LMC har netop præsenteret deres 2013 modeller, og i alle modelserier er der markante forbedringer og nye tiltag. Den største nyhed er nok at alle LMC ny leveres med front, bag samt tag i glasfiber. Hertil kommer en konstruktion helt uden træ, så fugtskader undgås 100%
Long Life Technology
LMC kalder den nye konstruktionsmetode for LLT – Long Life Technology – og den er baseret på glasfibertag og en helt ny konstruktion af campingvognens bodel.
Glasfiber er langt mere elastisk end aluminium, og derved langt mere modstandsdygtige overfor f.eks. hagl og stenslag. At LMC nu leverer alle deres campingvogne med tag fremstillet i en blanding af glasfiber og polyesterharpiks betyder, at man kan tage på ferie i Sydeuropa uden at frygte at en voldsom haglbyge omdanner taget på ens campingvogn til noget der minder om oversiden på en golfbold.
Også selve konstruktionen af campingvognen er helt ny hos LMC i 2013. Der benyttes ikke længere træ i opbygningen af siderne i LMC’s campingvogne. Dette forhindrer skader og råd forårsaget af fugt.
Kort fortalt så fremstilles LMC’s campingvogne fremover med tag i glasfiber og sider i aluminium. Sider og tag samles med en hård kerne af PU-skum og en alu-profil. Indvendigt i væggene anvendes PU-lister i stedet for lister af træ til fastgørelse af møbler o.l.
Her ses en model af hvordan de nye LMC er konstrueret
Konstruktionen er således opbygget helt uden træ i sider og tag, og er derved sikret mod alle former for fugtskader.
Men det er ikke kun i de ydre vægge, at LMC har revolutioneret deres konstruktion. De indvendige vægge er også konstrueret efter en ny metode, så der er vægtbesparelser på op til 40 kg. afhængig af model. Det lyder måske ikke af særlig meget, men når man tager LMC’s velkendte stærke konstruktion, materialevalg og omfattende standardudstyr i betragtning, er det ret flot.
Nyt udvendigt design
Alle LMC’s campingvogne har fået et nye stafferinger. Og lidt usædvanligt er, at der er forskelle i farver og stafferinger alt efter om vognen leveres med glatte alu-sider eller sider i hammerslået aluminium.
Vogne med sider i hammerslået aluminium har en bred sølvgrå stribe siden
Der er en bred sølv-grå stribe i hele vognens længde på campingvogne med sider i hammerslået aluminium. Vognene med glatte alu-sider har der imod mindre og lidt mere enkle stafferinger på siderne.
Vogne med glatte alu-sider har en mere diskret og enkelt staffering på siden
Ellers er udseende stort set som 2012-modellerne.
Musica-serien
I 2013 kan man vælge mellem to forskellige polstre. Der er nye skuffeudtræk med soft-close, og nye blandingsbatterier i både køkken og bad.
Der er nye designerhjørner mellem overskabene over rundsiddegruppen, ny stofbeklædt garderobe med broderet logo samt læderbetrukne sengegavle. Kontrolpanel til styring af varme m.m. (afhængig af model) er placeret over indgangsdøren bag et oplyst låge.
I denne sæson introduceres nyt frontkøkken i Musica-serien (afhængig af model), og man kan tilkøbe elektrisk gulvvarme.
Der er også nyt, når der gælder grundrids i Musica-serien. Modellerne 430E og 530E udgår, men til gengæld kommer der 5 nye modeller til. De er:
440 D: Fransk dobbeltseng i front og sidesiddegruppe (1300 kg / 1500 kg)
Musica 440 D
God sidde gruppe. Bordets udformning gør det let at komme ud og ind af siddegruppen
Fransk dobbeltseng bagerst i campingvognen. Bemærk beklædningen på hovedgærdet
Toiletrum med skab. Brusepakke med træbund kan leveres mod merpris
Musica leveres med de nye Truma varmeovne
Nye blandingsbatterier
LED lys omkring taglugerne
460 D: Tværstillet dobbeltseng i front og rundsiddegruppe bagerst (1300 kg / 1500 kg)
Musica 460 D
Musica 460 D med glatte alu-sider. Den er både flot og elegant på samme tid.
Siddegruppen i 460 D. Bemærk de nye hjørner med ovenlys mellem overskabene
Musica 460 D har tværstillet dobbeltseng forrest i campingvognen
500 E: Tværstillede enkeltsenge i front (1500 kg / 1800 kg)
Music 500 E
Bemærk det store vindue i siden af Musica 500 E
Ret speciel indretning med to tværstillet enkeltsenge. Hovedgærdet kan hæves på dem begge, og når de begge redt op til seng, er der en smal passage ved fodenden af yderste seng.
Siddegruppen i Musica 500 E
De nye designerhjørne med ovenlys og hylder
580 D: Frontkøkken, midtersiddegruppe og fransk dobbeltseng bagerst (1500 kg / 1800 kg)
Musica 580 D
Super elegant design
Tværstillet køkken forrest i campingvognen
Stor siddegruppe midt i vognen. Bordet kan forskydes, så alle i sidegruppen kan sidde med til bords.
Bag siddegruppen er den franske dobbeltseng
Bagerst i campingvognen er der et stort tværstillet badeværelse med separat brusekabine
Musica-serien leveres med ganske flotte fælge
635 E: Frontkøkken, siddegruppe, enkeltsenge samt badeværelse bagerst (1800 kg / 2500 kg)
Musica 635 E
Det lille frontvindue skyldes at køkkenet er placeret forrest i campingvognen
Stor siddegruppe med køkken forrest i vognen
Siddegruppen er stor og har spiseplads til 5-6 personer
Flot og elegant polster
Musica 635 E er indrettet med to enkeltsenge. Mellem sengene er der dør til badeværelset
Det store tværstillede badeværelse med separat brusekabine
Maestro-serien
Maestro-serien er ikke blevet ændret ret meget til 2013 sæsonen. Udover de nye stafferinger kan man vælge mellem 3 forskellige stof-polstre eller et ret flot betræk i læder.
I 2013 skal Maestro-serien stadig ses som LMC’s eksklusive campingvogn. Målgruppen er nok seniorer, da der ikke indgår vogne med etagesenge i programmet.
Til 2013-sæsonen er også Maestro-serien blevet udstyret med nye skuffeudtræk med soft-close, nye blandingsbatterier, ny vitrine, designerhjørner og stofbetrukket garderobe med broderet logo.
Kontrolpanelet over indgangsdør styrer samtlige funktioner i vognen, og elektrisk gulvvarme kan tilkøbes mod merpris.
Modellerne 510E og 655D udgår, og en enkelt ny model kommer til i 2013.
570 D: Fransk dobbeltseng i front og rundsiddegruppe bagerst (1500 kg / 1800 kg)
Maestro 570 D
Næsten alle producenter af campingvogne har fået en model med ‘samtale-køkken’ og kæmpe siddegruppe i deres program. Og med Maestro 570 D har LMC også meldt sig ind i klubben.
Maestro 570 D har en meget stor rundsiddegruppe bagerst i vognen
I midten af vognen er der stort vinkelkøkken med ‘bar-disk’ og bagerst er den franske seng placeret
Masser af skabe, skuffer og hylder i køkkenet
Designerhjørner mellem overskabene.
I 2013 leveres Maestro-serien med et nyt vitrineskab
Smart opbevaringsrum under ‘bar-disken’
Hjørner med hylder, spejl og indirekte belysning i hjørnerne i siddegruppen
Scandica-serien
Scandica er LMC’s topserie. Det er en høj-isoleret campingvogn designet til brug hele året – både i den hede sommervarme sydpå og i vinterens bidende frostgrader i f.eks. Norge og Sverige. Også i 2013 leveres Scandica med 2-zoners Alde centralvarme og vandbåren gulvvarme.
Navnet siger det hele…. Scandica er designet til selv det barske vintervejr i Scandinavien
Som de andre LMC campingvogne har også Scandica fået tag, front og bagende i glasfiber, så denne superisolerede vintervogn må nu ses som en seriøs konkurrent til de nordisk producerede vintervogne.
LMC Scandica 561 D med sider i hammerslået aluminium
Samme vogn set bagfra
LMC Scandica 561 D har køkkenet i midten af vognen og forrest en stor rundsiddegruppe
Bag køkkenet er den franske dobbeltseng placeret
Bagerst i vognen er der et stort tværstillet badeværelse med separat brusekabine
Stor brusekabine med ny-designet amatur
I 2013 kan man i Scandica-serien vælge mellem to hyndebetræk i stof eller et betræk i to-farvet skind.
Mod merpris kan man få sin Scandica leveret med to-farvet skind
Flot gavl ved sengens hovedgærde
Køkkenet har fået nye skuffeudtræk med soft-close samt nyt blandingsbatteri i både køkken og badeværelse. Også Scandica-serien har fået nye designerhjørner, stofbetrukket garderobe med broderet logo, og overdækket kontrolpanel over indgangsdøren.
Denne belyste klap med LMC logo sidder lige over indgangsdøren
Bag klappen gemmes kontrolpaneler til varme, spildevand m.m.
Der kommer ikke nye grundrids til Scandica-serien i 2013, men modellen 471D udgår af programmet.
Står stærkt til 2013-sæsonen
Det er dejligt at se, at LMC styrke og forbedrer deres campingvogne så markant til den kommende sæson.
Forbedringerne er måske ikke så synlige, men den nye konstruktion betyder at man ikke længere skal frygte fugt eller råd i sin campingvogn. Og med det nye tag af glasfiber er campingvognen ret godt sikret mod hagl og stenslag.
Og det bedste er måske prisen. LMC fabrikken satser på, at kunne sænke prisen med 1,2 % i 2013 generelt fordelt på alle campingvogne i programmet. Hvordan det vil påvirke prisen på de enkelte modeller, kan der endnu ikke sige noget om.
Hvor andre fabrikker måske sunder sig lidt ovenpå et faldende salg, så forbedrer og udvikler LMC altså igen deres modelprogram markant. Og at LMC samtidig søger at sænke eller i det mindste holde prisen, det siger en hel del om LMC’s engagement på campingvognsmarkedet det kommende år.
Links: | |
Relevante Link(s) : | LMC |