FDM viser vej til Europas bedste servicestationer

af Ann Karina
rasteplads italien 2011

Utålmodige børn på bagsædet, en træt far bag rattet og en benzinmåler i bund. Et velkendt scenarie fra kør-selv-ferien, der for mange er lig med et stop på en af de mange servicestationer langs Europas motorveje.

Det er dog langtfra alle steder, det kan betale sig at blinke af. Både toiletforholdene og maden har nemlig mange steder gjort servicestationerne mere berygtede end berømte.

En ny test, FDM har foretaget med de øvrige europæiske bilklubber, af 65 servicestationer i 13 europæiske lande afslører imidlertid, at standarden generelt er blevet bedre.

De gode resultater skæmmes på mange servicestationer dog af for høje priser, og generelt er servicestationernes prisniveau et af de steder, hvor der er plads til forbedringer.

”Det er vigtigt at holde pauser, når man kører langt. Derfor er det også vigtigt, at toiletforhold, mad og parkeringsforhold er i orden, når familien endelig gør holdt på en servicestation, ligesom besøget helst ikke må vælte feriebudgettet. Heldigvis viser testen, at man mange steder er blevet bevidst om, at maden, servicen og de forskellige faciliteter skal være i orden, så pausen rent faktisk bliver en god oplevelse,” siger feriekonsulent i FDM Frederik Valmin.

Som i tidligere års tests er der fortsat stor forskel på de forskellige servicestationer landene imellem. Bedst er standarden i Schweiz, Kroatien, Slovenien og Østrig, hvor testens bedste, Wörthersee på A2 mellem Villach og Wien, ligger.

Knapt så godt et indtryk gør servicestationerne i Spanien, Italien og Frankrig. Testens dårligste eksempel skal man dog til Serbien for at finder, hvor blandt andet parkeringsforhold, toiletforhold og familiefaciliteter på servicestationen Ruma mellem Beograd og Zagreb er til dumpekarakter.

”Det er ofte tilfældigheder og familiens umiddelbare behov, som afgør, hvor man vælger at holde pause. Derfor er FDMs test af servicestationer god at have ved hånden, når man kører på ferie, så man kan styre uden om de mindre gode af slagsen. De testede servicestationer ligger desuden alle langs de motorveje, som mange danskere kører ad på vej på ferie, og på den måde kan man også planlægge sine pauser efter testen,” siger Frederik Valmin.

Testen af de europæiske servicestationer er foretaget i januar og februar 2012. Hver station er besøgt to gange og hver gang af forskellige inspektører. Stationerne er testet på mere end 110 punkter inden for blandt andet parkerings- og toiletforhold, service, hygiejne, familiefaciliteter, prisniveau, restaurant, og på hvor handicapvenlige de er.

Læs mere om testen og se alle resultaterne på FDM’s hjemmeside

Links:
Relevante Link(s) : FDM / Kør selv Ferie

Prøv også at læse disse indlæg