Betyder ny Elbil også ny campingvogn?

af Bjarne Søby
betyder ny elbil også ny campingvogn?

Jeg synes skriften på væggen efterhånden er ret klar. El-bilerne kommer, og jeg kunne godt forestille mig vores næste bil bliver en ny elbil. Men hvad så med campingvognen?

Hvis man følger med i den politiske målsætning både i Danmark og i Europa, er der ingen tvivl om der satses hårdt på et skift fra biler drevet af fossile brændstoffer til elbiler. 

Der er sat nogle hårde krav til bilproducenterne for hvor meget CO2 en personbil må udlede. Hidtil har grænsen været på 130 gram pr. km, men nu er grænsen sænket til 95 gram CO2 pr. km. Det er hvad personbiler solgt i EU (samt Norge og Island) højst må udlede i gennemsnit. 95 gram svarer til, at en benzinbil kører 24,4 km pr. liter og en dieselbil 27,8 km pr. liter.

Hhv. 24,4 og 27,8 km pr. liter er i praksis umuligt uden elektrificering. Og det er præcis derfor, at elbilerne og hybridbiler kommer så stærkt nu.

Med tanke på vores klima giver det god mening at gå bort fra fossile brændstoffer. En gennemsnitlig ny dansk personbil belaster nemlig klimaet dobbelt så meget som en elbil (kilde: FDM). Det er sådan set grund nok for mig at vælge en ny elbil, når vores nuværende bil står til udskiftning.

ny elbil polestar 2 and
Polestar 2 AWD er i bund og grund en kinesisk Volvo X40, og må trække 1500 kg.

En anden tanke kunne være, at valget bliver taget for mig fra politisk side. Der er allerede tale om at forbyde salg af biler drevet af fossile brændstoffer, og øge afgifter på denne type biler. Det er i hvert fald en mulig virkelighed, jeg skal forholde mig til snart.

Ny elbil betyder måske også ny campingvogn

Så hvis jeg nu med tanke på vores miljø pudser min grønne glorie, og køber en elbil. Hvad så med vores campingvogn? 

Vores Adria Alpina vejer 2000 kg. I skrivende stund er der 12 hybrid-biler og en enkelt elbil, der kan trække så meget. Og lad det bare være sagt med det samme. De koster alle mere end jeg har lyst til at betale for en bil.

Men hvis nu vores campingvogn vejede 1500 kg. så er der 28 hybridbiler og 4 elbiler, der ville kunne trække den. Og der er endnu flere muligheder hvis campingvognen kun vejer 1200 kg. Bilerne her er desuden også mere i min prisklasse.

ny elbil vw ID.4
VW ID.4 må trække 1.200 kg

Men prisen for en ny miljøvenlig bil er så måske også en ny campingvogn. Jeg ved det ikke endnu. Listen over Hybrid-biler og elbiler, der kan køres med anhænger, er allerede lang (du kan se den hos FDM), og i 2021 og 2022 vil der komme mange flere modeller på den liste. Det bliver spændende at følge udviklingen der. 

Vi skal udskifte vores bil i løbet af et par år. Og da vi ikke kan vide 100% om der kommer en ny elbil i vores prisklasse, der kan trække vores campingvogn, kan vi lige så godt allerede nu begynde at kigge os om efter en lettere campingvogn på ca. 1500 kg. Eller en teltvogn? Måske bliver det ikke nødvendigt også at udskifte campingvognen, men hellere være forberedt.

Prøv også at læse disse indlæg

3 kommentarer

Søren 28. februar 2021 - 8:04

Vi har valgt en Combi Camp efter i har testet den med en tesla.. Vi har den her i Marts måned… Vi valgte den da vi ikke ville trække rundt med en stor campingvogn og præcis det her med at vi måske allesammen skal til at trække med lette vogntog.
Vores bil nummer to er allerede skiftet til elbil og det har vi bestemt ikke fortrudt.

Christian 28. februar 2021 - 13:30

Overvej også, at køre med lidt bagage , og så leje en hytte på campingpladser. Så kan bil + en trailer til cykler+bagage klare det, og mindre bil (= færre penge til statskassen).

Per Bligaard 28. februar 2021 - 17:00

Hej Søby
Din artikel giver stof til eftertanke. Det kan hurtigt blive en stor og dyr investering, hvis man både skal købe elbil og ny campingvogn.
Den rejsende campist bliver måske minimeret og campinglivet rammes sikkert hårdt.
Måske vil mange campister bliver fastliggere, for at holde balance i økonomien.
Det bliver spændende , at se udviklingen eller om der dukkert nye muligheder op.

Du kan ikke kommenterer