Euro NCAP nu med piskesmældstest

af Ann Karina
fdm presse august08 02

Euro NCAP træder ind i en ny fase, hvor forsædernes evne til at modvirke de invaliderende piskesmældsulykker bliver en afgørende faktor – 80 procent af bilsæderne bør forbedres.

Årets sidste Euro NCAP test byder på lidt af en nyhed. Crashtestene ledsages denne gang af en lille ekstra tegning. Den symboliserer den piskesmældstest, som har premiere med offentliggørelsen af Euro NCAP-testgruppen. 25 af de i 2008 testede biler er blevet udsat for en simuleret påkørsel bagfra. Testen viser, at der er behov for fokus på dette område: Kun fem af de 25 biler opnåede her et godt resultat.

”Testresultaterne herfra kan få betydning i forhold til de danske afgifter, hvor fem stjerner i den samlede test giver op til 3.600 kroners rabat på registreringsafgiften. De skærpede krav som følge af piskesmældstesten vil kunne påvirke det samlede testresultat, og det kan medføre, at færre biler på det danske marked vil opnå fradraget,” siger Leif Nielsen, FDMs repræsentant i Euro NCAP.

Euro NCAP testen omhandler også den lille nye Ford Ka. Det er FDM, som i samarbejde med de øvrige europæiske bilklubber har udvalgt den til årets sidste test. Ford Ka er ikke noget tilfældigt valg. På såvel det danske som det europæiske bilmarked er de små biler populære, og i Danmark vælger cirka hver anden bilkøber en bil i denne klasse. FDM mener derfor, at det er vigtigt, at dette ikke samtidig betyder et farvel til den optimale sikkerhed.

”I sig selv er en lille bil farligere, hvis den kolliderer med en større bil. Men i en tidligere crashtest viste det sig, at selv en lille bil som den nye Fiat 500 kunne klare sig acceptabelt ved mødet mod en langt større bil som Audi Q7. Derfor skal også de små og billigere biler have det bedste sikkerhedsudstyr som f. eks. gardinairbags, som Fiat 500 havde det i testen. Det har Ford Ka ikke – med mindre man er villig til at betale 4.000 kr. ekstra. Det er ikke godt nok,” siger Leif Nielsen.

De tolv testresultater

Miniklasse

Alfa Romeo Mito
Mito er forsynet med alt til faget henhørende af sikkerhedsudstyr – blandt andet knæairbag i førersiden. Dens gavnlige virkning ses på grafikken med grøn markering af benene, et af de svage punkter for de fleste biler. Den nye piskesmældstest viste et fint resultat for Alfa’en, hvis kabine samtidig forblev helt stabil under testen. FDMs konklusion: Alfa Romeo har fundet melodien.

Ford Fiesta
Fiestas sideairbags med hovedbeskyttelse duer ikke i et sammenstød fra flere retninger men klarer kun opgaven i den stationære sidetest med testdukken i lodret position. Ægte gardinairbags, som Fords Fiesta-brochure lader forstå er standard, koster 4.102 kr. ekstra. Knæairbag, der er standard, gav pote i testen. FDMs konklusion: Et udmærket resultat, men gardinairbags burde være standard.

Ford Ka
Kabinen forblev stabil under kollisionen, men hårde strukturer i instrumentpanelet udgør en risiko for førerens knæ og lårben. Ford vil hellere tilbyde en billig Ka med fire stjerner end en lidt dyrere, sikrere Ka med fem stjerner. Der er kun selehusker i førersædet – igen en besparelse på sikkerhedsområdet. Ka er ikke testet for piskesmæld. FDMs konklusion: Ford burde sætter sikkerheden i højsædet for så lille en bil.

Dacia Sandero
Den nye Sandero minibil ventes til Danmark sent i 2009. Kun tre stjerner blev det til. Resultatet kan forbedres med en ekstra sikkerhedspakke fra fabrikken, hvad vi ser i Danmark vides ikke. Selehusker kender man åbenbart ikke i Rumænien, som bilen stammer fra. FDMs konklusion: Renault pudser glorien under Renault-navnet og sælger sikkerhedsmæssigt dårligere biler under Dacia-navnet.

Små familiebiler

Renault Mégane
Renault-testen nåede at blive klar i sidste øjeblik. Formentlig har Renault kæmpet for at få rettet en lille drilsk detalje fra testen, hvilket ville have betydet grønt overalt på grafikken. Det ville have været et flot punktum for Euro NCAP-testen, som den udføres i dag. Piskesmældstesten viser, at Renault ikke bør hvile på laurbærrene – et kun jævnt resultat. FDMs konklusion: Flot, Renault – det meste, i hvert fald!

Peugeot 308CC
Peugeot 308CC beviser, at en åben bil på de fleste punkter kan være lige så sikker som en lukket udgave. Kabinen forblev stabil, og knæairbag i førersiden viste sin gavnlige virkning. I piskesmældstesten får 308CC dog smæk. Nul point ud af fire mulige. FDMs konklusion: Det er et skuffende resultat for piskesmældstesten.

VW Golf VI
Golf VI-testens resultat er tidligere offentliggjort af ADAC, men uden alle detaljer som f. eks. piskesmældstesten, der indbragte Golf VI en fin karakter i det grønne område. Knæairbag i førersiden viser igen deres værdi. FDMs konklusion: Golf VI lever til fulde op til forventningerne – blot ikke i fodgængertesten.

Honda Accord
Accord har ikke knæairbag som standard, men synes at klare sig fint uden. Piskesmældstesten gav kun en middel karakter på trods af bilens påståede anti-piskesmæld hovedstøtter. Et forhold den første piskesmældstest i flere tilfælde har afsløret, der bør kigges nærmere på. FDMs konklusion: Det ideelle er, at en bil klarer kollisionstesten, uden at passagererne skal pakkes ind.

Store familiebiler

Opel Insignia
Insignia er netop blevet Årets bil i Europa og lever på det sikkerhedsmæssige område op til den fine titel. I piskesmældstesten viste anti-whiplash-funktionen sig nyttig – det blev til grøn markering.
FDMs konklusion: Insignia synes at være et sikkert køb – men ikke sikker for dem uden for bilen.

Små offroadere

Volvo XC60
Kabinen forblev stabil under kollisionen og vinduesstolperne rykkede kun tre millimeter bagud. Ratstammen fjerner sig fra føreren under en kollision. Anti-piskesmældssæder, der støtter hele vejen op om nakken, gav topkarakter. Fodgængertesten bør Volvo kunne gøre bedre. FDMs konklusion: Næste år indgår fodgængertesten i det samlede resultat – det kan måske få Volvo op på mærkerne, når nu alt andet er i skønneste orden.

Store MPV’er

Mercedes-Benz Viano
Selv om karrosseriet forblev stabilt, var der svejsepunkter, der ikke holdt til påvirkningerne under testen, og som kan skabe bekymring for resultatet ved en højere kollisionshastighed.
Testbilen havde ikke airbag med hovedbeskyttelse, så Viano kunne ikke pæletestes og Viano kom ikke med i Euro NCAPs første piskesmældstest, så en vurdering på vente. (Testen er gældende fra VIN-nr. WDB63981513285524 (Nov. 2006). FDMs konklusion: Store biler har det sværere i frontaltesten end de små, men Viano gør det ikke godt nok.

Pickups

Ford Ranger
Karrosseriet brød mere eller mindre sammen, rattet trængte ind i kabinen, og der var ikke tryk nok i airbaggen til at modvirke, at førerens hoved ramte rattet. Forhåbentlig kan Euro NCAPs nye fokusering på også den slags biler højne den fremtidige standard. FDMs konklusion: Det er ikke kun kineserne, der kan lave dårlige biler.

Links:
Hjemmeside: FDM

Pressemeddelelse

 

Prøv også at læse disse indlæg