Efterårstur i Tyskland og Italien: Bella Italia ved Gardasøen

af Bjarne Søby
Vi er ankommet til Bella Italia og har fået plads i første række ned til søen. Udsigten er ikke mindre end fantastisk

Vi har tidligere været på camping ved Gardasøen i højsæsonen. Men her om efteråret er der ikke så mange turister, og vi oplevede vi et anderledes og meget smukt Italien

Vi havde booket plads på campingpladsen Bella Italia i byen Peschiera Del Garda. Det er en forholdsvis stor campingplads, og den ligger lige i udkanten af byen Peschiera i bunden af Gardasøen.

{mosmap width=’550’|height=’367’|lat=’45.442009’|lon=’10.677602’|zoom=’13’|mapType=’Map’|text=”|tooltip=’Peschiera Del Garda’|marker=’1’|align=’left’}

At vi netop valgte denne campingplads, skyldes at vi ikke kunne finde andre campingpladser, der havde åbent på denne årstid. Det kan godt være, at der er andre campingpladser der har åbent, men vi kunne umiddelbart ikke finde andre ved søgninger på Google.

Indkørslen til Camping Bella ItaliaIndkørslen til Camping Bella Italia

Men det er sådant set også lige meget om der er andre vinteråbne campingpladser. For Bella Italia så ud til at være en fin campingplads. Den er rimelig stor, og så ud til at have fine faciliteter. Campingpladsens hjemmeside er endda på dansk, så vi bestilte plads via deres online booking system. Dagen efter modtog vi en bekræftelse på vores reservation, og blev bedt om at indbetale et depositum på 50,- Euro via bankoverførsel.

Receptionen er åben hele dagen – også selvom der er siesta mellem 13 og 15Receptionen er åben hele dagen – også selvom der er siesta mellem 13 og 15

Stor campingplads med en fantastisk udsigt

Camping Bella Italia er er rimelig stor campingplads. Der er mange enheder til camping og om muligt endnu flere bungalows og mobilhomes.

Man kan se søen fra mange af campingenhederneMan kan se søen fra mange af campingenhederne

Vejene på campingpladsen har fået navn efter byer i Europa. Men det kniber lidt med at få stavet ’Copenhagen’ rigtigt :)Vejene på campingpladsen har fået navn efter byer i Europa. Men det kniber lidt med at få stavet ’Copenhagen’ rigtigt 🙂

Der er mange bungalows og mobilhomes på campingpladsen – og det i flere forskellige kategorierDer er mange bungalows og mobilhomes på campingpladsen – og det i flere forskellige kategorier

Der er flere poolområder på campingpladsen, butikker og restauranter samt et animationsteam, der sørger for aktiviteter for både børn og voksne.

Et af de mange pools på campingpladsen. Det er køligt, så der er ikke mange, der bruger den.Et af de mange pools på campingpladsen. Det er køligt, så der er ikke mange, der bruger den.

Det overraskede os at de store pools med legeland og rutschebaner stadig var åbne her midt i oktober. Det overraskede os lidt mere, at der faktisk var børn, der badede. For temperaturen om dagen var ikke meget over 17 grader og kun 10 grader om natten. Men på den anden side – vi så også folk bade i Gardasøen, selvom det må have været en rimelig kølig oplevelse.

Stranden foran campingpladsenStranden foran campingpladsen

Mellem Gardasøen og campingpladsen er der en fin sandstrand. Om sommeren er der sikkert et leben der uden lige, men her sidst på efteråret var det et dejligt sted at gå ture.

Denne vej på campingpladsen er fin at gå tur på, og man har en flot udsigt over Gardasøen hele vejenDenne vej på campingpladsen er fin at gå tur på, og man har en flot udsigt over Gardasøen hele vejen

Flere steder er der bænke, hvor man kan sætte sig og nyde udsigtenFlere steder er der bænke, hvor man kan sætte sig og nyde udsigten

Camping Bella Italias animationsteam var også stadig aktive, og hver dag blev der arrangeret aktiviteter for børn og unge. Aktivitetsniveauet var ikke så højt som om sommeren, men der var flere aktiviteter hver dag, og hver aften blev der arrangeret ’mini-disco’ for børn og deres forældre. Det deltog vi nu ikke i, men vi kunne høre musikken.

Teltet hvor Animationsteamet holder tilTeltet hvor Animationsteamet holder til

Dagens program annonceres via højtalere kl 09:30 hver morgen på italiensk, tysk og engelsk. Desuden kan man se programmet på opslagstavler som denneDagens program annonceres via højtalere kl 09:30 hver morgen på italiensk, tysk og engelsk. Desuden kan man se programmet på opslagstavler som denne

Der hersker en afslappet ro, som vi ikke tidligere har oplevet i Italien

Bella Italia er sikkert et lige så stort mylder og lige så hektisk om sommeren som alle de andre store campingpladser ved Gardasøen eller Lidoen. Men her om efteråret er det ligesom at italienerne har fået skuldrene lidt mere ned. De virker mere afslappede og meget mere smilende. Og det både på campingpladsen, i butikkerne i byen og på restauranter. Det var en rigtig rar oplevelse, og vi fik talt med mange flere italienere end på vores tidligere ture.

Sæsonen er ved at slutte og der er ikke mange at spille bold med på boldbanenSæsonen er ved at slutte og der er ikke mange at spille bold med på boldbanen

At campingsæsonen var ved at slutte, kunne også mærkes på campingpladsen. Alting fungerede som normalt, der blev gjort rent hver dag, og campingpladsen var velholdt. Men alligevel – mange mobilhomes var ved at blive lukket ned for vinteren, og ikke alle restauranter var åbne. Vi kunne godt mærke at campingpladsen så småt var ved at lukke ned for vinteren. Men vi manglede ikke noget, så vi hyggede os og nød Gardasøen i efterårsfarver.

Man skulle næsten tro at det er sommer når solen stråler fra en skyfri himmel. Men det blev nu aldrig mere end 17 grader i skyggen.Man skulle næsten tro at det er sommer når solen stråler fra en skyfri himmel. Men det blev nu aldrig mere end 17 grader i skyggen.

Fantastisk udsigt

Et kæmpe plus med Camping Bella Italia dens beliggenhed direkte ned til Gardasøen. Og udsigten er ikke ødelagt af træer eller bygninger, så man har den flotteste udsigt ud over søen. Om sommeren er der sikkert rift om enhederne lige ned til søen, men her om efteråret var det let at finde plads i første række til søen. Så hver morgen og hver aften, kunne vi sidde i forteltet og nyde synet ud over søen.

Vi har en fantastisk udsigt fra forteltet og ud over GardasøenVi har en fantastisk udsigt fra forteltet og ud over Gardasøen

Enhederne på Camping Bella Italia er ikke blandt de største. Vi er på rejse med en Fendt Saphir 515 SKM og den kunne lige akkurat være på den enhed, vi havde udvalgt os. Vi kiggede rundt de efterfølgende dage for at se om der skulle være enheder, der var større end vores. Men det virkede som om de alle var nogenlunde lige store.

Det er kun lige akkurat at vores Fendt Saphir 515 SKM kan klemmes ind på enhedenDet er kun lige akkurat at vores Fendt Saphir 515 SKM kan klemmes ind på enheden

Vores enhed havde afløb til spildevand, vand og 6 amp. strøm.Vores enhed havde afløb til spildevand, vand og 6 amp. strøm.

Det er vores første tur i denne Fendt, og den bliver ved med at overraske os positivt. Det småregnede da vi ankom til campingpladsen. Vi havde haft en lidt for spændende tur hertil, og vi ville bare på plads hurtigst muligt. En fin detalje på Fendt’en er, at støttebenenes spindler er ført helt ud til campingvognens kant. Så man skal ikke ligge på knæ og bakse med et få håndsvinget til støttebenene på plads.

Man kan se spindlerne ved bare at bukke sig ned, og så går det hurtigt at får støttebenene ned og få campingvognen i vater.Man kan se spindlerne ved bare at bukke sig ned, og så går det hurtigt at får støttebenene ned og få campingvognen i vater.

Her om efteråret er lyset over søen helt fantastisk. Og det var endda forskelligt fra dag til dag. En dag var der et blødt, diset lys, en anden dag var der nærmest et rosa skær over vandet og dagen efter lå bjergene indhyllet i blå nuancer. Det var virkelig flot, og vi sad mange timer i forteltet og kiggede ud over vandet.

Aftenstemning ud over GardasøenAftenstemning ud over Gardasøen

fendt tur 2015 del3 19Det er så smukt når bjerge og skyer går ud i et

Udsigten fejler bestemt heller ikke noget om dagenUdsigten fejler bestemt heller ikke noget om dagen

Vores fortelt fik en del misundelige blikke fra de andre campister på pladsen. Ikke fordi at vores fortelt var noget specielt – nok mere fordi vi havde et fortelt. Vi var stort det de eneste på campingpladsen, der havde sat et fortelt op. De fleste havde kun markiser, og nogle få havde sider på deres markiser. Det var fint om dagen, men om aftenen når temperaturen sneg sig ned under 10 grader, krøb de fleste ind i campingvognen eller autocamperen for at holde varmen. Men ikke os.  Vi havde et Ventura Marlin og en varmeovn med på turen, så vi kunne sidde ude længe foran Fendt’en og nyde udsigten uden at fryse.

Vores fortelt på turen – et Ventura MarlinVores fortelt på turen – et Ventura Marlin

Kolde gys i badet

At det var køligt i skyggen samt om aftenen og morgenen, det mærkede vi også tydeligt i servicebygningerne. De er nemlig bygget med henblik på maksimal ventilation, og alle rum er derfor åbne op mod taget. Det er sikkert fint om sommeren, hvor man gerne vil af med varmen. Men her sidst på sæsonen gør konstruktion, at alle bade og toiletter er meget kolde.

En af servicebygningerne. Bemærk ingen døre eller vinduer ud til det friEn af servicebygningerne. Bemærk ingen døre eller vinduer ud til det fri

Opvask sker i det friOpvask sker i det fri

Brusekabiner og håndvaskeBrusekabiner og håndvaske

Desuden var der ikke varmt vand nok, og at vandtrykket på det varme vand var mildest talt meget svingende. Så det daglige bad var en noget speciel oplevelse med enten iskolde gys eller spring for livet for at undgå skoldende varmt vand. Det med det varme vand undrede os lidt. For med så få mennesker på campingpladsen, burde der være varmt vand nok. Men enten varmes vandet op ved solvarme, eller også var dele af anlægget til opvarmning af vand lukket ned. Men det var da også den eneste øv-oplevelse vi havde på Camping Bella Italia.

Et kig ind i en af brusekabinerneEt kig ind i en af brusekabinerne

En pudsig ting mere ved servicebygningerne er, at der ikke er toiletpapir i de enkelt toiletrum. I stedet for er der en stor beholder med toiletpapir ude på gangen mellem toiletterne. Der henter man så papir inden at man går på toilettet. Nogle gange kunne vi ikke lade være med at trække på smilebåndet, når vi stod og vurderede hvor meget papir vi nu få brug for i denne omgang.

Toiletgangen med en stor rulle toiletpapirToiletgangen med en stor rulle toiletpapir

Pasta og Pizza smager bare bedre i Italien

Campingpladsens butik var ok, og udvalget var fint. Der var en delikatesseafdeling og ellers et stort udvalg af vine og div. Fødevare. Frugt kunne købes i udsalget på torvet over for butikken. Her var der også en basar med gadgets og sports- og badeudstyr, samt udlejning af cykler.

Campingpladsens supermarkedCampingpladsens supermarked

Udsalget af frugt, grønt og campinggasUdsalget af frugt, grønt og campinggas

Torvet med basar og udlejning af cyklerTorvet med basar og udlejning af cykler

Vi købte nu kun det mest nødvendige i campingpladsens butik. Det tager kun 15 minutter at gå ind til centrum i Peschiera Del Garda, og der er flere store (og meget billigere) supermarkeder tæt på campingpladsen.

En af campingpladsens restauranterEn af campingpladsens restauranter

En af caféerne ligger flot med udsigt over søenEn af caféerne ligger flot med udsigt over søen

Grillbaren med gode pizzaerGrillbaren med gode pizzaer

Vi fik mad både fra restauranten og fra grillbaren. I begge tilfælde var maden super god. Vi ved ikke hvorfor, men pizza og pasta smager altså bare bedre i Italien.

Vi spiste nu ikke ude hver aften. De fleste aftener spiste vi i Fendt’en. Der var fin plads både til Sissel og os omkring bordet i midten i campingvognenVi spiste nu ikke ude hver aften. De fleste aftener spiste vi i Fendt’en. Der var fin plads både til Sissel og os omkring bordet i midten i campingvognen

Vi har på Camping Bella Italia i 10 nætter og betalte ca. 340,- Euro i alt. Vi kunne have gjort det billigere, hvis vi altså bare havde husket at forny vores ASCII kort.

Ser det ikke bare både hyggeligt og flot ud?Ser det ikke bare både hyggeligt og flot ud?

Camping Bella Italia var en god base til at opleve Gardasøen fra, og vi fik set rigtig meget mens vi var der. Det kan du læse mere om i de næste artikler fra vores efterårstur.

Nyttige links:

Læs også:

Prøv også at læse disse indlæg