Direktør ved et tilfælde

af Ann Karina
interview sonjagole 01

Jeg var for nyligt i Slovenien til præsentation af Adrias nyheder for 2017 og fik i den anledning mulighed for at få en snak med Sonja Gole, generaldirektør for Adria koncernen. Vi fik en god snak om hendes syn på nutidens og fremtidens campister og om hvorfor Adria år efter år stiger i markedsandele.

Sonja Gole har været CEO i Adria koncerne siden 1996. Hun startede hos Adria i eksport afdelingen. Derefter arbejde hun i forskellige afdelinger, bl.a.  økonomi afdelingen hvor hun stod for bogføring m.m. for Adrias datterselskaber hvilket der var 9 af på det tidspunkt.

I 1995 går moderfirmaet Adria konkurs og de falder fra 2000 medarbejdere til kun 186. På det tidspunkt bliver der kun produceret 3000 campingvogne på fabrikken. Det er spørgsmål om hvorvidt Adria mærket skulle overleve eller ej. Da der ikke umiddelbart er nogen person til at overtage direktørstolen, bliver Sonja Gole spurgt om hun ikke vil varetage posten– bare i 6 mdr. til de havde fundet en egnet direktør. Den dag i dag, 20 år senere, sidder hun stadigvæk i direktørstolen.

Adria er innovative - her er sidste års største nyhed: Adria Alpina 903 HTAdria er innovative – her er sidste års største nyhed: Adria Alpina 903 HT

Hvordan kan Adria gå fra at være stort set bankerot  til at få større og større markedsandele på det Europæiske marked på kun 20 år?

Sonja Gole forklarer: ”Den vigtigeste opskrift på success er holdet. Og her er det både det nære hold omkring en, men også alle de ansatte på hele fabrikken og hele koncerne jeg taler om. Det er vigtigt at holdet arbejder sammen og har et klart og opnåeligt mål. Det er vigtigt at hele holdet trække læsset sammen også selv om der selvfølgelig vil være forskellige meninger, idéer og måder at se og gøre tingene på. Det kan være rigtigt svært at få det hele til at gå op i en højere enhed, men når det lykkedes kommer der det bedste resultat ud af det.”

”Det er helt sikkert en af grundene” fortsætter Sonja Gole og fortæller videre, ”Da jeg startede tilbage i 1996 som direktør, havde jeg ingen ledererfaring overhovedet. Jeg var nødt til at samle et godt hold omkring mig der hver især havde deres spidskompetencer. Jeg har hellere aldrig set mig selv som chefen, men mere som en del af et større hold.”

Moderne design der følger med tidenModerne design der følger med tiden

”En anden ting er at det også er vigtigt at have et klart opnåeligt mål og være realistisk med hvad du kan opnå i en specifik afgrænset periode. Man må gerne være optimistisk, men ikke urealistisk i sine mål. Det har også været meget vigtigt at vi også har en fantastisk god udviklingsafdeling hvor der er en masse viden samlet. Det er, og har igennem mange år, været et af Adrias vigtigeste aktiver.”

Da Sonja Goles overtog ledelsen, skete der også en stor omstrukturering af Adrias distributionsnetværk.

Sonja Gole fortæller videre, ”Danmark var det eneste land der beholdt sin status og forblev som det var. Det var vores meningen at lukke den danske afdeling, men Helmer Schmidt, direktør for Adria Danmark, argumenterede så stærkt for at lade den danske afdeling forblive åben, at vi ved dagens udgang havde besluttet at lade den danske afdeling blive. Efterfølgende opbyggede vi i samarbejde med Helmer Schmidt, den nye Adria linie i Danmark. Det sjove er, at i dag er det det danske kontor der har den største succes i hele Europa.”

I alle andre lande blev distributionsnetværket ændret. Adria gjorde sig store anstrængelser for at få nogle samarbejdspartnere der havde den fornødne viden om camping og samtidigt en god økonomi.

”At der har været meget fokus på design, markedsføring og kundepleje er nok også en faktor. Kvaliteten skal matche de forventninger kunden stiller til produktet – og gerne være bedre,” fortæller Sonja Gole.

Hvordan ser du på campister i dag i forhold til for 10 – 15 år siden?

Sonja Gole svarer, ”Der er stor forskel, men stadigvæk er de købedygtige campister ofte 50 +. Vi gør alt hvad vi kan hos Adria for at tiltrække et yngre publikum og i samarbejde med ECF (Europæisk Caravan Organisation), arbejder vi hårdt på at markedsføre camping overfor den nye generation. Men de mangler helt klart stadigvæk. De unge par og børnefamilierne. Det er nok lidt vores egen skyld, da vi ikke har haft fokus nok på dette markedssegment. Det er desværre faldet meget de seneste år – mere end hvad der ville være naturligt – selv med finaskrisen.”

Adria har nu altid være stærkt repræsenteret  i segmentet, men nu gøres der noget mere ved nu fra Adrias side.

De unge familier og børnefamilierne skal nu i fokusDe unge familier og børnefamilierne skal nu i fokus

”I fremtiden bliver det en stor udfordring at møde denne generation og tilbyde dem produkter der er prismæssigt overkommeligt – som f.eks. vores nye redesignede Aviva serie der snart lanceres, fortsætter Fru Gole og svare på næste spørgsmål om hvorvidt konkurrencen fra billige charter pakkerejser kan mærkes:

”Ja, det er en stor konkurrence. Billige pakkerejser gør nok at flere og flere tager på charterrejser i stedet for at tage på camping. Dog tror jeg der er en ændring på vej. I de kommende år, tror jeg ikke det bliver helt så vigtigt at rejse langt udenlands for mindre penge. Jeg tror, at det at nyde ferien, livet og familien i nærhed med naturen bliver vigtigt. Og det er det vi gerne vil inspirere vores kunder til.” fortæller Sonja Gole og fortsætter,

”Også, alt den usikkerhed der er i verden, gør at det nære blive vigtigere. Det gør at folks valg af feriedestination, samt om hvorvidt man skal flyve eller ej, måske blive overvejet en ekstra gang. Her er camping et oplagt alternativ.”

Der er flere løsninger

”Vi skal alle inspirere kommende campister og vise hvad camping egentlig er. Det skal vi som producenter gøre med markedsføring. Rigtigt mange vil gerne campere, men er måske lidt usikre på det pga. de ikke rigtigt har prøvet det før. Derfor vælge de ofte den nemme løsning og det er pakke rejser,” Forklarer Sonja og fortsætter,

”Vi skal også tænke mere på de nye generationer og her skal vi skal tænke på en mere moderne måde for at tiltrække nye kunder. Mange gange lever og tænker campingvognsproducerne som i 1960´erne. Firmaerne er ledet af ældre mennesker, inklusiv mig. Derfor er vi måske lidt ude af trit med hvad der rør sig blandt unge mennesker.” Fortæller Sonja Gole og fortsætter, ”Nye IT teknologi og meget andet er en del af unge menneskers hverdag i dag og det skal vi imødekomme i vores designs. Jeg føler at Adria allerede gør meget på denne front da vi gerne vil have de unge mennesker til at føle sig hjemme i vores vogne, men det er vigtigt at vi bruger udviklere der forstår dette – også fremadrettet.”

Den nye Aviva, som vi ikke må vise endnu, har de unge i fokusDen nye Aviva, som vi ikke må vise endnu, har de unge i fokus

Sonja Gole mener ikke kun det er hos producenterne at der skal gøres en indsats,

”At sørge for at der også på campingpladserne og på infrastruktur siden, gøres noget for camping er vigtigt. I Danmark er det ikke et problem, men f.eks. her i Slovenien kan der sagtens gøres mere.”

Sonja Gole fortæller afslutningsvis,

”Service og afterservice er også uhyre vigtigt. Det gælder Ikke bare om at sælge produktet, men også om at sørge for at der efterfølgende også er god service. At pleje kunderne og have et godt servicenetværk der handler hurtigt hvis det er nødvendingt er et must. Målet må være at hvis man er ude at rejse med sin campingvogn eller autocamper og noget går galt, at kunne få service og hjælp inden for 24 timer. Dette er et af de områder vi vil sætte hårdt ind på inden for de næste 5 år.”

Besøg Adrias hjemmeside her

Prøv også at læse disse indlæg