Skal der nye vinterdæk på bilen, kan det være en fordel gå ned i dækstørrelse. Små og smalle dæk står nemlig bedre fast i vinterføre end større brede dæk, viser ny test. Og så er de ofte også billigere.
Dækstørrelsen på nye biler har de senere år haft vokseværk, hvor moden har dikteret større hjul. Det betyder, at biler som tidligere blev leveret med 16-tommer dæk, i dag ofte ruller ud fra forhandleren på 18-tommer dæk.
Skal man have nye vinterdæk til bilen, kan der imidlertid være god grund til at gå ned i størrelse. Der er nemlig ikke bare penge at spare, mindre dækstørrelser står også bedre fast i vinterføret. Det viser en ny test, FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.
Her er testet det samme vinterdæk i fem forskellige størrelser, fra 15 til 18 tommer, for at se, om størrelsen har betydning for dækkets egenskaber. Samlet set klarer alle fem dæk sig godt, men dykker man ned i de enkelte delresultater, er der dog forskel på, hvordan dækkene klarer sig. Især i sne og på våd vej klarer de små dæk sig bedre end de større og bredere dæk, som omvendt står bedre fast på tør vej.
”Vi nærmer os sæsonen for vinterdæk, og mange er måske tilbøjelige til at vælge den samme størrelse, som allerede sidder på bilen. Men som vores test viser, kan man med fordel gå ned i størrelse og dermed få et bedre vejgreb. De små og smallere dæk står nemlig bedre fast i sne og på våd vej, end de større størrelser, og det er nu en gang vigtige egenskaber for et vinterdæk,” siger bilteknisk redaktør, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”Derudover er de mindre størrelser ofte også billigere. Faktisk viser et hurtigt pristjek, at der er 1.800 kroners forskel på testens største og mindste dækstørrelser, hvilket næsten er halv pris. Hertil kommer, at mindre fælge også er billigere. Men inden man går op eller ned i dækstørrelse, er det vigtigt, at man i bilens instruktionsbog undersøger, hvilke dækstørrelser ens bil er godkendt til. Det er nemlig ikke ligegyldigt.”
Det testede vinterdæk er fra Dunlop og valgt, fordi de har den præcis samme mønstertype i de forskellige størrelser, der desuden er opbygget ens. Det er ikke altid tilfældet, idet både mønstret og opbygningen kan ændre sig i takt med, at dækstørrelsen stiger.
”Derfor kan man heller ikke bare overføre testresultatet til alle andre dæk. Det vigtigste er dog, at man kører på dæk, der passer til årstiden. Hvad enten vinterdækket er 15 eller 18 tommer, er bremselængden i typisk dansk vintervejr nemlig markant kortere end et sommerdæks,” siger Søren W. Rasmussen.
Læs mere om testen af de forskellige dækstørrelser på www.fdm.dk