Der blev skrevet Danmarks historie da Kåre Rützou fra Caravan Centret Brohallen godkendte den første campingvogn i Danmark til den nye tyske Tempo 200 ordning.
Den nye Tempo 200 ordning er resultatet af bedre slingrekoblinger og avancerede bremsesystemer som ATC (AL-KO Trailer Control) og ETS (Elektronische Trailer Stabilisierung). Det er da også et krav at campingvognen skal have ATC eller ETS for at kunne blive godkendt til Tempo 200.
Desuden skal campingvognens dæk være godkendt til 240 km/t – dvs. have hastighedskoden ZR / V. Ellers gælder de samme bestemmelser og krav som til Tempo 100. De er:
- Campingvognen skal have synligt stelnummer
- Campingvognen skal være forsynet med bremser
- Campingvognen skal være forsynet med støddæmpere
- Campingvognens dæk må maximalt være 6 år gamle
- Dækkenes belastningstal skal svarer til køretøjets akseltryk
- Campingvognen skal være forsynet med en ISO-godkendt stabiliseringsanordning
- Campingvognen skal være egnet til at køre 200 km/t
Desuden er der et nogle krav til det trækkende køretøj. De er:
- Køretøjet skal være forsynet med ABS-bremse
- Den køreklare vægt (se registreringsattesten punkt G) på mindst den anførte værdi i ”Bestätigung” under punktet: Leermasse des ziehende fahrzeug mind. Hvis køreklar vægt ikke fremgår af registreringsattesten kan egenvægt + 125 kg anvendes.
Det er ikke et krav at ens bil skal kunne køre 200 km/t.
Om Tempo 200 godkendelsen får den store udbredelse er nok lidt usikkert. Mange vil nok ikke føle sig trygge ved at køre hurtigere end 100 km/t med en campingvogn på krogen. Men på den anden side. Med en Tempo 200 godkendelse skal man ikke frygte en fartbøde, hvis hastigheden skulle snige sig på 140 km/t.
Indtil videre er Caravan Centret Brohallen på Randersvej 8 i Nykøbing Falster det eneste sted i Danmark, der er godkendt af de tyske myndigheder til at udstede Tempo 200 godkendelser i Danmark.