Piani Di Clodia – en fantastisk campingplads i Italien

af Bjarne Søby
Piani di Clodia 2019 30

Piani Di Clodia ved Gardasøen er er ægte 5–stjernet camping. Campingpladsen har alt hvad hjertet begærer, og ligger på bredden af Gardasøen ved den idylliske by Lazise.

Gardasøen er et populært feriemål for danskere. Med campingvogn kan man køre dertil med en enkelt overnatning undervejs. Er man i bil eller autocamper, kan det gøres hurtigere. Og når man så er kommet frem, får man hele ‘italien-pakken’. Nemlig det dejlige klima, den gode mad, strandliv, idylliske byen og masser af muligheder både for sport og afslapning.

Bo som du vil på Piani Di Clodia

Da campingpladsen som nævnt ligger i en acceptabel køreafstand fra Danmark, er der mange danskere der tager deres campingvogn med til Piani Di Clodia. Man har du ikke campingvogn, autocamper eller telt, så kan du sagtens besøge campingpladsen alligevel. Som så mange andre italienske campingpladser, har også Piani Di Clodia et bredt udvalg af mobilhomes og hytter i forskellige prisklasser.

Campingpladsen har mange forskellige typer enheder, fem for at være mere præcis. Der er alt fra standardplads på 90 m2 og 10 A strøm, til store luksuspladser på 153m2, gratis WiFi, vand og afløb, 16 A, privat badeværelse og køkken og selvfølgelig TV-tilslutning.

Piani di Clodia 2019 27

Piani di Clodia 2019 26Der er mange træer på campingpladsen. Det giver god skygge, hvilket er dejligt midt på dagen

Når man tjekker ind, får man tilbudt at se enheden inden man beslutter sig – og det er en rigtig god idé. Jeg var så dum, at jeg sagde nej til det. Da vi kom ned til vores enhed, stod der et temmelig stort træ placeret et rimeligt dumt sted på enheden. Vi valgte dog at beholde enheden. Vi havde kørt i mange timer, og orkede ikke at skulle hele vejen op til receptionen igen, da campingpladsen er temmelig kuperet. Vi kunne lige akkurat få listet vognen ind. Nå men, vi kom på plads og havde heldigvis rigtigt meget skygge på enheden.

Piani di Clodia 2019 40
Der var en anelse trangt på vores enhed pga. træet. Men vi havde dejlig skygge.

Campingpladsen har også rigtigt flotte mobilhomes og bungalows. Flere af dem er endda med privat spabad og privat have og udsigt over Gardasøen.

Udsigt fra en af bungalowerneUdsigt fra en af bungalowerne

Og med privat spabadOg med privat spabad

Flotte Servicebygninger

Gennem de seneste år, er der kommet nye servicebygninger på hele campingpladsen. Og ligesom alt andet på Piani Di Clodia er de super flotte og lækre. Det har måske ikke så stor betydning for gæster i mobilhomes og hytter, men for os med campingvogn e.l. er det altså lækkert, så faciliteterne er i luksusklassen.

De nye servicebygninger er rigtigt flotteDe nye servicebygninger er rigtigt flotte

Piani di Clodia 2019 32
Bade- og toiletrummene er virkelig flotte

SÅ flotte børnerumSå flotte børnerum

Poolområder og strand på Piani di Clodia

Der er to store poolområder på Piani di Clodia, og de tilgodeser stort set alle ønsker til disse. Der er områder med lavt vand og legemuligheder for børn, afmærkede områder til at svømme, vandrutchebaner og meget mere.

Der er flere poolområder på campingpladsenDer er flere poolområder på campingpladsen

Omkring alle poolområder er der plads til at sole sig og slappe af. Vil man ikke ligge på græsset, er der solsenge ved alle pools.

Piani di Clodia 2019 30

Er man ikke til pools, så ligger Piani di Clodia direkte ned til Gardasøen og har egen strand. Stranden er nok ikk hvad vi forbinder med en strand. Der er en lille smule sand, men består ellers af småsten. Men sådan er det rigtigt mange steder ved Gardasøen.

Der er en aflåst port ned til stranden. Ved check-in får man udleveret et armbånd med en chip i, så man kan åbne portenDer er en aflåst port ned til stranden. Ved check-in får man udleveret et armbånd med en chip i, så man kan åbne porten

På stranden kan man leje vandcykler, speedbåde og Stand Up Paddleboards. Det sidste prøvede Bjarne og jeg. Vi lejede paddlesboards i en times tid og padlede rundt i Gardasøen. Det er svære end man tror! Men det er bare rigtigt sjovt og helt klart noget vi vil udforske noget mere. De større både skal man have speedbådscertifikat til, hvilket er forståeligt nok. Lejen for padelboardet var rimelig. Vi betalte 8 Euro pr. styk for 1 time.

Uden mad og drikke…

Det er hyggeligt at lave mad hjemme ved vognen. Men er altså også dejligt at holde fri fra opvask og madlavning ind imellem. Der er to fine restauranter på Piani d Clodia.

Den ene restaurant har en fantastisk udsigt over det ene poolområde og Gardasøen. Maden var exceptionel god og priserne vel egentlig meget normale for en campingplads i Italien. Vi fik alle 2-3 retter, vin, vand og sodavand og betalte ca. 160 Euro. Det kan man ikke sige er slemt for 4 personer med 2-3 retter.

Der er den smukkeste udsigt fra restauranten og maden er rigtig godDer er den smukkeste udsigt fra restauranten og maden er rigtig god

Campingpladsen har også en restaurant mere. Denne lå tættere på vores enhed, men havde mere hverdagsmad. Det var her vi hentede vores pizzaer til frokost – og de var rigtigt gode.

Pladsen har en bazar med diverse gejl og campingudstyr og et velassorteret supermarked. Priserne i supermarkedet var ikke så meget højere end udenfor pladsen, men som altid er der selvfølgelig penge at spare ved at handle i f.eks. Famlia.

Her kan der købes alt muligtI butikken kan der købes alt mellem himmel og jord 🙂

Underholdning og animation for alle

Der er masser af underholdning og selvfølgelig den klassiske animation for børnene. Nu har vi ikke børn i den alder mere, så det er ikke det vi går mest op i. Men vi så nogle af deres shows om aftenen, og stødte selvfølgelig også på animationsmedarbejdere om dagen, og det virkede både underholdene og som meget engagerede medarbejder.

Der var altid mange mennesker ved animationen om aftenen. Det er også her, pladsens anden restaurant er placeretDer var altid mange mennesker ved animationen om aftenen. Det er også her, pladsens anden restaurant er placeret

Piani di Clodia 2019 8

Der er sports- og animationstilbud til alle – både børn og voksne. Aerobics, fitness, tennis, fodbold m.m. Piani di Clodia har det hele. Programmet varierer dagligt, så tilbudet er stort og omfattende.

Lazise er bestemt et besøg værd

Campingpladsen er som sagt temmelig kuperet, så vi var rigtigt glade for at vi havde motor med til Sissels kørestol. Ellers havde vi nok fået trænet lidt mere benmuskler end planlagt 😉 Receptionen og indkørslen ligger på toppen af bakken. Det er også her, at den gratis shuttlebus til Lazise kører fra. Den kører hver 20 min. med nogle pauser i løbet af dagen. Den kører hellere ikke om lørdagen. Der er selvfølgelig også bus den anden vej. Den sidste bus kører kl. 23.00.

Her er Bjarne forran den gratis shuttelbusBjarne forran den gratis shuttlebus

Lazise er en utrolig smuk by, og der er god aktivitet også om aftenenLazise er en utrolig smuk by, og der er god aktivitet også om aftenen

Bjarne og jeg brugte bussen den ene dag ind til Lazise. Det er en rigtigt hyggelig by, med masser af restauranter og barer. Og vi spiste noget god mad og fik et par drinks. Desværre løb tiden fra os, så vi nåede ikke bussen hjem kl. 23. Men så tænkte vi, at vi ville bare tage en taxa. Det er kun ca. 3 km., så det mente vi godt feriebudgettet kunne klare. Desværre for os, var det ikke til at opdrive en taxa den aften i Lazise, så det blev til en gåtur hjem. Det tog en 40 minutters tid. Selv om det var lidt langt at gå på den tid af natten, var det nu hyggeligt. Man får snakket på en anden måde når man går der i mørket.

Butikkerne er åbne sentButikkerne er åbne sent

Der er et fantastisk smukt lys når solen går ned over søenDer er et fantastisk smukt lys når solen går ned over søen

Det var dejligt med en kæresteaften med god mad og vinDet var dejligt med en kæresteaften med god mad og vin

Vi var rigtigt meget på campingpladsen og slappede af, da vi desværre ikke havde så mange dage denne gang. Men vi var da på udflugt også.

Det skal også nævnes at Gardaland, Movieland og Sealife ligger inden for få minutters kørsel fra campingpladsen.

Desværre havde vi ikke så mange dage. Vi syntes også at bruge to dage på transport hver vej, for kun 6 dage (7 nætter), er lige i overkante. Men vi havde nogle rigtigt dejlige dage ved Gardasøen, og vi kommer helt sikker tilbage til Piani Di Clodia og området. Og næste gang bliver det flere dage.

Gode tilbud og mange penge at spare

Piani di Clodia har haft det svært under nedlukningen af Italien. Det forsøger de at rette på med med nogle rigtig gode rabatter på ophold i 2021.

F.eks. giver de 10% rabat på 9 dages ophold i Påsken, op til 15% rabat på camping, og op til 30% rabat for seniorer på over 60 år.

Med den vaccinationsplan der foreligger nu, så skulle det da for pokker blive muligt igen at rejser til Italien til sommer. Så måske er det en god ide at booke snart. Der bliver rift om pladserne, når grænserne igen åbner 🙂

Du kan se vores videoer fra campingpladsen her

Klik her og se mere om Piani De Clodia

Piani Di Clodia er en del af Leading Campings samarbejdet

Annonce (læs mere efter annoncen)

En Autocamper kan sagtens bruges hele året!
En autocamper er ikke kun begrænset til brug om sommeren. Rigtigt mange moderne autocampere er 100 % vinteroptimeret, så de kan bruges hele året. Hos AutoCamp i Låsby rådgiver de gerne.