller!

Storbritannien del 1 artikel 290827 49

Storbritannien del 1 artikel 290827 50

Der er ingen viden om, hvorfor og hvornår passagen er skabt. Men der er mange ideer omkring det – nogle mener den er 3000 år gammel – nogle mener, der er en rig mands dårskab skabt i det 18. eller 19. århundrede – nogle mener den stammer fra frimurerne.

Skallerne er ikke blevet aldersbestemt, men man er rimeligt enige om, at den blev opdaget i 1835 og åbnet for offentligheden i 1838.

Storbritannien del 1 artikel 290827 51

Mosaikkerne består af flere forskellige skaller, hvoraf de fleste er lokale muslingeskaller krydret med nogle få eksotiske sneglehuse.

Under det sorte ydre, som skyldes sod fra den gang man oplyste grotten med olielamper, er skallerne i dag primært hvide. Oprindeligt har de været mere farvestrålende, men farven er desværre forsvundet.

Storbritannien del 1 artikel 290827 52

Grotten er imponerende – ikke i størrelse, men i antal af skaller…

Maunsells Forts – eller Redsands towers!

Vores sidste udflugt fra Canterbury gik til Redsands Towers. Vi havde for flere år siden set en artikel om dem i et geocachingblad og lige siden har de stået højt på vores liste over steder, vi gerne ville se.

En større research gjorde, at vi fandt frem til firmaet X-pilots, som regelmæssigt sejler ud til tårnene. Og hjemmefra havde vi derfor også booket billetter (de SKAL købes på forhånd) og så var det bare at håbe det blev godt vejr på den valgte dato!

Derfor stod vi en søndag formiddag i Queenborough på øen Isle of Sheppey nord for Canterbury. Her gik vi ud af den lange bro ud over mudderet til X-pilots skib…

Storbritannien del 1 artikel 290827 53

Storbritannien del 1 artikel 290827 54

Storbritannien del 1 artikel 290827 55

Efter en ca. 1 time og 20 minutter lang sejltur nåede vi ud i nærheden af tårnene. Vi havde kunne se dem længe som små klatter i horisonten, men endelig nåede vi ud, så der også var noget at tage billeder af! I baggrunden ses flere tårne – de er fra et tilsvarende felt.

Storbritannien del 1 artikel 290827 56

The Redsands Towers er en en del af Guy Maunsells plan for offshore forsvar under 2. verdenskrig. Londons havn var en af de travleste havne i verden, da 2. verdenskrig brød ud. Den tyske flåde forsøgte at sætte havnen ud af spil ved at udlægge et stort antal miner i Themsen. Minerne var så effektive, at der i krigens første måneder sank over hundrede skibe.

Selvom alle tårnene er kendt som Maunsell Forts, så var der to forskellige designs med forskelligt formål. De første var de mindste og bestod af to tårne hver og blev opført tæt på land. De kunne huse hver 120 mænd og ingen af dem eksisterer længere

Længere ude blev de større – som Redsand – opført. Hvert af de store forts bestod af 7 tårne, der var forbundet med gangbroer. De nye tårne var ca. 11×11 meter i ‘grundflade’ på selve topbygningen og samlet kunne de 7 tårne i et fort huse 265 mand hver.

Storbritannien del 1 artikel 290827 57

Storbritannien del 1 artikel 290827 58

Storbritannien del 1 artikel 290827 59

Fra tårnene blev over 50 fly skudt ned og samtidig var de medvirkende til tabet af en tysk u-båd.

Efter krigen bibeholdt man tårnene og vedligeholdt dem frem til 1956, hvor forsvaret fjernede deres udstyr fra dem. Nogle af fortene blev demonteret, mens andre blev brugt som ulovlige radio-sendeskibe – helt på linje med det danske Radio Merkur.

Storbritannien del 1 artikel 290827 60

Flere af tårnene blev derefter fjernet – enten af forsvaret eller de kollapsede pga. vejret.

I dag er Redsands Fort den eneste af grupperne, der er intakt som da de blev bygget. De er stadig i meget dårlig forfatning og der er ikke adgang til dem. En gruppe entusiaster er dog i gang med at istandsætte dem, så man igen kan komme op i dem.

Vi forlod Queenborough i gråvejr, men da vi kom ud til tårnene kom solen og den blå himmel frem. Så vi fik en helt fantastisk oplevelse, da vi cirklede rundt om dem og ind mellem dem i en lille times tid.

Storbritannien del 1 artikel 290827 61

Storbritannien del 1 artikel 290827 62

Retur i Queenborough fik vi et fint bevis på, hvordan tidevandet skifter op og ned.

Storbritannien del 1 artikel 290827 63

Da vi forlod havnen var det med udsigt til en gangbro hen over mudderbankerne – nu sejlede der et større skib rundt oven på mudderet! (herunder)

Storbritannien del 1 artikel 290827 64

Storbritannien 2017 del 5– Oban

Storbritannien 2017 del 6– Skye

Storbritannien 2017 del 7 – Edingburgh

Prøv også at læse disse indlæg