Fotoskolen Del 6 – Aften og Nat Fotografering

af Webmaster

Aften- og natfotografering er uden sammenligning en af mine favoritdiscipliner indenfor faget. Udført rigtigt kan man skabe de flotteste og mest stemningsfulde billeder. Oftest har du motiverne for dig selv, og kan arbejde med teknikken i ro og fred.

Siden afsnit 3 af Fotoskolen, har vi kunne anvende fuldautomatik på vores kameraer. Vi har heller ikke haft behov for yderligere udstyr end selve kameraet. Begge forhold kommer vi til at afvige lidt fra dette afsnit, da aften- og natfotografering både kræver det rette udstyr, den rigtige teknik og ikke mindste den rigtige indstilling på kameraet.

Først og fremmest kommer vi ikke uden om et 3-benet stativ. De fås helt nede fra kr. 199,- og opefter.

Har man et lille letvægtskamera, kan det billigste stativ hos fotohandleren til husbehov godt anvendes. Men har man et spejlreflekskamera, eller ønsker bare en lille smule mere stabilitet på stativet, anbefaler jeg man går op i prisklassen kr. 5-600,-. Vil man være helt sikker på at købe et godt stativ, skal man holde sig til mærkerne Manfrotto eller Velbon. Vigtigheden af et godt stativ til aften- og natfotografering skyldes at stabiliteten af kameraet under eksponering, er en af de mest afgørende faktorer for resultatet.

Stabiliteten omkring selve eksponeringen er så vigtigt for resultatet, at vi ikke engang må røre kameraet når billedet skal tages. Det giver os derfor blot to muligheder for tage billedet, enten må vi tilslutte en fjernbetjening til kameraet, eller alternativt anvende kameraets selvudløser funktion.

Mange vil nu også mene en blitz/flash må være en nødvendighed. Absolut ikke. Personligt hader jeg at bruge blitz i mørke, og bruger det kun når det er absolut nødvendigt. Blitz har en meget større værdi anvendt i dagslys og især i kraftigt solskin. Men selvfølgelig kan der være en aften-/natscene hvor brug af en blitz vil være en brugbar løsning. På et senere tidspunkt vender jeg kort tilbage til brug af blitz.

Stemningsfulde natscener

Nu er vi klar til at drage ud i natten med vores kamera og stativ i tasken. De bedste motiver til stemningsfulde aften- og natbilleder findes lettest i byerne. Lyset fra kørende biler, oplyste butiksfacader, neonskilte, oplyste broer, bygninger, springvand, monumenter og seværdigheder er blot nogle af de bedste stemningsfyldte aften- og natmotiver.

Her ser vi effekten af kørende biler og et oplyst monument. At byen er det letteste sted at finde gode natmotiver, betyder absolut ikke hverken campingpladsen eller de mere øde områder er uegnede til natfotografering.

Det nærmeste jeg kan komme en fast opskrift på gode aften- og natbilleder, er den teknik ovenstående billeder og de fleste aften- og natbilleder har til fælles. Selvom skal “opskriften” tages med stort forbehold, da ligesom alt andet fotografering, vil aften- og natfotograferingen også være afhængig af en række forhold omkring lyset og det motiv vi ønsker at fotografere. Men hvad der oftest vil gælde er: 

  • Kameraet skal stå på et stabilt stativ, og være solidt placeret på et fast underlag. Alternativt kan man placere kameraet direkte på et fast underlagt, som feks. et bord, reol, muret væg eller taget af en bil.
  • Lukkertiden skal være indstillet til mellem 20 og 30 sekunder.
  • Blænden bør være indstillet til mellem f/8 og f/32.
  • ISO indstillet til 100, for at reducere støjen på billederne mest muligt.  
  • Eksponeringen er sket med selvudløser eller fjernbetjening. Selv de mindste rystelser eller vibrationer af kameraet vil være nok til at billedet kan kasseres.

Indendørsfotografering

Når vi går inden døre rammes vi af en stor ulempe. Lyset bliver i mere eller mindre grad begrænset. Derfor gælder det først og fremmest om at skaffe så meget naturligt lys som muligt. Sørg for at gardiner, persienner mv. er trukket fra, så det lys der måtte være udendørs kommer ind. Tænd alt hvad der er af lys og lamper i det rum, stue eller lokale du skal fotografere i. 

Når der ikke er flere muligheder for at få mere lys i lokalet, kan du prøve at foretage en lysmåling med dit kamera og se hvad den siger. Hvis du ikke er helt fortrolig med lysmåling, kan du også bare tage et billede og se om du er tilfreds med resultatet.

Er billedet stadig for mørkt, så kommer vi desværre ikke uden om det – hvor meget jeg end gerne ville – Vi er nu nød til at hive blitzen frem, for at kompensere for det manglende lys til en korrekt eksponering kan foretages.

Brug af blitz

Når nu jeg har så meget imod brugen af blitz, skyldes det at blitzfotografering absolut ikke er løsningen på verdens problemer. Det kan godt være det løser et problem med manglende lys, til gengæld introducerer den nye problemer samtidig med. Lyset fra en blitz er meget kraftigt, har en lav farvetemperatur og giver derfor “kolde” billeder. Alt varme, stemning og hygge er væk. Til gengæld har vi fået tilført “røde øjne” og grimme kraftige slagskygger på billederne.

Har vi mulighed for at anvende en ekstern blitz, og ved at være bevidst om disse ulemper og ved at tænke os lidt om, kan vi dog langt hen af vejen alligevel slippe godt fra brug af blitz.

Den indbyggede blitz i lommekameraerne giver desværre ikke de store muligheder for at arbejde med ulemperne nævnt ovenfor. Årsagen er blitzlyset kun kan skydes i en retning, og det er direkte mod motivet.

Med en ekstern blitz gælder det om at undgå blitzen fyres af direkte mod motivet. Ved at dreje blitzhovedet vil du med fordel kunne anvende et hvidt loft eller en hvid væg som reflektor. Det vil påføre motivet et betydeligt mere behageligt og blødere lys end blitzen fyret direkte på motivet.

Denne teknik vil ofte også reducere eller helt undgå skabelsen af slagskygger. “Røde øjne” slipper vi helt for. Det er kun et problem når det kraftige lys skydes af direkte mod øjnene.

Vær også opmærksom på ikke at skyde blitzen af mod vinduer, glas, briller, spejle eller andre blanke overflader. Det vil give en kraftigt refleksion, der sjældent bidrager positivt til billedets kvalitet.

Selvom du nu har en blitz til at kompensere for det manglende lys til en korrekt eksponering, så er det stadig vigtigt du benytter den langsommeste mulige lukkertid og den størst mulige blænde. Evt. kan det også være nødvendigt at gå op i ISO til en 400. Disse indstillinger vil sikre du får så meget af baggrunden med som muligt. Hvis lukkertiden er for hurtigt eller blænden for lille, så kommer der som bekendt mindre lys ind i kameraet, og resultatet vil være en forgrund der er korrekt oplyst af det dirkete og kolde blitzlys, samt en meget mørk baggrund. I den forbindelse kan du huske på at blitzenlyset falder med kvadratet på afstanden. Altså på en afstand af 2m fra blitzen, er lyset allerede faldet til en fjerdedel.

Blitzen styrke angives i enheden “ledetal”. Jo højere ledetal, jo kraftigere er den pågældende blitz. Ledetallet er den blænde du skal anvende for et veleksponeret motiv på 1 meters afstand ved iso 100, når blitzen fyres af med den kraftigste mulige lysstyrke.

Nu ved jeg godt dagens afsnit handler om aften- og natfotografering. Men jeg nævnte tidligere at blitzen faktisk gør mest gavn om dagen i kraftigt solsin. Det vil jeg selvfølgelig lige forklare baggrunden for. Når man fotograferer med solen stående højt på himlen, vil konstrasterne på vores motiv ofte være meget stærke. For at bløde disse kraftige kontraster lidt op, kan man skyde blitzen af direkte mod motivet under eksponeringen. I denne situation vil det give et meget bedre eksponeret billede.  

Fyrværkeri og Lyn.

Fotografering af fyrværkeri og lyn er utrolig let. Mange har en opfattelse af at netop fyrværkeri og lyn må være utrolig svært at fotografere ordentligt, da det hele jo er væk på et ganske kort glimt.

Det er også rigtigt, men den teknik vi anvender til at fange det korte glimt er uhyre simpelt. I bund og grund handler det blot om at bruge den teknik vi netop har lært op aften- og natfotografering med en lille modificering.

For det første skal du finde et velegnet udgangspunkt (placering) udfra hvor du kan forvente fyrværkeriet eller lynet vil komme. Er du ude og fotografere lyn, så tænk lige over ikke at stå under træer, ikke at holde fast i strømførende materialer med jordforbindelse og vil du være helt sikker så ifør dig et par gode gummisko også.

Dernæst skal du indstille dit kamera til ISO100, en blænde på ca. f/8-f/11, samt “bulp” funktionen. Bulp funktionen betyder den holder eksponeringen åben ligeså længe du trykker på knappen. Kig evt. i brugervejledningen til dit kamera, hvordan du sætter denne indstilling.

Når du er blevet fortrolig med brugen af disse indstillinger, så er det blot at vente på showet går i gang, eller lynet kommer. Det kan selvfølgelig være svært at forudsige hvornår lynet kommer, her må du bare forsøge dig frem indtil “den er i kassen”. Stå ved siden af dit kamera med nedtrykket knap på fjernbetjeningen og vent – slip den engang i mellem – og tryk ned igen – og vent. Nedenstående billede ser umiddelbart ret let og enkelt ud, men det har faktisk taget rigtig lang tid at få lavet, og ud af måske 50 billeder – var dette billede det eneste der til nød kunne bruges.

Så tålmodighed er også en afgørende faktor.

Ved fotografering af fyrværkeri, opnår du det bedste resultat hvis eksponeringen starter umiddelbart inden en raket fyre af, derefter holder du eksponeringen indtil alle glimt og farver er væk igen. Den teknik vil kunne skabe et billede som dette:

Hvorfor jeg anbefaler at starte eksponeringen umiddelbart før raketten sendes op, er at det vil give denne palme effekt på dit fyrværkeri billede. Det er selvfølgelig smag og behag, men jeg synes det giver et bedre billede, man har rakettens bane med fra start – og får dermed en stamme til palmen.

Måske kom det til at lyde kompliceret alligevel. Men tro mig, når i først kommer ud og prøver det i praksis, vil i blive overrasket over hvor let det er.

Til sidste en lille praktisk ting. Er det et show i er ved at fotografere, så husk at “Le Grande Finale” altid kommer til sidst. Det vil være rigtig ærgerligt man har brugt strømmen til sit kamera op, eller ikke har mere plads på hukommelseskortet til den allersidste del.

 Opsummering.

I dette afsnit håber jeg du har fået en bedre forståelse af:

  • Hvad det kræver af udstyr for at tage gode aften- og natbilleder.
  • Vigtigheden af kameraet holdes stille og stabilt under eksponeringen.
  • Anvendelse af selvudløser eller fjernbetjening til kamera, for at undgå berøring ved eksponering.
  • Inspiration til at finde egnede aften- og natmotiver.
  • En indledende forståelse for de vigtigste og overordnede indstillinger. Især mulighederne med meget lang lukkertid.
  • Vigtigheden af at skabe så meget naturligt lys som muligt ved indendørsfotografering – før blitzen tages i anvendelse.
  • De ulemper man skal tage højde for ved anvendelse af blitz.
  • Teknikken bag et godt fyrværkeri billede.

På gensyn til næste afsnit / lektion om et par dage.

Peter Müller
 

Tekst og billede materialet er beskyttet ved lov om ophavsret.
Copyright © www.altomcamping.dk – 2009.

 

Prøv også at læse disse indlæg