Flere bilforhandlere ’glemmer’ fortsat at sende afgiftskroner tilbage til køberne. Ikke godt nok, mener FDM, der opfordrer bilkøbere til at tjekke slutsedlen en ekstra gang.
Bilkøbere, der har købt bil inden for det seneste år, kan meget vel have betalt for meget i registreringsafgift, og dermed har de penge til gode. For selvom det er et år siden, at registreringsafgiften blev sat ned, har nogle bilforhandlere tilsyneladende stadig problemer med at udregne bilens samlede pris.
Det gælder de bilister, der har købt ny bil før 3. oktober 2017, hvor afgiften blev sat ned, men først har fået den indregistreret efter, hvor den nye lavere afgift er trådt i kraft. Alligevel får FDM stadig løbende slutsedler til gennemsyn, der viser, at den lavere afgift ikke altid ender hos forbrugerne.
”Hver gang der sker ændringer i registreringsafgiften, er der usikkerhed om, hvad man skal betale i afgift til staten. Forhandleren, der beregner afgiften, kan komme til at lave en fejl eller måske bevidst regne forkert til sin egen fordel. Det sidste er naturligvis ikke i orden. Derfor er det en god idé at undersøge slutsedlen for at se, hvad man faktisk har betalt i registreringsafgift,” siger FDMs forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
FDM har set eksempler på, at forbrugere har betalt helt op mod 19.000 kroner for meget i afgift. Penge, som forhandleren imidlertid ikke har sendt videre til køberen.
”Ofte forklarer forhandlerne sig med, at de efter afgiftsnedsættelsen ikke længere har mulighed for at give så meget rabat på bilen som aftalt. Men den går ikke. Har man underskrevet en slutseddel, er det naturligvis den pris, der gælder. At afgiften er blevet sat ned, har ikke noget med bilens pris uden afgift at gøre, så den forklaring køber vi ikke,” siger Ilyas Dogru.
SKAT har fornylig gjort det muligt på sin hjemmeside at se, hvor meget registreringsafgift der er betalt for ens bil. Registret går tilbage til 2012.
”Hvis beløbet på slutsedlen ikke stemmer overens med beløbet på SKATs hjemmeside, så er der tale om en fejl, og så bør man kontakte forhandleren og gøre opmærksom på fejlen. Alternativt kan man som medlem søge hjælp hos FDM til at få genberegnet afgiften, så man kan få de penge, man har betalt for meget igen,” siger Ilyas Dogru.
Læs mere i FDMs medlemsmagasin Motor eller på www.fdm.dk