Umiddelbart er Kina ikke et land man forbinder med camping. Men der findes en spirende campingkultur og en higen efter nye indtryk. Den kinesiske regering giver også den kinesiske branche gode vilkår og opmuntrer til at der investeres i branchen. Vores freelance skribent, Johan, har besøgt en af Kinas campingmesser, CMT i Nanjing.
Der er ingen statistik over hvor mange kinesere der camperer, men antallet af overnatning på kinesiske campingpladser er ca. 100 millioner om året. Bilferier bliver mere og mere populære og ca. 2 millioner kinesere kørere allerede nu på bilferier. Antallet af campingpladser forventes at øges merkant fra de ca. 200 der er i dag til ca. 2000 i 2020.
Præcis som europæerne er Kinas befolkning ikke ”formstøbte” med ens krav og ønsker. Nogle vil have det enkle og lavbudget, imens andre foretrækker elegance og komfort. I Kina er det hovedsageligt folk født i 80´er og 90´erne der vælger campinglivet. I Kina er det en trendy ferieform der signalere status. Det er noget anderledes end i Europa hvor campingvogne og autocampere i stor udstrækning forbindes med pensionister.
I den kinesiske kultur er det vigtigt med sammenhold og at kunne samle familie og venner rundt om lejrbålet så at sige. Dette giver sit aftryk i campingvogns- og autocamperbranchen i Kina. Derfor er modeller med rundsiddegruppe populære, så der er plads til hele familien i siddegruppen. Køjesenge er også meget populært, da der så kan blive plads til mange personer sovende på lidt plads. Det er ikke så vigtigt med køkkenets størrelse, da madlavningen foregår udenfor og rundt om lejrbålet.
Wang Ping som er administrerende direktør i Dalian Jungi Automobile Trade Co har solgt campingvogne i 15 år. Det begyndte med import af det tyske mærke Dethleffs, men nu er det det amerikanske mærke Jayco der er gældende. Wang Ping fortæller at salget var meget sløvt i starten, men at det efterfølgende er begyndt at tage fart. Mellem 2009 og 2017 er salget blevet fordoblet hvert år. Wang Ping tror at den kinesiske campingindustri bliver større end både den amerikanske og europæiske hvis den kinesiske regering fortsat giver plads til investeringer i branchen som nu.
Camping i Kina:
- Antal campingpladser: ca. 200
- Antal indenlandske producenter: ca. 200
- Totalt antal mærker på det kinesiske marked: ca. 300
- Antal overnatninger per år: ca. 100 millioner
Bland de europæiske mærker er Hobby og Fendt repræsenterede i Kina. Der sælges ca 120 enheder om året og de mest sælgende modeller har rundsiddegruppe og køjesenge.
Alex Jun er importør af Hobby og Fendt. Campingvognssalget er det der går bedst, hvor de kæmper lidt mere med salget af autocampere. ”Her i Kina må en autocamper være max 6 meter lang for at kunne køres på almindeligt kørekort. En campingvogn må max have en totallængde på 8 meter”, fortæller Alex.
Deeson RV bygger campingvogne i Kina, men i australsk design. Produktionen begyndte i 2011 og vognene er i det mere eksklusive segment. Disse campingvogne er store og eksklusive og er mest egnet til at ligge fast med.
Klik her for at besøge messens hjemmeside (på engelsk)