2014 er et år rigt på både positive og dystre jubilæer, som markeres verden over. Og historiske begivenheder er noget, der i den grad inspirerer danskerne til at rejse. Det viser en undersøgelse fra FDM travel.
70-års markeringen af D-dagen i Normandiet og 100 året for 1. Verdenskrigs udbrud er blot nogle af de mærkedage, som indtil videre er blevet markeret i 2014. Men året byder på markeringer af flere historiske begivenheder, og det er noget, der vækker rejselysten hos danskerne. I en undersøgelse fra FDM travel svarer tre ud af fire danskere (76 %), at historiske begivenheder inspirerer til at rejse.
”Vi oplever en stor interesse for de historiske begivenheder blandt vores rejsende. Især Normandiet i Nordfrankrig, hvor der er rig mulighed for at blive klogere på de allieredes invasion under 2. Verdenskrig, oplever vi en interesse for. I år markeres en række betydningsfulde mærkedage som blandt andre 100-årsdagen for starten på 1. Verdenskrig, og det betyder, at der mange steder rundt om i verden vil være særlige udstillinger og aktiviteter til stor glæde for de historie-interesserede rejsende”, siger adm. direktør hos FDM travel, Jan Lockhart.
Et af de steder, hvor en særlig mærkedag markeres, er i Berlin. Søndag d. 9. november markerer tyskerne 25-årsdagen for Berlinmurens fald, og op til og i løbet af den weekend vil den tyske hovedstad byde på en masse aktiviteter. Et af de store højdepunkter vil være en mur af hvide, oplyste balloner, der vil løbe gennem byen, hvor muren tidligere gik, som symbol på håbet om en fri verden uden mure.
”Der er ingen tvivl om, at er man interesseret i den nyere tyske historie, så vil et besøg i Berlin den 9. november være en stor oplevelse. Allerede nu er der udstillinger og aktiviteter som guidede ture, der fortæller om livet på begge sider af muren. Og på selve årsdagen vil hele byen markere begivenheden med særlige arrangementer. Der venter altså uden tvivl en helt unik oplevelse for de rejsende”, siger Jan Lockhart.
I undersøgelsen svar kun ca. hver femte dansker (19 %), at de ikke finder rejseinspiration i historiske begivenheder.
Undersøgelsen er foretaget af Voxmeter på vegne af FDM travel og er baseret på svar fra 1.000 danskere.