Storbycamping i Berlin, Del 6

af Peter og Pia
piaogpeter berlin2009 del6 001

Vi er nået til vores sidste dag i Berlin. I dag står der blot nedpakning og hjemkørsel på programmet. Bagagen er blevet fyldt med så mange indtryk og oplevelser, at storbycamping i Berlin absolut kan anbefales.

Campingpladsen vi boede på under vores ophold – DCC Campingplatz Gatow – har levet 100 procent op til vores forventninger og lidt til. Der er virkelig ikke en finger at sætte nogen steder, på denne campingplads. Det skulle da lige være, at det er for dårligt receptionen ikke tager i mod internationale kreditkort – det er måske lidt for ringe, når man driver forretning indenfor turistbranchen, men det var bare for at nævne en enkelt “minus ting”. I praksis har det ingen betydning, der er rigelig med kontant automater alle vegne til at hæve kontanter i.

Der er virkelig orden alle vegne og lejrchefen holder pladsen og deres gæster i kort snor. Ved ankomst bliver du ikke alene anvist hvilken enhed du skal holde på, lejrchefen vil også have indflydelse på hvordan du placerer campingvognen på din enhed. Strømskabene er aflåste, “naturligvis” fordi det kun er lejrchefen (og pladsens personale) der må tilslutte og frakoble strømkabler i strømtavlen.

Der skal være ro på pladsen mellem 22:00 – 07:00. Her skal alt støjende udendørs aktiviteter ophøre og pladsen lukkes af med en stor gitterport, hvor man dog får udleveret en nøgle til, at kunne passere en lille dør til fods kun. Kommer man med bil efter kl. 22:00, må man pænt vente udenfor til næste morgen kl. 07:00 med at få bilen ind på pladsen.

Pladsen har en del fastliggere. Når man snakker om fastliggere på tyske campingpladser, tænker man ofte frygtelige storm-p konstruktioner med skure og overdækkede terrasser osv. Sådan er det ikke her. Selv fastliggere bliver holdt i kort snor. Der er ingen hjemmebyggede storm-p konstruktioner, der er ingen tilplantede kolonihaver, til gengæld er der pinlig rydeligt og ordentligt også hos pladsens fastliggere.

Pladsens “hovedvej”.

Overfor receptionen finder man en mindre café restaurant med ganske almindeligt mad fra det tyske køkken som bratwurst, bochwurst, hamburgere, wienerschnitzel, saurkraut og gemüse. Mod at lægge 2 euro pr. tallerken i depositum, kan man tage maden med ned til sin campingvogn. Depositum bliver betalt tilbage når man afleverer udleveret service igen. Kokken var en frisk fyr på min egen alder. Mens jeg ventede på vores mad, fik vi en rigtig god og hyggelig sludder om gamle dage. Han er selv opvokset og levet som barn i det tidligere Vestberlin og huskede tydeligt livet med muren.

Restauranten.

Pladsens ene af to servicebygninger. Vores enhed lå lige overfor bygningen, faktisk lige til højre for billedet. Der blev gjort ren en gang dagligt og faciliteterne var flotte, rene og altid tip-top iorden.

Servicebygningen.

Forbindelsen til Internet kan vi ikke undvære, uanset om vi er hjemme, på arbejde eller på campingtur. Vi er altid selvforsynende med netforbindelsen og er derfor ikke afhængige af lokale netværk og muligheder på de campingpladser vi besøger. Vi kan forbinde os til Internettet enten via en mobil bredbåndsløsning fra TDC baseret på en lille USB-stick, eller via Peters mobiltelefon. Fra enhver lokation hvor der er dækning af mobiltelefonnettet, kan vi opnå forbindelse til Internet. Spørgsmålet er blot med hvilken teknologi og dermed med hvilken hastighed vi bliver forbundet. Her på DCC Campingplatz Gatow, var det bestemt ikke noget problem at få forbindelse til Internet, tværtimod det blev oven i købet med en rigtig god hastighed.

Vi havde en rigtig flot hastighed på vores Internet forbindelse.

Mange vil nok undre sig, hvorfor vi alverden ikke kan undvære Internettet, selv når vi er på ferie. Først og fremmest så kan vi godt lide at sende små hilsner hjem til vores omgangskreds på Campingpostkort.dk, dernæst så driver vi en virksomhed hvor der skal besvares e-mails selvom vi har ferie. Tanken om at have mistet en god ordre eller opgave, blot fordi vi ikke har besvaret en tilbuds forespørgsel gør, at vi altid har en notebook og Internet  med som fast udrustning når vi er på tur. Når vi er på tur med campingvognen, er det oftest sådan at, Pia går i seng ved 21-22 tiden, hvorefter Peter bruger et par timer i rundsidegruppen på at besvare e-mails, redigere billederne fra dagens oplevelser, planlægge de næste dages aktiviteter eller opdatere Altomcamping.dk / Campingpostkort.dk hvis det er en tur vi skriver om “live”.

Peter har netop opdateret sin blog på Altomcamping, med en lille hilsen fra storbyen.

For at det ikke skal være løgn, har vi også et TV i campingvognen. Men det bruger vi faktisk ikke så tit. Det blev slet ikke benyttet her i Berlin, det var vi ganske enkelt for trætte til. Men alene til ære for denne rejseberetning, lavede jeg en kanalsøgning for at se hvilke stationer vores Tv-antenne kunne fange.

Stort udvalg af digitale Tv-kanaler på campingpladsen.

Lidt over middag har vi fået pakket alt ned og afregnet godt 125 euro for vores ophold. Nu går det atter nordpå via Rostock til vores hjemby Ølstykke. En super dejlig påskeferie nærmer sig sin afslutning. Vi havde bestilt tid til færgen med afgang fra Rostock kl. 17:00 og var derfor i rigtig god tid. Derfor gjorde vi et lille ophold undervejs, selvom strækningen fra Berlin til Rostock uden problemer kan køres i et stræk.

Vi holder en lille pause på en rasteplads, inden vi fortsætter mod Rostock.

Vi var i så god tid at vi øjnede en chance for at komme med en færge tidligere, dvs. kl. 15:00. Fra at have god tid, havde vi pludselig fået travlt med at komme til Rostock.

Færgeterminalen i Rostock.

Vi ankom til færgeterminalen i Rostock godt 15 min. før afgang. Der var en del som holdt i kø i forvejen, men dog ikke flere end vi alle kunne være med på færgen allesammen. Efter et klassisk “bistro måltid” på færgen, gik vi op på soldækket for at nyde det gode vejr.

Flot solskin på soldækket.

Scandlines færgen i sollysets skær på vej i modsat retning.

Scandlines færge på vej til Rostock.

Resten af turen hjem herfra, er vist det man betegner som ikke noget særligt at skrive hjem om. Vi takker alle som har fulgt os med rundt på turen til Berlin, igennem denne rejsebeskrivelse og håber vi har givet lidt inspiration til hvordan storbycamping kunne opleves i en by som Berlin.

Pia og Peter

Gå til del: 123456

Prøv også at læse disse indlæg