Et syn giver et øjebliksbillede af bilens stand, men tager ikke højde for bilens evt. skjulte fejl og mangler. Alligevel forventer fire ud af ti, at en nysynet bil er et godt køb med få eller ingen fejl.
Den rigtige farve, en overkommelig pris, og at bilen er nysynet, er ofte vigtige parametre, når der handles bil. Et syn er kun et øjebliksbillede og fortæller intet om hvilke ting, der skal holdes øje med fremadrettet, og hvilke udgifter bilejeren kan forvente de kommende måneder til reparationer.
Alligevel mener dobbelt så mange, at et syn er vigtigere end en test. I en undersøgelse fra FDM svarer 59 %, at de anser det for meget vigtigt, at bilen er nysynet, mens 26 % anser testen for vigtigst. Samtidig forventer fire ud af ti (42 %), at en nysynet bil vil være et godt køb, da bilen har ingen eller få fejl.
”Mange forstår begrebet ’nysynet’ som et kvalitetsstempel, men der er stor forskel på, hvad der gennemgås til et syn og til en test. Ifølge Færdselsstyren varer et syn cirka 20 minutter, mens en test nemt kan tage op mod fire timer, hvilket giver bedre forudsætninger for en grundig gennemgang af bilen”, siger Jørgen Jørgensen, afdelingsleder i FDMs tekniske rådgivning.
Han understreger, at det primære formål med et periodisk syn er at kontrollere, at bilen opfylder lovgivningens minimumskrav til sikkerhed og miljø. Mens en test giver en vurdering af bilens samlede tilstand, og hvilke reparationer man kan forvente.
”Vi må dagligt forklare bilkøbere, at et syn ikke en garanti for, at bilen er uden fejl. Derfor råder vi brugtbilsbilkøerne til at få bilen testet. Så står de bedre, hvis der efterfølgende opstår problemer med bilen”, siger Jørgen Jørgensen.
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Catinét for FDM blandt 500 bilejere med bil over fire år.
Links: | |
Hjemmeside: | FDM |
Pressemeddelelse / Foto: FDM