Forårsklargøring af bilen

af Ebbe Sommerlund
Vaskehallen er desværre ikke grundig nok til forårsvask af bilen

Den danske vinter er ikke flink ved vores biler. Især saltet fra vejene gør sit til at forvandle metallet til det malm, det engang var. Derfor giver det ikke megen mening at gøre bilen forårsklar før nattefrosten er helt væk og risikoen for tilsaltning ikke længere er til stede. Når det sker, er det tid til at give bilen en detox-kur.

Her er en lille guide til en grundig rengøring

Det skal du bruge

  • Vandslange (tilsluttet vandhanen naturligvis)
  • Svamp eller børste (Mikrofibersvamp ridser mindst)
  • Spand
  • Bilshampoo
  • Klude, der ikke ridser. Brug kun mikrofiber, hvis du har testet at de ikke kan ridse plastik
  • Støvsuger
  • Vaskeskind
  • Kabinerens til tekstil
  • Kontaktrens
  • Vatpinde
  • Fint sandpapir
  • Cockpitpleje
  • Evt. lakstift

Udvendigt

  1. Vask bilen grundigt – vaskehallen gør det ikke godt nok. Skyl hjulkasserne med rigelige mængder vand oppe over hjulene. Skyl med blød stråle gennem kølergrillen. Skyl også gerne bremser, men altid kun med blød stråle.
  2. Vask dørfalser og motorhjelmen på kanterne på undersiden
  3. Lad bilen stå med åbne døre og bagklap, så den tørrer (sluk eventuelt loftlampen)
  4. Hvis du har en batterilader, så lad batteriet helt op
  5. Se om der er kølervæske på bilen – hvis motoren er varm må den gerne være ved max-mærket. Uanset temperatur må den ikke være under min. Lad værkstedet fylde op, hvis ikke du er helt sikker på, hvilken type, du skal bruge
  6. Vent med polering til det er lidt varmere i vejret. Det kommer der en særskilt guide til.
  7. Når lakken er tør så gå front og tag efter for stensslag og udbedr dem med lakstift

Indvendigt

  1. Tag måtterne ud af bilen, bank dem og støvsug dem. Giv dem gerne en tur med tekstilrens og lad dem tørre.
  2. Støvsug kabinen – det kræver mange ture over tekstilerne hvis du vil have al skidt væk.
  3. Åbn alle døre og vask falsen og døren på indersiden hvor du kan se lak.
  4. Tør gummilister over med en våd klud – også bag listerne hvis du kan komme til det.
  5. Tør alle plastoverflader i kabinen af med en hårdt opvredet klud eller en klud med kabinerens
  6. Tør efter med en tør klud – brug ikke mikrofiber med mindre du er sikker på, at kluden ikke ridser
  7. Lad dørene stå åbne længe, så kabinen bliver luftet godt ud

Stikket til campingvognen

Hvis du har et syv-polet stik, så giv det en gang kontaktspray og en tur med en vatpind. Hvis der er synlig ir på kontakterne, så rens dem med lidt fint sandpapir og giv det mere kontaktspray.

Et 13-polet stik er sværere at komme til, men som regel også mere tæt – det skal bare have kontaktspray

Bremserne

Det her tip kan spare dig for mange ærgrelser. Vinteren er særligt hård ved bremserne, da skidt lettere sætter sig ved bremsecaliprene, der dermed kan sætte sig, så klodserne hænger på skiven og ødelægger begge dele. På mange nye biler inspiceres bremserne kun visuelt ved service, der i forvejen kun udføres sjældent. I gamle dage blev bremserne renset og smurt for hver 10.000 km, og så har teknikken ikke ændret sig. Så det er en god ide at få renset og smurt bremserne på værkstedet efter vinteren.

Prøv også at læse disse indlæg