Sådan monterer du en ny serviceluge i din campingvogn

af Lars og Karin Vinge
Serviceluge artikel 211015 01

Få let adgang til magasinerne under sæder og under sengen gennem en serviceluge. Du kan selv montere den, og det koster ikke alverden. Se denne vejledning, der viser hvordan du selv monterer en ny serviceluge i campingvognen.

Gennem dette års camping ture, er der et par ting vi virkelig har savnet i vores rejsevogn. En af dem er en serviceluge, så vi let kan komme til vores primære magasin. Nu da efteråret er kommet, er det tid til at få lavet nogle de ting som vi har sat på ønskesedlen.

Når man skal til at skære i vognen, så er det selvfølgelig vigtigt at man ikke svækker konstruktionen. En logisk tanke, vil være at der er lodrette og vandrette reglar i konstruktionen, som her vist med røde streger.

Serviceluge artikel 211015 02Stregerne indikere hvor der logisk burde være reglar/bærende dele i konstruktionen.
Og hvorfor så det? Ved at sætte lodrette reglar omkring vinduet, har man en ramme til at kunne skrue vinduet fast i. Det vi skal holde fokus på her, er de lodrette reglar. Dem skal vi helst ikke skære over.

Vinduets nederste længde er lige omkring en meter. Det vil sige at servicelugen skal være mindre end en meter lang for at kunne monteres mellem de to lodrette reglar. Vi har valgt en luge der er 78,5cm lang og 34 cm høj. Derfor har vi altså omkring 10cm i hver ende inden vi når ud til de lodrette reglar, så god plads.

Den serviceluge, vi har besluttet os for, kommer fra Thetford. Når man pakker kassen op, så er der selvfølgelig servicelugen, en pose skruer og beslag, en lille guide, og ikke mindst en stort stykke kraftigt papir med skabelonen – lige til at skære efter.

Serviceluge artikel 211015 04Servicelugen inden udpakning

Manualen består af 22 steps, som er fint illustreret med billeder, og letforståeligt tekst (dog ikke på dansk).

Serviceluge artikel 211015 03Skabelon og fin vejledning til projektet.
Det magasin, vi ønsker adgang til, er egentlig let nok at komme til, men ikke uden at løfte hynderne. Og da der ikke er meget plads, kan det hurtigt blive noget rod.

Serviceluge artikel 211015 05Magasinet vi gerne vil have adgang til udefra.

Når man kigger ned i magasinet, kan man se hjulkassen, og ifølge vejledningen, så skal der være omkring 20cm til hjulkasser og ender. Så det skal man huske at tage højde for.

Her er skabelonen monteret. Skabelonen er delt i to, en A og en B/C del, man starter med at klippe B/C delen ud, og sætter denne på indvendig.

Serviceluge artikel 211015 06Skabelonen er sat på væggen. Husk at tjekke, at den sidder hvor den skal.

Efter at have dobbelttjekket at skabelonen sidder hvor den skal,  og er i vater, skal vi til den mere alvorlige del af projektet. På skabelonen er der 2 mærker  hvor man med et 3mm bor skal bore igennem væggen.

Når man har boret de 2 huller, har man nu 2 fixpunkter på ydersiden. Det er nu tid til at klippe A delen ud af skabelonen. Denne skal bruges på ydersiden af vognen. På skabelonen er der 2 fixpunkter, ligesom på B/C delen.

Serviceluge artikel 211015 07Den anden halvdel af skabelonen bruges på ydersiden af vognen.

Når vi sætter A delen på udvendig, så bruges der to af de medfølgende skruer, og skabelonen skrues på. For at sikre at den sidder ordentligt, så er det en god ide at sikre den yderligere med et par stykker malertape.

Når skabelonen sidder som den skal, tegnes der med en blyant rundt langs med kanten. Dernæst bores der et 7 – 8mm hul i kanten af stregen, så har vi et startsted til stiksaven.

For ikke at ridse vognsiden, kan man sætte malertape på sålen. Og for at både gå med livrem og seler, sætter vi malertape på både sålen og på selve vognsiden. For at forhindre at der bliver flået alt for meget op i den tynde aluplade, benytter vi en meget fintandet metalklinge på stiksaven.

Serviceluge artikel 211015 08Malertape på sålen, gør at stiksaven ikke ridser vognsiden.

Så er hullet lavet, og så kommer det spændende øjeblik. Er hullet er blevet som det skal være?. Det var det i vores tilfælde, men som ventet, kommer vi ud i lidt udfordringer med pyntelisten som sidder på vognen, men vi kunne ikke få en lavere serviceluge end den, vi har valgt.

Serviceluge artikel 211015 09Så er der fri udluftning.

Nå, men en pynteliste skal da ikke sætte en stopper for det. Ved at sætte servicelugen i, og mærke op langs med yderkanten, kan man se hvor problemet opstår.

Serviceluge artikel 211015 10Listen som kommer lidt i vejen for lugen.

Som det kan ses på stregen, så er det ca. halvdelen af alulisten der er i vejen. Efter at have prøvet med at løsne skruer m.v i alulisten, kunne vi konstatere, at det nok ikke var smart at pille listen af.

Serviceluge artikel 211015 11Meget lidt tilbage af skiven, gør at den ikke kan nå så langt ind, hvis den skulle smutte.

Ved at tage vinkelsliberen med en godt slidt skive, så den ikke når så langt ind, og forsigtig skære langs stregen, blev alulisten siddende på, og der blev plads til servicelugen.

Alulisten er her savet til, vi har nu plads til servicelugen

Serviceluge artikel 211015 12Alulisten som nu savet til, så vi har plads til servicelugen

For nu at være sikker på at den tynde vognside ikke mister alt for meget i styrke, er det en god ide og ”skrabe” lidt isolering ud, og sætte en træliste ind. 

Det gør at vognsiden ikke bliver klemt sammen når man montere lugen, og samtidig så har skruerne mere at bide i. Listerne her går ca. 35mm ind i siderne.

Serviceluge artikel 211015 13Trælister der sættes i kanten rundt, afstiver konstruktionen.

Vi skal nu gøre servicelugen klar til montering. Det første vi skal have gjort er at få lukket ”hullet” i servicelugen. Det gøres med det stykke side,  vi har savet ud af vognen.

Stykket saves til ved hjælp af B skabelonen, og her skal man lige give sig god tid, og sørge for at skabelonen sidder som den skal. Husk at tage højde for evt. stafferinger på campingvognens sider.

Der findes sikkert mange måder at gøre det på. Vi satte servicelugen i, holdt det udskårne stykke op foran, så det flugtede stafferingerne, og fik efter et par forsøg sat skabelonen fast med et par stykker malertape.

Når skabelonen er sat som den skal, tegnes der rundt langs med kanten, for til sidst og fjerne skabelonen. Nu saves denne del ud.

Inden vi monterer det udskårne stykke, skal der lægges en tætningsfuge i rammen. Der findes en del forskellige produkter, vi har her brugt Dekalin.

Serviceluge artikel 211015 14Der ligges en fuge i rammen indvendig, som skal tætne vognpladen mod rammen.

Det kan anbefales at bruge en luftfugepistol. Det gør arbejdet noget lettere, og fugen flottere. Nu kan det udskårne stykke monteres i hullet.

Serviceluge artikel 211015 15Vognpladen er færdigmonteret i rammen, og er nu klar til montering på vognen.

Når pladen er monteret i hullet, ligger man den medfølgende liste på, så den giver en pæn afslutning.

Serviceluge artikel 211015 16Servicelugen er her sat på plads i hullet.

Serviceluge artikel 211015 17Lugen leveres med selvskærende skruer, som skrues i rammens for lavede huller.

Serviceluge artikel 211015 18Der er fuget på toppen af servicelugens ramme ind mod resten af alulisten, for at forhindre at der kommer vand ind bagom.

Som man kan se her, så sidder toppen af lugens ramme, halvt oppe i aluskinnen. For at sikre at der ikke kommer vand ind bagom rammen, er der lagt en tynd fuge ovenpå det plasticudhæng der er på servicelugens ramme, og ind til alulisten.

Det færdige resultat, her kan man se hvor vigtigt det er og få stafferingerne til at passe sammen med resten af vognen.

Serviceluge artikel 211015 19Staferingerne på lugen føler stadig dem på vognen

Det færdige resultat set indefra.

Serviceluge artikel 211015 20Sådan ser lugen ud indefra

Tidsforbrug ca. 3 timer.

Se flere tips og triks på Sundorf.dk (Lars og Karins hjemmeside)

 

Prøv også at læse disse indlæg