Ny test: Mange vinterdæk på glatis

af Bjarne Søby
FDM har i samarbejde med en række europæiske bilklubber testet 26 nye vinterdæk i størrelserne 14 tommer (175/65) og 15 tommer (195/65)

Der er stor forskel på, hvor godt vinterdæk passer til den danske vinter, viser FDMs store test af 26 vinterdæk. Helårsdæk falder igennem, og er ikke en løsning.

Det kan være svært at finde fodfæste på de danske vinterveje. Selv for et vinterdæk. Der er nemlig stor forskel på, hvor godt de forskellige vinterdæk er tilpasset det ofte våde danske vinterføre, viser årets store test af vinterdæk.

FDM har i samarbejde med en række europæiske bilklubber testet 26 nye vinterdæk i størrelserne 14 tommer (175/65) og 15 tommer (195/65), hvilket gør testen interessant set med danske bilejeres øjne. Det er nemlig dæk, der dels passer til de populære mikrobiler som VW Up, Toyota Aygo og Hyundai i10, dels passer på eksempelvis VW Golf, Peugeot 308 og Skoda Octavia.

”Vil man køre i vinterføre, er der ingen vej uden om vinterdæk. Både fordi det øger sikkerheden markant, men også fordi det har betydning for fremkommeligheden. Som testen viser, er der dog stor forskel på dækkene. Hvor stort set alle 26 dæk står godt fast i sne og is, er det ikke alle, der klarer sig lige godt på våd vej og dermed passer til de våde danske vinterveje,” siger FDMs biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Og der er god grund til at skifte til vinterdæk. Som en større test, FDM offentliggjorde tidligere i år, viste, skal temperaturen blot komme under plus fem grader, og vejene være let fugtige, før bremselængden bliver kortere på vinterdæk i forhold til sommerdæk.

Udover at teste dækkenes egenskaber på våd og tør vej, i sne og på is, indgår også deres rullemodstand, slidstyrke og dækstøj i den samlede vurdering. Her klarer premium-producenterne sig endnu en gang bedst.

Der er denne gang også testet fire helårsdæk i størrelsen 15 tommer (195/65). Sidst, der var helårsdæk med i testen, var i 2011, og i lighed med dengang skuffer helårsdækkene også slemt i den aktuelle test.

”Trods flere tilløb er det endnu ikke lykkedes at lave et godt helsårsdæk. Tværtimod kan man sige, at de testede helårsdæk tager det dårligste med fra både sommer- og vinterdæk. Derfor er disse dæk ikke noget godt alternativ,” siger Søren W. Rasmussen.

Dæktesten er i år gennemført i perioden januar til april på testfaciliteter i Tyskland, Schweiz, Italien, Sverige og Finland.

Læs mere om årets vinterdæktest på www.fdm.dk/daek.

Prøv også at læse disse indlæg