Fotoskolen Del 5 – Arkitekturfotografering.

af Webmaster

Vi er nu lidt over midtvejs i AltOmCamping’s Fotoskole. I denne og de kommende lektioner, fortsætter vi med den praktiske fotografering, med henblik på at gøre vores ferieminder en lille smule mere udtryks- og stemningsfulde.   

I denne lektion skal vi beskæftige os med arkitekturfotografering. Det har jeg valgt fordi netop arkitekturfotograferingen udgør en betydelig del af de motiver vi møder på vores ferie og campingture. Arkitekturfotografering handler om fotografering af de mange seværdigheder, monumenter, kirker, slotte, broer og beundringsværdige eller berømte bygningsværker de steder vi kommer frem på vores campingture. 

Fotografering af bygningsværker, er slet ikke så let som man umiddelbart skulle tro. Bygningsværker har en række egenskaber, der kan gøre arbejdet lidt mere kompliceret for os som de ivrige feriefotografer.  

For det første er bygningsværkerne ofte fysisk set meget store. For det andet vil kontrasterne ofte spille os et puds, da en del af bygningen vil stå i fuld sol, mens en anden del af bygningen står i skygge. Sidst men ikke mindst, så er det sjældent vi står som de eneste der har fundet interesse for den samme bygning, dvs. forgrunden vil oftest være generet af andre turister, biler, køretøjer, busser – i fagsproget kaldet “Forstyrrende elementer i billedet” – uden det skal opfattes negativt om de personer der måtte stå i forgrunden. 

Tænker vi tilbage på forrige afsnit om komposition, hvor jeg bl.a. nævnte man skulle gøre sig nogle tanker om hvilket formål billedet skal have, samt lade solen være medbestemmende til, hvornår på dagen vi tager billedet af det aktuelle bygningsværk – så er ovenstående udfordringer slet ikke så vanskelige at komme udenom endda.  

Der kan være mange forskellige tilgange til fotografering af bygningsværk. Oftest får man bygningens “sjæl” bedst frem ved at gå tæt på de særlige detaljer ved bygningen eller arkitekturen. 

Er du bygningens detaljer du vil have frem, skal du først og fremmest have et kamera med god zoom, eller benytte et teleobjektiv hvis du anvender spejlreflekskamera. Dernæst skal du afgøre din placering i forhold til detaljen, udfra hvordan lyset (solen) falder på detaljen. Du skal så vidt mulige undgå en placering, hvor detaljen (motivet) er delt i lys og skygge. 

Ligeså ofte er det bygningens størrelse, helhedsværdi, ellere det symbol det samlede bygningsværk udstråler der skal med hjem til fotoalbummet.

 

Det bedste resultat opnås hvis du har mulighed for at benytte et tele-objektiv, og gå tilstrækkeligt langt tilbage til at hele bygningen kan komme med. Hermed undgår du “skæve linjer”, hvilket jeg vender tilbage til om et kort øjeblik.  

Dette kloster på Tihany Balatonhalvøen, er taget på ca. 400m afstand vil jeg tro der var, med et 200mm teleobjektiv. Bemærk hvor naturligt klosteret er gengivet. Ingen styrtende- eller væltende linjer.  

Men oftest har vi ikke muligheden for at gå tilstrækkeligt langt tilbage, og må derfor benytte et normal objektiv eller vidvinkel. Det er der heller ikke noget i vejen for, bortset fra at det påfører motivet “styrtende linjer”, der får motivet til at se ud som om det er ved at vælte bagover. 


Bemærk især bygningens ydervægge der “vælter” indad.

De “styrtende linjer” udgør nu ingen større katastrofe, fordi de kan rettes op i et billedebehandlingsprogram så bygningen kommer til at se “normal” ud alligevel.  


Bemærk ydervæggene nu er lodrette, og bygningen fremstår i korrekt perspektiv.
Nu jeg var igang, kom jeg til at fjerne et par mennesker og rette lidt på farverne Laughing

Jeg kan selvfølgelig ikke være bekendt blot at oplyse muligheden er til stede, uden også at forklare hvordan man gør. Derfor vil jeg på bedste vis, forsøge at forklare det igennem den næste række af screen-shots.  

Jeg tager udgangspunkt i billedebehandlingsprogrammet Adobe Photoshop Elements 7.0. Programmet koster kun kr. 584,- på nettet, og rummer en fantastisk veludstyret værktøjkasse, der rækker godt ind over hvad jeg vil betragte som avanceret billedebehandling. Programmet skal netop betragtes som en forbrugervenlig udgave af den professionelle Adobe Photoshop CSx til mange tusinde kroner.  

Billedet jeg har valgt at arbejde med i eksemplet nedenfor, er den nu afdøde Prinsesse Grace Kellys hus i Monaco. Jeg har bevidst valgt et ekstremt eksempel, for tydeligere at kunne se hvad der sker med billedet når vi forsøger at rette de styrtende linjer op. Billedet er taget med en 12mm vidvinkel, på blot 8-10m afstand – hvilket resultatet også afslører – absolut ikke er optimale forhold til arkitekturfoto. Men lad os se hvad vi kan gøre ved det.  

Start med at hente billedet ind i billedebehandlingsprogrammet igennem “File > Open” funktionen:

 

Vælg: Image > Transform > Perspective:

 Klik OK hvis dette vindue dukker op:

 

 Lad blot navnet stå og klik OK:

 

Billedet har nu fået nogle meget små firkanter i hjørnerne:

 

Tag den nederste venstre lille firkant, og træk ind mod midten med musen (mod højre). Bemærk hvordan perspektivet nu ændrer sig på bygningsværket. Træk så langt mod højre, så væggene står i lod:

 

 Når du mener bygningsværket står som du vil have det, så klik på det grønne flueben:

 

 Det færdige resultat synes ikke helt at se brugbart ud. Derfor bliver vi i dette ekstreme tilfælde nød til at lave en ret voldsom beskæring af billedet. Det gør vi ved at vælge beskæringsværktøjet:

 

Med musen markerer vi en ramme, som angiver hvordan vi ønsker at lave beskæringen. Oftest gælder det blot om at beskære så de hvid/grå firkanter ikke kommer med. Man kan også bevare formatet og genopbygge billedet, der hvor der nu er grå/hvide firkanter. Hvis det er det man ønsker, skal man selvfølgelig ikke beskære. Når rammen er sat, afsluttes med et klik på det grønne flueben:

 

Så er det lykkedes at rette det “væltende hus” op, så det står med lige vægge og i et mere normalt perspektiv.Som så meget andet, så er ingenting gratis. Det er vist tydeligt for enhver at det har haft en pris, at få rettet de bagud styrtende linjer op. Billedet er nemlig blevet betydeligt beskåret, og i princippet et helt anderledes billede.

 Huset ligger på en meget smal gade, og det er ikke muligt at opnå større afstand til huset. Derfor er de styrtende linjer blevet så voldsomme, og derfor har det haft en så høj en pris at rette billedet op. Normalt er der blot tale om svagt styrtende linjer, og det vil forholdsmæssigt også have en betydelig mindre påvirkning af det oprettede billede i forhold til udgangspunktet.

Vi kunne have valgt at arbejde videre med det “oprettede – men amputerede” billede i vores billedebehandlingsprogram, og med måske en 1 times yderligere arbejde kunne have genskabt hovedparten af det oprindelige billede med så præcist et resultat, at ingen ville ane der er tale om et rekonstrueret billede. Så intet er umuligt i det digitale mørkekammer nu om dage J.

Det var alt hvad jeg ville fortælle om fotografering af bygningsværker – eller arkitekturfotografering, som det hedder i fagsproget.

Peter Müller

Tekst og billede materialet er beskyttet ved lov om ophavsret.
Copyright © www.altomcamping.dk – 2009. 

Prøv også at læse disse indlæg