Euro NCAP til bilproducenterne: Airbagadvarsel er for dårlig

af Ann Karina
Image


I den seneste Euro NCAP-test af syv nye bilmodeller opnår samtlige biler fire ud af fem mulige point i barnesikkerhedstesten, men der er også skarp kritik af dårlig airbagadvarsel.

Bilfabrikanter er efter Euro NCAPs mening ikke gode nok til at forsyne bilerne med de nødvendige mærkater med vejledning og advarsler i forbindelse med montering af en barnestol i bilen.

”Den seneste crashtest viser, at selv om det er lovligt at placere et barn i en bagudvendt barnestol foran en deaktiveret airbag, er det forbundet med fare, alene fordi ingen af bilerne har en acceptabel markering af, om passagerairbaggen er til- eller frakoblet eller tydeligere oplysninger om faren ved at placere et barn i en bagudvendt barnestol op ad en ikke deaktiveret airbag,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.

Selv om airbaggen er koblet fra, er der ingen garanti for, at airbaggen ikke kan udløses, og derfor fraråder FDM, at man placerer børn i en bagudvendt barnestole foran en deaktiveret airbag.

En nylig foretaget undersøgelse har vist, at 60 procent af barnestolene i bilerne ikke er fastgjort, som det har været meningen fra fabrikantens side. Udover de manglende markeringer i bilerne kan fejlmonteringen skyldes, at brugsanvisningen har været for dårlig, eller at de voksne ikke har læst den. Desuden kan stolens konstruktion have betydning, ligesom der er biler, hvis sikkerhedsseler ikke er lange nok til brug for fastgørelse af en barnestol.

Siden 2003 har Euro NCAP haft barnesikkerheden på bagsædet som en særskilt del af Euro NCAP testen. Bilfabrikanterne får selv lov til at vælge, hvilke barnestole de vil vælge at placere de to testdukker i, henholdsvis forestillende en 18 måneders baby og et treårigt barn. Babystolen er bagudvendt, og barnestolen er fremadvendt, og der testes i to omgane. Først i Euro NCAPs standard frontaltest med 40 procent af fronten med 64 km/t ind i en barriere, og derefter påkøres en anden bil af en 1,5 m bred barriere, der brager ind i siden på bilen med 50 km/t. Resultatet måles elektronisk, og der optages højhastighedsfilm, der efterfølgende kan inspiceres. Karakteren er todelt: Et pointtal for kollisionstestene og et antal point for vurderingen af bilens sikkerhedsmærkning. Samlet udtrykt i fra nul til maksimum fem blå stjerner, der offentliggøres til orientering for forbrugerne, men karakte ren tæller endnu ikke med i den samlede stjernevurdering med de kendte, maksimalt fem, gule stjerner.

”Euro NCAPs barnesikkerhedstest er indført med det formål at presse bilfabrikanterne til at skabe større sikkerhed for børnene på bagsædet og for at skabe opmærksomhed omkring emnet hos forbrugerne. Man skal dog være klar over, at resultatet kun gælder for den bestemte, anvendte barnestol i den bestemte, testede bilmodel. Man kan derfor ikke bruge resultatet som en generel vurdering af de anvendte barnestole. Her må man ty til bilistorganisationernes barnestolstest, som netop er blevet offentliggjort”, siger Leif Nielsen.

Alle syv Euro NCAP-testede biler, Hyundai i10, Seat Ibiza, Skoda Superb, Audi A4, Citroën Berlingo, VW T5 Caravelle og Ford Kuga, alle 2008-modeller, opnåede fire stjerner ud af fem mulige i Euro NCAPs barnestoletest. Siden testen blev indført, har halvdelen af de testede biler opnået fire stjerner, men ingen har nogen sinde opnået fem stjerner.

Links
FDM

Pressemeddelelse / Foto: FDM

 

Prøv også at læse disse indlæg