Vi har igen været på tur med i en Kia XCEED. Denne gang med en Camp-let teltvogn på krogen, og denne i Norge. Og igen imponerede bilen både hvad køreegenskaber og økonomi angår.
Denne artikel er et sponsoret samarbejde med Kia Danmark.
Kia XCEED Plug-in Hybrid har en 1,6 GDI/elektrisk motor på 141 Hk. Den må trække 1300 kg, hvilket er nok til mindre campingvogne, og mere end rigeligt til en Camp-let.
Kia XCEED har en virkelig god brændstofsøkonomi
Kia opgiver, at en Kia XCEED Plug-In Hybrid har en elektrisk rækkevidde på op til 48 km (59 km i by), og en brændstofsøkonomi på op til 71,2 km/l. Den rækkevidde nåede vi ikke helt, da vi havde en Camp-let på 500 kg. på krogen. Det havde vi nu heller ikke forventet, for de tal er beregnet ud fra ideelle forhold. Og motorvejskørsel gennem Sverige og bjergkørsel i Norge med en teltvogn på krogen, kan næppe betegnes som ideelle forhold.
Vi kørte 2997 km i alt. Gennem Sverige kørte vi på motorvej med ca. 95 km/t i timen i snit (ja – vi ved et – det er hurtigere end tilladt). I alt blev det til ca. 1000 km. på motorvej.
Resten af tiden kørte vi i området mellem Oslo og Bergen. Det er et af Norges mest bjergrige områder med mange op- og nedkørsler til følge.
Vi havde et snit på 16,8 km. pr. liter på hele turen. Det lyder måske ikke af så meget, men med tanke på de veje og de stigninger, vi kørte på, og så endda med en Camp-let på 500 kg. på krogen, så synes vi det er rigtig flot.
Lader under kørsel
Midt på instrumentpanelet kan man få vist en animation, der viser om Kia XCEED kører på el, benzin eller en kombination. Man kan også se om bilen bruger strøm fra batteriet eller om batteriet lades op.
Når man bruger motorbremse eller bilens bremser, bruges energien fra opbremsningen til at lade batteriet. Det er virkelig noget, man kan udnytte når man kører i bjerge.
Når man kører ned ad et bjerg med en trailer på krogen, holder man typisk farten ned ved at køre i lavt gear. Derved undgår man at bremser på både bil og trailer bliver varme. Motorbremsen gør at man lader batteriet op, og faktisk en hel del.
Da vi kørte ned ad Trollstigen, var batteriet opladet til 10%. Da vi nåede bunden af nedkørslen, var batteriet opladet til 27% – alene med motorbremsen. Det synes jeg er ret imponerende. Og med 27% opladet batteri, fik jeg 6 km. kørsel på ren el, hvilket var nok til at komme det sidste stykke vej hen til campingpladsen.
‘
Kia XCEED har virkelig gode køreegenskaber
Da vi i foråret var på tur med i Kia XCEED og en teltvogn, var jeg imponeret over bilens køreegenskaber. Den gang kørte vi udelukkende i Danmark, så da vi nu skulle på tur blandt høje bjerge, var jeg spændt på, om bilen stadig ville vise sig som en god trækker.
Og lad det bare være sagt med det samme. Ja – det gjorde den i DEN grad. Vi har kørte på det mest umulige og krævende bjergveje. Flere af dem var ikke asfalteret, og burde nok egentlig køres med en højbenet SUV. Men det viste vores Kia XCEED åbenbart ikke, for den kørte upåklageligt uanset hvad vi bød den.
Komforten en høj, hvilket næsten er et must, når man skal køre langt i flere dage i træk. Vi er virkelig blevet glade for den bil, og stod vi for at skulle skifte bil i dag, ville den være en oplagt kandidat.
Denne Kia XCEED har alt i udstyr til en meget attraktiv pris på kun kr. 315.899,- inklusiv farvetillæg og udstyr. Vi har tidligere skrevet om bilen, sikkerhed og det omfattende udstyr, så det er der ingen grund til at gøre igen. Men du kan læse om det ved at klikke her.
Her kan du se et sammedrag om vores erfaringer med Kia XCEED fra vores tur i Norge.
Klik her for at se hele videoen fra vores tur til Norge