Om at se på campingvogn for første gang – Del 3

af Robert og Zanni
camping09 rz del3 02

Den sidste vogn vi kiggede på, var fra firmaet Knaus, hvor vi kiggede på Knaus Azur 500 FU der med en pris på 166.300 kroner også var den dyreste af de campingvogne vi havde kigget på.

Vognen har en egenvægt på 1.230 kg, og en totalvægt på 1.500 kg.

Det var med nogen (og glædelig) overraskelse at Chaufføren som det første kunne konstatere at vogne var lige præcist høj nok til at han kunne stå oprejst uden at stå i spænd mellem gulv og loft.

Men der er nu ikke tale om så meget mere plads at alt er godt, for samtidig med at jeg kun lige kunne stå oprejst uden at stå i spænd, så gjaldt det kun de steder hvor loftet var frit for ovenlysvinduer, lamper og kanter.


Endelig – Ståhøjde!

Og som i Adria-modellerne er der igen tale om skarpe kanter, eksempelvis der hvor der kan ‘lukkes af’ mellem soveafdelingen og resten af vognen, så glæden over den ekstra loftshøjde varede ikke så længe.

Det næste der sprang i øjnene var farven på træet i vognen, som absolut ikke faldt i konens smag, og som ikke kan leveres i anden farve. Og det er noget vi er helt enige om: Vi regner med at bruge mange stunder i vores kommende campingvogn, og derfor er det vigtigt at vi kan lide hvad vi ser.

Køkkenet var stort og lækkert, hvilket naturligvis gjorde Konen glad, men vognen blev også vist med ‘gourmetpakke’ med ovn, 3 store blus, køkkenvask i ædelstål og et par andre finesser


Dejligt med en bageovn

Og til vores overraskelse var de tre store blus i ‘gourmet-køkkenet’ ikke nedfældet i bordpladen. Med andre ord, kan man ikke ‘lukke af’ for gasblussene, og bruge området som en del af den eksisterende bordplade, som man kan med ‘standard-køkkenet’.


Gourmet-køkkenet er ekstraudstyr

Ved et tilfælde faldt snakken på køleskabet, og til vores store overraskelse viser det sig, at køleskabet ikke er et ‘rigtigt’ køleskab som vi kender det. Det er en form for køleskab der ifølge specifikationerne kun kan varme ned til ca. 20°C under den omgivende temperatur. Det betyder, at hvis vi er på ferie et meget varmt sted, kan vi ikke stole på at temperaturen kan holde sig nede på 2-5°C som der jo er i et normalt køleskab. Skal vi være sikre på at kunne holde dén temperatur, er vi nødt til at anskaffe os et ekstra ‘rigtigt’ lille køleskab med kompressor. Jeg spekulerede på om sagen var den samme i de tidligere vogne, og det kunne sælgeren forsikre mig for at det var: Køleskabene kommer simpelthen til at tælle for meget i den samlede vægt hvis de skal være med kompressor, selv i den relativt lille atørrelse de nu engang har i en campingvogn.

Lidt lamslået over denne nye viden, valgte vi at lægge os på den faste dobbeltseng, og her fik vi en dejlig overraskelse. Det var nemlig langt den behageligste vi har prøvet indtil videre, og det var da også ‘komfort-sengen’, som er ekstraudstyr, der var sat i vognen. Komfort-sengen består af ergonomiske lameller, ergonomiske fjedre og en tyk, fast koldskumsmadras. Standard-sengen er en springmadras, præcis som der var i de andre vogne da vi prøvede dem. Endnu en ting vi skal huske at bide mærke i når vi ser os omkring.


Soveafdelingen

Toilettet/badeværelset var dejligt rummeligt, med vasken udenfor selve badeværelset som på Adria-modellerne. Vi kan godt se det smarte i, at en kan være på toilettet, mens en anden børster tænder, om morgenen eller når man er på vej i seng. Omvendt regner vi ikke med at man bruger lige så meget badeværelsesrelateret tid i en campingvogn som derhjemme.

Igen er badeværelset placeret så det bliver ‘lukket inde’ med den faste dobbeltseng når man trækker skydedøren for, men det glemte vi imidlertid alt om da vi lagde os på sengen.

Campingvognen kun dobbeltsengen som fast, mens de sidste to sovepladser er gemt i siddegruppen som i de tidligere modeller. Det dækker naturligvis vores behov, men er alligevel et lille minus i en så relativ stor vogn. Der er meget gulvplads i vognen og det er nemt at komme omkring i den, hvilket også er lækkert. Men måske er det alligevel at sløse lidt med pladsen, for vi synes ikke de tidligere vogne på nogen måde virkede trange.

Et minus måtte vi give vognen, fordi den ‘kun’ har blæsevarme og ikke gulvvarme, og det virker ikke umiddelbart som om det er en option at få gulvvarme i den model vi kiggede på her.

Og det lille fladskærms-TV som vi drømmer om at have i vores campingvogn, ja det kan desværre ikke placeres så det kan drejes nok til at det kan bruges enten i siddeafdelingen eller i soveafdelingen. Et minus i vores bog, selvom det vel kan klares ved at købe et ekstra TV, hvis det er så vigtigt for os.


Kim Godballe fortæller om Azur’s mange detaljer

Efter et kig på det indvendige, skulle vi naturligvis også kigge på de udvendige dele af vognen. Her var der ikke noget at sætte en finger på: Alt virkede fint og tidssvarende, og sælgeren fortalte os, hvordan der var gjort ekstra meget ud af at lave vognen solid.

Der er træ hele vejen rundt om alle vinduer og døråbningen, og fabrikken har sikret sig at der ikke er knaster i træet, da det vil give en svagere konstruktion. Med vores yderst begrænsede kendskab til konstruktionen af campingvogne er det svært at vurdere vigtigheden af dette, men det kan da ikke være et minus, og det gav os da ekstra spørgsmål vi skal huske at stille, når vi kigger på campingvogne fremover.

Campingvognen er forsynet med stabilisator, så heller ikke her er der noget at udsætte, selvom vi naturligvis ikke er kvalificeret til at vurdere kvaliteten af stabilisatorsystemerne på de forskellige campingvogne vi har set, mod hinanden.

En ting er vi nødt til at nævne specielt, og det er rummet til gasflasker og andet tilbehør (som vi nu har lært hedde “gaskassen”). I stedet for den – efter vores opfattelse; lidt spinkle – låge der var på de to tidligere vogne ind til gaskassen, er Knaus’en forsynet med en låge i hvad vi vil betegne som ‘formstøbt plast’ (brochuren siger; kombiplast) og nogle solide hængsler.

Den virker bare meget mere solid i materialet end de spinkle låger vi ellers har set, og åbner samtidig lodret op hvilket virker til at give bedre adgang til gaskassen end hvis den bare åbner på traditionel vis.

Måske vil hærde campister kunne fortælle os, hvorfor lågen til gaskassen ikke er konstrueret sådan på alle campingvogne, for på os virkede det bare smartere end noget af det andet vi har set.

Nu hvor vi sidder derhjemme og har haft tid til at fordøje alle indtrykkene fra besøgene hos de tre producenter, er det gået op for os, at vi i virkeligheden har mange flere krav end vi først troede. Så vi er altså gået fra at have ganske få specifikke krav og en del løse krav, til at have mange flere specifikke krav. Og de dækker alt fra ‘plantegningen’ af vognen til farver på interiør og mønstre på hynder og puder, køkkenets udformning og de indendørs varme-muligheder. Den vakse læser vil nok undre sig over at vi i denne forbindelse ikke nævner krav til det ydre af vognen, men denne del forbliver endnu kendt landskab for os. Som vi har nævnt, lyder bakautomatik, stabilisatorsystem og glasfibertag som noget der er godt at have, men vi tror at vi vil få lidt sværere ved at vurdere denne del af en campingvogn før vi har set mange flere af dem.

Al den viden vi har samlet os gør, at vi fremover vil være i stand til at kigge på ‘plantegningen’ og specifikationerne på en campingvogn for at spore os ind på om den er af interesse, før vi bruger til på at drøne rundt til de forskellige forhandlere. Det har været en lærerig proces, og vi glæder os allerede til vi skal ud og kigge på campingvogne igen – Nemlig på ‘Ferie for Alle ’09’ i Herning senere i februar måned.

Afslutning
Vi blev meget meget klogere på campingvogne, efter vores besøg hos de tre sælgere på Camping ’09, og selvom vi endnu ikke har truffet beslutning om, hvilken campingvogn vi i givet fald skal købe, så var tiden givet godt ud.

Til andre der overvejer købet af campingvogn for første gang, har vi disse råd:

Besøg en messe eller en stor forhandler, og kig på så mange campingvogne som I orker, så I får indsnævret feltet, og får lidt bedre fornemmelse for, hvad det er for egenskaber I vil have i jeres nye campingvogn, og hvilke der bare er rare at have. Og naturligvis hvilke ting der – i jeres øjne – kan gøre en campingvogn uinteressant i forhold til jeres behov.

Når I så er lidt mere sikre på, hvad det er I vil have, så tag kontakt til en sælger, og få demonstreret de modeller I mener passer til jeres behov. En god sælgere fortælle jer om ting I måske ikke har overvejet selv, og ting som det kan være svært at læse ud af nok så mange brochurer.

Og vær så forberedt på, at blive både klogere og lidt mere forvirret, i takt med at I får set på de campingvogne der umiddelbart passer til jeres behov.

Sidst men ikke mindst: Sørg for, ikke at være over 190 cm høj hvis du gerne vil kunne stå oprejst i jeres nye campingvogn ;o)

Links:
Hjemmeside: Knaus
Gå til del: 123

Prøv også at læse disse indlæg