Vores første vinterferie i Sverige

af Jeanette og Claus
jeanette og claus skiferie08 01

Vi er en familie der består af Claus 34 år Jeanette 33 år Sebastian 4 år. Vi har camperet gennem 10 år, og nu skulle turen for første gang gå mod nord på vinterferie.

Vi har før camperet om vinteren, men ikke uden for Danmark. Så nu ville vi prøve hvordan det ville være at tage på vinterferie mod nord.

Vi skulle til Tandådalen, som ligger ved Sälen i Sverige. Vi skal med Polar klub Øst, og vi glæder os meget til denne tur. Der er ca. 850 km fra København til Tandådalen, og vi ville bruge to dage på at køre der op.

Endelig kom dagen, hvor vil skulle af sted på vinterferie. Sebastian så meget frem til denne “campingferie” – og hånden på hjertet – det gjorde vi voksne også.

Torsdag var vognen pakket, bilen var klar, og nu var det bare at vente på at Jeanette fik fri for arbejde.

Da Jeanette endelig kom hjem, kørte vi mod Sverige. Vi kørte til Arløv, som ligger i udkanten af Malmø. Her skulle vi overnatte og mødes med 3 andre vogntog den følgende dag.

Så er alle samlet i Arløv

Fredag morgen holdt der en vogn mere, da vi vågnede. Vi fik lidt morgenmad og snart kom de sidste to vogntog. Vi skulle alle lige ind og ose hos den campingforhandler, hvor vi skulle mødes. Der var nogle der fik fyldt vand på campingvognen, mens andre gik i butikken.

Og så gik turen nord på.

Første stop var på en rasteplads et stykke oppe i Sverige. Her stod et fly, der var lavet om til en slikbutik. Den måtte vi ind og se (der var ikke mere slik i butikken, da vi kørte videre).

Vi så ikke rigtigt noget sne undervejs, og Sebastian blev ved med at spørge om, hvornår der kom sne. Vi havde jo fortalt ham, at når vi skulle på ferie, ville der være masser af sne at lege i. Men hvorfor er der så ikke noget sne? For vi er jo på ferie NU!

Efter ca. 500 km. kom vi til en rasteplads lige før Filipstad (Præstebakken). Her skulle vi overnatte. Da vi vågnede næste morgen, ville Sebastian ikke have noget morgenmad. Han ville hellere ud og lege i sneen. Det kom han også – men først efter lidt morgenmad.

Rastepladsen ved Præstebakken

Vi andre brugte tiden til at få kikket bilerne efter. Og så gik turen videre mod Tandådalen. Der var ca. 250 km. til vores destination, og vi glædede os.

Vi ankom til campingpladsen kl. 15 og fik anvist vores pladser. Men før vi kunne køre ind, skulle der lige graves sne væk fra de pladser, der var reserveret til os.

Skianlægget ved Tandådalen

Så kom vi til det tidspunkt som vi havde frygtet hele turen herop. Vi skulle sætte fortelt på vores campingvogn. Normalt bruger vi ikke fortelt, så det er første gang vi skal sætte et telt op. Vi havde et Ventura vintertelt med, og det var heldigvis ikke så svært at sætte op, som vi havde frygtet. Og så var det jo rigtig godt at have sådan et lille telt foran campingvognen midt i al sneen.

Et godt vintertelt skal kunne tåle en del

Sebastian fik endelig mulighed for at lege i sne

Så fulgte nogle dejlige dage, hvor vi legede i sneen, og Sebastian fik stået lidt på ski (men han ville hellere lege i sneen).

Sebastian lærer at stå på ski

Men det vart vist ikke lige noget for ham

Om aftenen gik vi som regel ned på skibakkerne for at kælke. De var egentlig lukkede, men vi tog os den frihed at kælke der alligevel. Der er ikke så store muligheder for at kælke i Tandådalen. Der er kun en enkelt kælkebakke der, og den er ikke særlig god. Man kan nemlig nemt havne i nogle træer, der står meget tæt på denne bakke.

Så hellere kælke

Også de voksne synes vist at det er sjovt at kælke

Når man er på camping griller man selvfølgelig.

Lidt nede af fjeldet mod Sälen by, var det muligt at komme ud og køre på sne-scootere. Det nød Claus & Sebastian meget (de var der 4 gange).

Sebastian på en (stor) sne-scooter

Det kan gå rigtig hurtigt

Vi var også ude og køre i gokart på en isbane. Der var sat 4 cm pigge i dækkene, så man skred ikke af banen. Det prøvede vi også mere en én gang. J

Så køres der ræs på isen

En kommende racerkører måske?

En af de andre dage havde vi sammen med vores venner Flemming & Jessie lejet en sne-scooter med en pulk til. Vi havde lejet den for en hel dag, og kørte rundt på egen hånd. Vi kom op på toppen af næsten alle de fjelde, der var i det område vi kørte i.

Sne-scooteren med pulk

Vi havde fået udleveret et kort over det område, vi kunne køre i, men kom vist nok lidt for langt ud (vi endte i Norge, hvor vi fik lidt hjælp til at komme på rette spor igen). På vejen kom vi heldigvis forbi en café (eller hvad man nu kalder det i Norge). Her var vi inde og få vafler og varm kakao.

Vi kørte 169 km den dag, og det er meget langt for dem der sidder i pulken. Men vi kan kun anbefale sådan en tur ud i naturen.

På den tur kom vi lidt på afveje

Jeanette & Sebastian prøvede også en at køre med hundeslæde. Det var rigtigt sjovt, og en dejlig måde at komme rundt i naturen på.

Så er det ud på tur i hundeslæde

Det er sjovt, og man får set meget undervejs

En af dagene tog vi på tur til Norge for at besøge nogle venner der. De var i Trysil på camping. Campingpladsen lige ud til løjperne – der var kun 2 meter. Det var en rigtigt dejlig campingplads, som vi også vil besøge en gang. En ting vi lagde meget mærke til var, at der var danske skiguider i Trysil. Det var der ikke i Tandådalen.

Desværre går en uges ferie alt for hurtigt, når man har det dejligt. Men tiden var nu kommet til køre hjemad mod varme Danmark.

Vi fik teltet ned, og gjort alt andet klar til at vi kunne køre. Fredag aften kørte vi ned til den rasteplads, hvor vi overnattede på vejen op. Lørdag morgen kørte vi videre ved 9 tiden. Vi ville holde mange pauser på vejen hjem, da vores dreng ikke synes, det er så fedt at køre i flere timer uden pauser. Derfor kører vi kun i ca. to timer af gangen.

Vel hjemme i Danmark igen, kan vi sige én ting med sikkerhed – vi skal på vinterferie igen.

Prøv også at læse disse indlæg