Er Weinsberg CaraCito en forsmag på fremtidens campingvogn?

af Bjarne Søby
CaraCito

En campingvogn helt uden gas-installationer? Det lyder nok som ren utopi for mange, men det er virkelighed nu. I den nye Weinsberg CaraCito drives alle energikrævende installationer med elektricitet. 

Og hvorfor egentlig ikke? Hvorfor bruge CO2-forurenende flaskegas, når ny teknologi giver mulighed for mere miljøvenlige alternativer?

Weinsberg CaraCito leveres med ny teknologi

Selvom vi har kendt til kompressorkøleskabe i campingvogne i flere år, så sælges langt de fleste campingvogne i dag med absorptionskøleskabe. De fleste kan køle ned til ca. 25 grader under den omgivende temperatur. Den teknologi fylder 100 år i 2022, så her kan man virkelig tale om gammel teknologi.

Et kompressor-køleskab kan køle uden hensyntagen til den omgivende temperatur, og køler derfor langt mere stabilt og effektivt end et absorptionskøleskab. Moderne kompressorkøleskabe til campingbrug kan køle både på 12V og 230V. Så under kørsel kan det få 12V fra bilen, og på campingpladsen kan det drives med strømtilslutning eller med et batteri.

Annonce (læs mere efter annoncen)

Alle CaraCito leveres med kompressorkøleskab, men det er ikke alt. Også komfuret er elektrisk. De velkendte gasblus er skiftet med glaskeramiske kogeplader. Disse kan også benyttes på 12V.

Køkkenet i CaraCito 390Q. Bemærk kompressor køleskabet og det glaskeramiske komfur
Køkkenet i CaraCito 390Q. Bemærk kompressor køleskabet og det glaskeramiske komfur

Varmepumpe og klimaanlæg

Også varmeanlæg bruger elektricitet, nemlig en varmepumpe fra Dometic. Udover at kunne opvarme campingvognen, kan den også fungere som aircondition og køle campingvognen ned. Det er altså smart.

CaraCito - varmepumpe med køleeffekt
Varmepumpe med køleeffekt

Øget tryghed i Weinsberg CaraCito

Det siger sig selv, at når der ikke er nogen gasinstallationer i campingvognen, så skal man heller ikke til gastest med den. Det er der sikkert mange, der vil bifalde.

Masser plads til opbevaring CaraCitos gaskasse, da der ingen gasinstallationer er
Masser plads til opbevaring CaraCitos gaskasse, da der ingen gasinstallationer er

Selvom gas-baserede installationer i campingvogne har været kendt i mange år, så er der stadig mange, der ikke er trygge ved disse. Især ved brug af varmeovne i ydersæsonen, hvorfor nogle undlader at bruge deres campingvogn der. Men med en 100% el-baseret campingvogn, der denne utryghed elimineret.

5 modeller – til at begynde med

Til sæson 2021 får Weinsberg CaraCito i 5 grundrids. Umiddelbart kan man se at de er meget specielle. De ligner en hver anden campingvogn. Modellerne er:

CaraCito 390 QD
Tværstillet dobbeltseng. Totallængde 593 cm. Køreklar vægt 845 kg. Totalvægt 1100 kg. Pris fra kr. 109.500,-

CaraCito 450 FU
Fransk dobbeltseng, Totallængde 659 cm. Køreklar vægt 955 kg. Totalvægt 1200 kg. Pris fra kr. 121.900,-

CaraCito 470 EU
Fransk dobbeltseng. Totallængde 683 cm. Køreklar vægt 955 kg. Totalvægt 1200 kg. Pris fra kr. 127.500

CaraCito 470 QDK
Tværstillet dobbeltseng og køjesenge. Totallængde 683 cm. Køreklar vægt 955 kg. Totalvægt 1200 kg. Pris fra kr. 132.500,-

CaraCito 500 QDK
Tværstillet dobbeltseng og køjesenge. Totallængde 719 cm. Køreklar vægt 1085 kg. Totalvægt 1350 kg. Pris fra kr. 132.500,-

Et kig ind CaraCito 470 QDK
Et kig ind CaraCito 470 QDK

Plads til forbedringer

Egentlig leveres Weinsberg uden batteri, og det går ikke i Danmark. Danske campister kan godt lide tanken om uafhængighed og frihed til at campere hvor man end har lyst.

Den danske importør Intercamp er derfor i dialog med Weinsberg om en såkaldt ladepakke. Den inkluderer et batteri, og mulighed for at lade batteriet under kørsel.

Man går også og pusler med tanke om at tilbyde en solcelle-pakke til CaraCito – hvilket efter min mening vil være en helt naturlig del af konceptet.

Fin plads til opbevaring under sengen i CaraCito 450 FU
Fin plads til opbevaring under sengen i CaraCito 450 FU

Meget positiv modtagelse

Der er til dato solgt 4 – 5 stykker CaraCito i Danmark. Kundegruppen er typisk yngre campister, der ser CaraCito som en slags plug’n play løsning. De skal ikke sætte sig ind i brug af gas, men kun forholde til teknologi, de allerede kender.

Det at campingvognen ikke udleder CO2, og derved er meget miljøvenlig spiller også ind.  Og da egenvægten er meget lav, kan de trækkes af de fleste biler.

Tanken om at Knaus-Tabbert gruppen prøver dette nye koncept af med Weinsberg, for derefter at udbrede det til andre serier/mærker senere er nærliggende.

Der er især en positiv respons fra unge mennesker, hvor de er stor interesse og opmærksomhed på miljøvenlige produkter, så CaraCito er nok ikke den sidste serie elektriske campingvogne. Der kommer helt sikkert flere.

Du kan få flere oplysninger om Weinsberg CaraCito her: Weinsberg

Annonce (læs mere efter annoncen)

Nye regler for gasinstallationer i campingvogne

I henhold det Danske gasreglement er reglerne blevet skærpet for installationer i campingvogne og autocampere blevet skærpet. det betyder blandt andet at…

Læs mere her >>>


3 kommentarer
0

Prøv også at læse disse indlæg

3 kommentarer

Jens 13. februar 2021 - 15:56

Hvad bruger sådan en af strøm, umiddelbart lyder det til at den kun er beregnet til campingpladser.

Svar
Kim 16. marts 2021 - 13:10

Hej Jens, se min kommentar. Mvh kim

Svar
Kim 16. marts 2021 - 13:10

Vi har lige skrevet under på netop den model. Den ene af de eneste 2 i dk i 2021.
Den overraskede os meget, hvor god kvalitet og hvor meget man får for pengene ift en gasvogn. Den er jo næsten identisk med en knaus 500kd, bare uden alt det overflødige gejl og vægt.
Den skulle ikke bruge ret meget strøm og vi har valgt, at bestille den med et 100ah lithium batteri og mover mm. Vi skulle kunne holde strøm til køl, lys og toilet i 2døgn. Klimaanlæg med Varmepumpen bruger ikke mere end 2200w. Så ingen problemer på pladser og klimaanlæg støjer mindre end de udvendige. Med en totalvægt på 1350kg kan vi også trække den sydpå uden problemer.
Tak for jeres artikel, som gav os det sidste spark til, at tage valget.

Svar

Skriv en kommentar