Egentlig så havde vi begge to snakket meget om at det kunne være sjovt at prøve og tage på vintercamping. Men da vores daværende campingvogn var en 100% sommervogn (godt nok vinteroptimeret efter kunstens regler), så holdte det os alligevel tilbage.
I løbet af foråret, så stod vores bil til udskiftning – og da den nye måtte trække 1700kg campingvogn, gik vi for alvor i gang med at kigge på anden campingvogn også. Valget blev en Cabby 51 F3 fra 2005. En vogn som vi købte hos en privat. (Mere om den senere)
Bemærk venligst også at vores bil ikke er nogen firhjulstrækker – men det kan sagtens klare jobbet! Det er en Peugeot 308 2,0 TDI.
Efter at have kørt rundt hele sensommeren, så besluttede vi os for at der ikke var nogen undskyldning for ikke at prøve vintercamping!!
Valget faldt hurtigt på at vi skulle køre til Sverige, da det passede med at vi kunne holde jul hos familien i København – og så kunne drage videre nordpå herefter.
Der blev googlet en del om hvor vi skulle tage hen, og mange anbefalede Orsa Grønklit Camping. Både fordi at det er en god stor campingplads, men også for at der er rimelig meget aktivitet omkring. Vi står ikke på ski (endnu da 🙂 Men det skal alligevel nævnes at der er et stort skisports område ca. 15km nord for pladsen.
Klargøring af campingvognen
Jeg er nok af typen der vil have at tingene skal være 100% i orden før jeg drager på ferie. Og det samme gælder også campingvognen.
Da vi købte campingvognen, havde den stået stille i 2 år – og ham vi købte den af har aldrig lavet service eller lignede på ALDE fyret. Skift til ALDE fyr og 12v batteri drift var også nyt for os.
Så før vi kørte af sted fik vi lavet følgende: (Meget af det kunne godt være undværet – men jeg ville bare være sikker på at der var styr på campingvognen)
- Stort eftersyn på ALDE fyret (glykol vand skiftes og rør udluftes, ny gasbrænder i fyret, og generel justering) Tak til Lars for info!
- Installation af Truma DUO Control (For at sikre bedre gastryk samt automatisk skift mellem gasflasker)
- Skift af Prima Donna (glasfiber flasker) til Prima Light 11kg letvægt (pga. frostsikring samt 1kg gas mere)
- Gastest af hele campingvognen.
- Installation af gas- og kuliltealarm (Netop når vi skulle sove med gas tændt)
- Forlænger af skorsten til ALDE fyret.
- 2 nye dæk – selvfølgelig med vinter mønster.
- Reserve dæk, donkraft og løfte beslag.
- Skift af spildevands tank til en løs spand.
- Låseolie – tag endelig rigeligt med!!
- Snekæder til bilen
- Sneskovl
- Vejsalt (til nødstilfælde)
Afgang – Sverige here we come!
Vi startede med at holde jul i København hos familien. 1 juledag tog vi så af sted mod Ljungby for at gøre et lille mellem stop (hos familiens sommerhus). Efter et par dage kørte vi de sidste 600km til Orsa.
I Ljungby området er der kun faldet det tø sne som også var faldet i Danmark før vi tog afsted. Men jo længere nordpå vi kom, ja jo mere sne lå der og jo mere faldt temperaturen. Ca. kl. 19:30 var vi fremme og kunne tjekke ind. På dette tidspunkt ligger der ca. 40cm sne over ALT på pladsen, og temperaturen ligger på -15 grader. Vi prøvede først og bakke campingvognen ind på en plads – desværre uden held, der var simpelthen for meget sne. Så frem med sneskovlen og grave 2 spor ind, og så krydse fingrene for at moveren kunne klare resten. Men før at vi kunne køre vognen ind, så skulle den jo selvfølgelig lige kobles fra bilen. Selvfølgelig så er det intet problem – normalt! Men i -15 graders frost kunne vi ikke dreje det 13 polet stik ind mod bilen. Her kommer låseolien så til hjælp. Og efter 10 minutters arbejde kunne den tages fra – og moveren kunne køre vognen på plads. Gud hvor jeg elsker den mover!!!! Forstår slet ikke at vi har kunne undvære den på vores tidligere campingvogn 🙂 Næste problem var så gaskassen. Også den var frosset til – og igen kunne låseolien hjælpe efter lidt tid. Godt en time før ankomst fik vi startet ALDE fyret på gas således at der (forhåbeligt) var lidt varme i vognen. Men efter at have sat støtte ben ned, så kunne vi konstatere at der kun var omkring 8-10 grader inden for. Så aftensmaden blev ”kørt ind” med jakker på. Det skal lige nævnes at der stod 25amp på den sikring vi er koblet på – så ALDE fyret kører på 3000watt el, og gas når det kniber med at følge med.
Første nat overstået, og med 27 graders varme så har vi slet ikke frosset! Faktisk så måtte vi skrue ned for ALDE fyret i løbet af natten.
Det er så pladsen vi fik kæmpet os ind på i løbet af aftenen. Som I kan se, så er der også faldt lidt sne i løbet af natten.
I løbet af formiddagen klarede det så op – og vi fik den flotteste udsigt ud over Orsa søen.
Sporene i sneen er fra snescootere som racer over søen.
Lidt svært og se på billedet her, men der er fyldt med sneklædte bjergtoppe i baggrunden.
Man bliver aldrig træt af udsigten!!
Første dag ville vi blot køre lidt rundt for at se hvad vi egentlig er kommet op til. Så vi startede med at køre til Orsa Grønklit (skisportssted), for at konstatere at der er var MASSER af liv! Alpinski, langran, og masser af løjper og langrans spor. Hundeslædekørsel, wellnes – ja kort sagt alt hvad et skisportssted har at byde på. Turen derop består af en 15 km lang vej fra selve Orsa by. Vejen derop er pænt dækket af sne. Men af en eller anden grund så var det slet ikke glat og køre på. Svenskerne selv kører også normal hastighed her (70km)
Her står vi så ved ski lifterne. Alpinbakken er i baggrunden. Faktisk så er venstre del af alpinbakken selve bjørneparken. (mere om den senere)
Endnu et skønt billede af ski området.
Næste dag tog vi igen op til Orsa Grønklit for at besøge deres bjørnepark. Faktisk så er det ikke kun bjørne, men også tigere, ulve, ugler og meget andet. Parken ligger ca. 100meter fra alpinløjperne. Vejret er tiltaget med sne, blæst og tåge. Så den store park er pludselig blevet til en mindre bjergbestigning. Men at gå rundt og se dyrene 1-2meter fra en, omgivet af 40-50cm sne – det er simpelthen bare fantastisk!
Ulvene var en flok på mere end 10. De havde 2 indhegninger, som var delt af en vej til os, men som de kunne krydse via tunnelen under vejen.
De sibiriske tigre i deres rette element – et fantastisk øjeblik da den gik forbi og små-knurrede lidt.
Vi kunne ikke se leoparden da vi først kom op til indhegningen, for den bevæger sig så lydløst. Men da den kom frem og fik øje på os, så gik der lige et øjeblik før den besluttede sig for at vi ikke var farlige.
Faktisk ville vi have været ude at køre med hundeslæde, og fruen ville have massage. Men desværre så skulle man bestille det i forvejen, da der var rift om pladserne til begge dele. Så da næste ledige tid først var den 2. januar hvor vi skulle videre, så må det vente til næste gang vi kommer derop. (2½km hundeslædetur kostede 200 skr. Pr. person)
Den næste dag kørte vi lidt rundt i området. Vi havde set på kortet at Helvedesfaldet (et stort vandfald) ikke var så langt væk, så det ville vi ud og se. Vi kørte også til Mora, og ud til den halvø der går ud i Siljansøen.
Turen til Helvedesfaldet var en større udfordring end som så. Det havde regnet om natten, så en del af sneen var smeltet. På de større veje gav det ingen problemer, men vejen ud til vandfaldet er en lille grusvej gennem skoven. Det gik fint de første 6-8km, men de sidste 5km måtte vi køre med snekæder på.
Det var simpelthen umuligt at komme op over de små ubetydelige bakker, når vi ikke kunne køre mere end 10-20km/timen, og underlaget var en blanding af sne, sjap og is. Ud til vandfaldet kom vi da, men turen ned til selve vandfaldet foregik med sneskovlen forrest. 3 stejle trapper ned, og en mindre bjergbestigning over klipper og sten. Der var ikke mere end 300m fra parkeringspladsen, men det føltes som flere kilometer. Det var dog besværet værd. Al regnen og smeltevandet gav den ønskede effekt på vandfaldet, og vi forstod nu hvorfor det er navngivet som det er.
Det er en enorm kraft som vandet har. Vi kunne høre det 100m før vi så det.
Vi ville gerne se Siljansøen i dagslys (eller det der minder om det), så Mora blev ikke udforsket ret grundigt. Vi kørte igennem for at komme ud til halvøen der går ud i Siljansøen, og da vi kørte derfra var solen ved at gå ned, ca. kl. 15.00. Mora ligger lige mellem Orsasøen og Siljansøen, og her ligger bl.a. Vasa Museet. Byen er også målstregen for det årligt afholdte Vasaløb, som bliver afholdt til ære for Gustav Vasa.
Dagen efter foregik i ro og fred hjemme i campingvognen, kun afbrudt af nogle gode gåture i området omkring søen og campingpladsen, og indkøb til menuen nytårsaften.
Så blev det nytårsaften! Ved hjælp af internettet gik vi ikke glip af dronningens nytårstale – det ville have været mærkeligt at skulle undvære den. Vi lavede kransekage (det skal der øves på til næste gang!), laks, elg, lyserøde kartofler og citron/hindbær/lakrids-is – mums.
Hjemad – med en lille omvej
Ja, nu blev nytåret fejret i campingvognen, og tøvejret var for alvor ved at sætte sig på landskabet – så vi besluttede os for at drage syd på igen. Turen nordpå gav ingen problemer mht. føret – det blev der så ændret på nu! Der var sort is mange steder, særlig synligt var det da ESP’en i bilen gav udslag på vej op af flere bakker. Vi tog dog ikke direkte ned til færgen i Varberg, for vi skulle lige forbi Skandinaviens største indkøbscenter – Gekås Ullared.
Til dem der ikke kender det, så er det Bilka ganget med 20 – og det hele til under Ikea priser.
Selve byen hedder Ullared, og er på ca. 5000 indbyggere. Udenom selve Gekås er der butikker, restauranter, hoteller og en transit-campingplads. Det er en campingplads, men der er ikke et græsstrå på halvdelen af pladserne. Der er endda en fast (og gratis) busrute fra campingpladsen til indkøbscenteret. Vi ankom til pladsen sent om aftenen, og det første vi så var de mange autocampere, og næsten ingen campingvogne – kun 2 ud over os. Vi kom dog ikke sidst ind på pladsen, for ikke lang tid efter kom der 3 autocampere mere. Pladsen er et godt alternativ til den noget dyrere campingplads i Varberg, og så får man også chancen for at gøre nogle gode køb i Gekås og de omkringliggende butikker. Men næste gang vi skal derover med campingvogn så holder vi på deres stelpladser i stedet for. Det er ca. halv pris af campingpladsen (90skr./døgn), dog skal man være opmærksom på, at der her en max opholdstid på 48 timer, og ingen tilslutning til strøm. Der er dog påfyldning af frisk vand og man kan tømme sit toilet. Mellem 8-20 er det dog gratis at holde på pladsen, så evt. kan man stille campingvognen op her, og så køre til Gekås.
Næste dag kørte vi så til Varberg, og tog færgen til Grenå. Og det var så slutningen på vores eventyr. Og som vi startede med at skrive, det er stærkt vane dannende! Vi er ihvertfalde klar til næste år igen
Konklusion – Huske liste til næste gang
Egentlig havde vi 2 x 11Kg Prima Light gas flasker med. Men vores forbrug var på en ½ flaske. Hvilket skyldes at ALDE fyret kunne køre på 3000watt, og fint kunne klare opvarmningen på el. Vi havde imellem 21 og 25 grader i vognen i dagtimerne, og så sænkede vi temperaturen til ca. 17 grader om natten. Vi havde egentlig lånt forældrenes Isabella Capri Snow fortelt med derop – Men efter at have forsøgt os med at slå et par pløkker i jorden uden held, så opgav vi. Egentlig så havde vi slet ingen plads problemer til store jakker osv. inde i selve vognen, så vi kunne fint undvære et telt. Så skal man have telt med på vintercamping, så skal man ihvertfalde have udstyret i orden til at slå det op med.
Tag meget mindre tøj med!! Der er massere af vaske og tørre muligheder på pladserne.
Almindelige personbiler kan fint klare vinteren. Vi købte nogle dyre vinterdæk til både bil og campingvogn. Egentlig havde vi snakket om pig dæk, men var blevet frarådet det da moveren simpelthen ville ødelægge dem. Og efter de svenske regler, så skal der samme dæk type på hele vogntoget.
Tilbage står vi så med en rengøring af campingvogn. For ja den bliver beskidt!!
Hvis der er spørgsmål, så er I mere end velkomne til at kontakte os.
God fornøjelse med vintercamping!
Ronni og Carina
Tak til Ronni & Carina for en dejlig historie 🙂 (red.)