De foregående tre afsnit er gået med at finde frem til det rigtige udstyr, efter ens behov og ambitioner, samt at få styr på mulighederne for brug af fuldautomatisk indstilling af kameraet. Nu skal vi endelig i gang med det, de fleste måske har ventet på, eller glædet sig mest til.
Vi skal nemlig til at anvende udstyret, vi skal ud og fotografere og komme lidt ind på hvordan vi får gjort vores skønne ferieminder en lille smule bedre, med ganske simple tekniker og metoder.
En anden mulighed kunne også være, lige at stoppe op og gøre sig nogle enkle tanker omkring det billede man vil tage. Især tænke lidt over den komposition man skal vælge. Dagens lektion vil nemlig handle om hvordan vi finder vores motiver og hvordan vi komponerer motivet ind i et billede der frembringer det ønskede budskab.
Finde motiver.
Nu nærmer vi os et emne der virkelig adskiller den gode fotograf fra den rigtig gode fotograf. Alt det tekniske omkring lukkertider, blændeindstilling, hvidbalancer osv. er alt sammen noget du kan læse dig til i en bog. Men at finde og se motiver er en helt anden sag. Det findes der ingen facitliste på, og det er heller ikke noget man lige kan læse sig til. Det kræver øvelse, rutine og erfaring.
Det jeg med sikkerhed kan sige omkring motiver er, at de er der hele tiden og alle vegne. Faktisk er vi omringet af motiver, næsten uanset hvor vi er eller hvad vi laver. Det kan godt være motiverne kan være svære at se, men de er der. Nedenfor giver jeg nogle eksempler på mulige motiver der kan møde os undervejs på en campingferie.
Eksempler på motiver
Jeg er ikke i stand til at give jer en positivliste over motiver, og sige “tag den med på ferie, og når i møder en af disse ting på listen – så har i fundet et motiv.”. Årsagen er som tidligere nævnt at motiverne er der alle vegne, og i mange forskellige afskygninger.
Allerede inden i er kørt hjemmefra, byder de første motiver sig. Det kan være børnene der pakker deres bamser og legetøj, det kan være far som er ved at hægte campingvognen på krogen, det kan være et billede af familien omkring spisebordet med et europakort spredt ud, hvor familien interesseret kigger på den rute i skal køre osv. osv.
Bare fordi i fysisk af afgrænset til bilens kabine, så har i stadig motiverne omkring jer. Det kan være børnene på bagsædet der har fordybet sig i en DVD-film, men det kan også være noget af det landskab man kører imod og betragter igennem bilens forrude.
Stemninger fra rastepladsen er oplagte “på vej” motiver.
Efter den lange køretur, når familien endelig er nået frem til campingpladsen, har vi stadig ikke været i stand til at ryste motiverne af os. De hænger ved som bussemænd på en finger. Man kan feks. tage et billede af vogntoget holdende foran indkørslen til campingpladsen, for at vise nu er man nået frem.
Man kan også tage et billede opstillingen af forteltet
Under opholdet på destinationen, gælder det om at have kameraet med så ofte som muligt. Når du mindst venter det, springer der pludselig et interessant motiv lige i hovedet på dig, og det kan kun gå for langsomt med at få fundet kameraet frem.
Befinder vi os i sol, sommer og varme, så gælder det selvfølgelig om at fange årstiden og livet. Husk især at få noget “sommer og liv” med på billedet. Der bliver taget alt for mange flade og kedelige strand billeder hvor billedet domineres af to halvdele hhv. vand og sand. De nærmeste mennesker står måske 100m væk. Sørg for at gå tæt på livet, gå tæt på nogle af aktiviteterne på stranden – men husk altid at bevæge dig på den rigtige side af den etiske grænse for hvor nært og intimt du kan tillade dig at være. Her et billede der nærmer sig grænsen, men dog befinder sig på den rigtige side af den etiske grænse for hvad man kan tillade sig at fotografere på en strand.
Hvis du ikke føler det passende at gå så tæt på som eksemplet, så vil der oftest også være rigeligt med helt uskyldige motiver på stranden du uden problemet kan benytte som motiv til formidling af årstiden og vejret.
En grå trist regnvejrs dag, indbyder umiddelbart ikke til fotografering. Men faktisk kan det gøre fotograferingen ganske behagelig, fordi du kan nøjes med at blive indenfor i forteltet. Typisk vil der samle sig små vandpytter omkring forteltet, et oplagt motiv at fotografere hvordan regnen lander i vandpytten og danner dråber.En anden mulighed kunne være at stille kameraet på et stativ, brug en lukkertid på mellem 1/20 – 1/40 sekund og skyde ud på regnen – selvfølgelig stadig indefra forteltet. Det vil give et regnvejrsbillede der viser hvordan regnen silede ned den dag. Hvis du ikke bruger en så lang lukkertid som foreslået, vil du opleve at regnen blot at små iskrystaller, og den ønskede regnvejrseffekt bliver ikke opnået.
Sidder i indendørs i campingvognen og hygger, behøver kameraet absolut ikke at stå stille. Dels kan man fotografere en hyggelig stemning man har sat op omkring aften kaffen eller morgenmaden…..
…..eller fotografere de pludselige motiver der måtte dukke op blandt “beboerne”i campingvognen.
Man kan også fotografere detaljer, for at vise/dokumentere overfor familien og vennerne hvilke forhold man har levet under på sin ferie.
Sidste eksempel på motiv jeg vil nævne i denne omgang, er når vi har kameraet med i byen. Her falder motiverne nærmest over hinanden. Der byder sig alt lige fra seværdigheder, arkitektur, spændende mennesker, torvehandlen på byens marked osv. osv.
Ovenstående eksempler på motiver er nogle af dem man kan møde under en campingferie, de er blot et meget lille udsnit af mulige motiver. De benyttede eksempler er blot taget udfra hvad jeg lige kunne finde af passende billeder i mit arkiv. Det er kun kreativiteten og fantasien der sætter grænserne for motivernes udformning, mængde og placering. Det er heller ikke meningen i nødvendigvis skal forsøge at fange de samme motiver, som jeg har vist i eksemplet. Billederne er tænkt som inspirationskilde til at sætte tankerne i gang omkring jeres egne motiver på campingferien.
Jagten på motivet
I foregående afsnit gav jeg nogle få eksempler på hvordan vi konstant og altid er omgivet er motiver, uanset hvor eller hvilken situation vi befinder os i. Kunsten ligger i at se og opdage dem. Jeg ville rigtig gerne give nogle konkrete tips eller værktøjer til at få øje på motiver, men de findes ganske enkelt ikke. Det handler om ens billedesyn man skal have opbygget med tiden.
Skal jeg alligevel forsøge at sætte ord på, så handler det om at fange årstiden, spotte kontraster (nyt/gammelt, stort/småt, sort/hvidt, hurtigt/langsomt etc.), udnytte vejret, mennesker, liv og stemning, familien der hygger, børn der leger og i det hele taget mennesker i en aktivitet, naturens dyr. Det handler også om at være opmærksom omkring hvad der sker omkring dig – ikke kun fremad – men også bag ved dig, ovenover dig og til siderne. Er vi ude i naturen kan det handle om tålmodighed, før motivet dukker op.
Er det helt umuligt at finde et motiv, kan man selv skabe et igennem et opstillet billede.
Det kan være man placerer familien i en ønsket situation, det kan være ting man stiller op på et bord, det kan være personer man beder om at lade som om de udfører en aktivitet. På campingudstillingen i Herning, skulle jeg tage et billede til markedsføring af en campingplads. Standen havde dette flotte luftfoto, men virkede lidt fladt og kedeligt som brugbart motiv. Jeg bad Mario fra personalet, hjælpe med at skabe lidt liv og “pang-effekt” i billedet. Det blev så igennem denne opstilling, og dermed havde jeg selv været med til at skabe det rette motiv.
Sidst men ikke mindst kan et motiv opstå når man mindst venter det. Faktisk siger man at de bedste billeder, som oftest er dem der vinder i konkurrencer, er billeder taget 1) Det rigtige sted 2) På det rigtige tidspunkt 3) Med det rigtige udstyr. Det er ikke et helt forkert udsagn. Med punkt 3, menes naturligvis ikke om man benytter Canon eller Nikon – men opdager man pludselig en meget særlig og sjælden fugl, så er det ærgerligt kun at stå med et vidvinkel objektiv. Det kommer der intet vinderbillede ud af, uanset hvor sjælden fuglen er.
Dette var en masse om hvordan i finder motiverne, og alligevel uden at give jer svaret J. Det er som sagt ikke fordi jeg ikke vil give jer svaret, men der findes ingen facitliste på hvordan motiver ser ud eller hvordan de findes. De er der bare, og øvelse gør mester med hensyn til at se og finde dem. Nok om det.
Komposition
Nu har vi fundet vores motiv, og er nået der til hvor vi skal have foreviget vores motiv, eller få “motivet i kassen” sagt lidt mere frit. Her skal vi først og fremmest sikre den rette komposition.
Den hurtige og nemme løsning er, at rette kameraet mod motivet, trykke på knappen og billedet er i kassen. Det er absolut ikke en forkert fremgangsmåde. Men også her, vil et par tanker omkring billedet før der trykkes på knappen hurtigt øge kvaliteten af billedet.
Formål
Det første jeg altid overvejer omkring et billede, er formålet med at tage det billede jeg gerne vil tage. Hvad er det jeg ønsker at vise, eller hvad er det jeg ønsker at dokumentere? Forleden stod jeg på en meget stor åben plads, med rigtig mange mennesker, rigtig mange forskellige aktiviteter og ikke mindst rigtig mange bygninger og skulpturer. Et af de aktiviteter jeg så, var disse artister eller streetdancere som de foretrækker at kalde sig.
I denne situation var mit formål at vise hvilke vilde og imponerende “moves” disse streetdancere var i stand til at udføre, samt de mange mennesker og det liv der var omkring mig. Derfor vælger jeg at gå tæt på artisten, sikre mig en placering hvor jeg får en stor gruppe af publikum som baggrund, og endelig har jeg efterfølgende lavet et lille trick i photoshop for at understrege artisten yderligere i forholdet til baggrunden.
Kompositions regler
I modsætning til afsnittet om motiver, kan jeg omkring komposition glæde jer med, at der findes helt klare regler for hvordan man kan tilføre sine billeder den korrekte komposition. Men som med så meget andet, kan der opstå situationer hvor den rette komposition netop opnås ved at bryde med reglerne. Men i denne omgang nøjes vi med, at arbejde med de kendte kompositions regler. Endelig skal jeg også understrege, at ganske vidst har vi regler indenfor dette område af fotograferingen, men hvordan og hvornår kompositions reglerne bruges er der ingen facitliste på heller, det handler ganske enkelt om smag og behag. Hvad den ene synes er en dårlig komposition, kan en anden synes er en fantastisk komposition osv. osv.
Solen
Lige en hurtig regel i forhold til solen. Sørg altid for at have solen enten i ryggen eller i mod dig, i forhold til motivet. At have solen stående vinkelret ind fra siden kommer der oftest ikke noget godt ud af, med mindre man har så meget kontrol over lyset at man kan udnytte sidelyset kreativt.
Har du solen i ryggen, og det enten er sidst på dagen eller først dagen, så kan billedet næsten ikke gå galt hvad angår korrekt belysning. Udover overskyet så er solen i ryggen den letteste situation at fotografere udfra i forhold til korrekt belysning af billedet. Se bare dette flotte og velbelyste billede taget med solen i ryggen. Bemærk hvordan både motivet og himlen har et naturligt kontrastforhold til hinanden.
Står solen højt på himlen som ved middag tids, kan man risikere at kontrasterne mellem de lyse og mørke områder i billedet bliver for store – i mange tilfælde også for store til at det kan redes i et billedebehandlingsprogram efterfølgende. Derfor er min anbefaling at bruge formiddagen og eftermiddagen på at få taget de gode super billeder. Lad solens placering afgøre hvilke billeder du tager formiddag og hvilke du tager eftermiddag.
Det er bestemt også muligt at fotografere i mod solen, eller i modlys som det også kaldes. Når man fotograferer i mod lys, har det ofte det formål at man ønsker motivet skal fremstå som en silhuet i billedet.
Her 4-spandet på toppen af brandenburger tor fotograferet i modlys. Solen gemmer sig bag hestene. Lysmålingen er foretaget på solen/himlen, og pga. det meget store kontrastforhold bliver motivet blot en silhuet i billedet – hvilket i dette tilfælde også var formålet.
Men husk aldrig at fotografe direkte mod solen, det kan ødelægge både dine øjne men også billedecensoren i det kamera. Tænk på hvad vi som små legede med ved at pege noget glas mod solen. Det var noget med vi kunne få solen til at brænde mærker i et bord feks. Dvs. glasset i dit objektiv vil på samme måde kunne brænde mærker i billedecensoren, og det betyder oftest nyt kamera. Derfor skal du altid sørge for solen er gemt bag motivet, når du fotograferer i modlys.
Gå tæt på.
Alt for mange hvad der kunne være blevet rigtig gode billeder går tabt, fordi fotografen ikke gør sig den ulejlighed at gå tæt på sit motiv. Hvor mange billeder har man ikke set af denne type feks.
Afstanden kan selvfølgelig være ganske velovervejet og bevidst, i forhold til hvad jeg tidligere skrev om at tænke over formål med billedet – men oftest har fotografens placering i forhold til motivet være en del af tilfældighedernes spil. Ved at gå tæt på sit motiv opnås en betydelig større intensitet, og billedet bliver betydelig mere spændende. Elementer som liv og stemning forstærkes betydeligt ved at gå tæt på.
Det gyldne snit
Det gyldne snit er nok den mest kendte kompositionsregel. Reglen går ud på at inddele billedet i 3 1/3 dele på hvert led, ved at forestille sig to lodrette og to vandrette linjer.
For at tvinge motivet væk fra centrum i billedet, skal man placeret hovedmotivet – eller billedets hovedelemeneter i et af de punkter hvor linjerne mødes.
Alene brugen af det gyldne snit som alternativ til et centreret placeret motiv, vil øge kvaliteten af dine billeder betragteligt.
Symmetri
En symmetrisk komposition kan ofte anvendes med fordel ved motiver med mange detaljer. Et billede med mange detaljer kan oftest opleves som rodet, hvor brugen af den symmetriske komposition går ind og sætter “rodet” lidt i orden, hvilket gør den som betragter billedet får en mere rolig oplevelse, og i større grad vil kunne overskue billedets detaljer.
Foto: Bjarne Søby.
Indramning
Hvis man ønsker den som skal betragte et billede skal samle sin opmærksomhed et bestemt sted, kan man eventuelt anvende en komposition hvor motivet indrammes af feks. et vindue, en port eller en dør.
Placering af forgrund
Placering af en forgrund foran hovedmotivet vil oftest tilføre billede en dybde der som oftest altid vil gøre billedet mere spændende, frem for et fladt billede med et stort baggrundsmotiv.
Forløb og linjer
Placering af et forløb eller linjer i sin komposition er først og fremmest også med til at skabe en mere indirekte dybde, i forhold til placering af en forgrund. Desuden vil et forløb eller linjer skabe en nysgerrighed hos den som betragter billedet. Sidst men ikke mindst vil brug af denne komposition tvinge betragteren til at lade sine øjne blive ført rundt i billedet.
Opsummering.
I dette afsnit håber jeg du har fået en bedre forståelse af:
- Hvordan du finder og får øjepå motiverne.
- Hvor du sætter motivet ind i den rigtige komposition.
På gensyn til næste afsnit / lektion om et par dage.
Tekst og billede materialet er beskyttet ved lov om ophavsret.
Copyright © www.altomcamping.dk – 2009.