Ringe sikkerhed i ny, populær bilgruppe

af Ann Karina
fdm presse navarafront

En ny kollisionstest fra crashtestorganisationen Euro NCAP viser, at en af de mest solgte pickupper på det danske marked er decideret livsfarlig. FDM anbefaler, at forbrugerne undersøger bilernes sikkerhed, før de køber bil.

Livsfarlig! Det er konklusionen på to ud af tre biler fra en helt ny kategori, som crashtestorganisationen Euro NACP netop har testet. Tre biler er, som de første i kategorien pickupper, blevet sikkerhedstestet, og især én af bilernes resultater ryster FDM.

”Den nye Nissan Navara opnåede kun en enkelt ud af fem mulige stjerner, og den enlige stjerne er endda markeret med en rød streg, der betyder risiko for livsfare ved en kollision. Det er den dårligste stjernekarakter, der er givet i Euro NCAPs 11-årige historie med over 300 testede biler”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.

Meget bedre står det ikke til med Isuzu D-Max, som fik to stjerner, hvoraf den ene ligeledes er markeret med advarsel for mulig livsfare. Heldigvis importeres Isuzu’en officielt ikke til Danmark. Kun den nye Mitsubishi L200 slap anstændigt fra testen med fire pæne stjerner og har som den eneste af de tre pickupper ESC, elektronisk stabilitetskontrol, som standard.

Alene i 2007 blev der i Danmark solgt over tre gange så mange af den livsfarlige Nissan Navara som af den noget mere sikre Mitsubishi L200.

”Det er foruroligende, at der er så stor forskel på sikkerheden på pickupper. Derfor er vi meget glade for, at Euro NCAP har valgt at teste denne biltype, som også danskerne har fået øjnene op for. Den seneste crashtest understreger endnu engang, hvor vigtigt det er at undersøge bilernes crashtestresultater, inden man køber bil”, siger chefkonsulent hos FDM, Torben M. Kudsk.

EU stiller intet krav om, at pickupper skal crashtestes, fordi de hører til gruppen af vare- og lastbiler. Derfor har Euro NACP selv taget initiativ til at crashteste de tre pickupper. Interessen for pickuptypen skyldes, at de er smarte og efterhånden også velkørende, og de tiltaler dem, som ikke har behov for et bagsæde. Til gengæld halter det øjensynlig med sikkerheden i nogle af disse biler.

De testede pickupper er alle med stor kabine, fire døre og plads til personer på bagsædet. Bare ikke i Danmark, hvor biltypen vil være et sjældent syn på andet end gule nummerplader. Nogle vil nok anføre, at pickupperne har en indbygget sikkerhed, i og med at de er så store, og at man sidder højt i dem. Men det er falsk tryghed. I de tilfælde, hvor bilen rammer en fast genstand eller en ligeværdig, måske større lastbil, vil valget af den mindst sikre bil kunne koste en livet.

Sådan gik det bilerne:
Nissan Navara
Kabinen blev ustabil under kollisionen med 64 km/t mod barrieren. Chassisrammen kollapsede i siden, hvor sammenstødet skete, og metaldele trængte langt ind i førerens fodrum. Måleinstrumenterne viste en høj risiko for førerens skinneben, og speederen trængte 20 cm ind i kabinen med yderligere fare for fødderne. Instrumentpanelet vil kunne skade knæ og lårben på både fører og passager. Beskyttelsen af førerens bryst blev vurderet som svag. Passagerens nakke blev bøjet livsfarligt bagud under kollisionen. Airbaggene og selestrammerne blev udløst for sent, og målinger fra førerens hoved indikerer mulig livsfare ved en kollision. Nissan oplyser, at de allerede har indkaldt de berørte biler, heraf 600 i Danmark, men det er kun airbagproblemet, der vil kunne påvirkes. Euro NCAP vil genteste en modificeret bil i den nærmeste fremtid. FDMs konklusion: Undlad køb indtil videre.

Image

Mitsubishi L200
Beskyttelsen af førerens bryst viser en svaghed, formentlig en kombination af et ikke optimalt samspil mellem airbag og sikkerhedsseler. Der opstod skader i førerens fodrum, men kabinen forblev stabil. Instrumentpanelet vil kunne skade knæ og lårben på både fører og passager. FDMs konklusion: Et acceptabelt resultat for biltypen, og som den eneste pickup i Danmark har Mitsubishi L200 ESC, så kollisioner bedre kan undgås.

Isuzu D-Max/Rodeo
Isuzu importeres ikke officielt til Danmark, men testen er interessant, da den viser niveauet inden for den slags biler. Kabinen kunne ikke holde til påvirkningerne, og der måltes livsfarlige påvirkninger på førerens nakke og bryst. Modellen er, i en ældre udgave, stamfader til den kinesiske Landwind, som var forrige års skrækbillede i Europa. FDMs konklusion: Hvis nogen skulle få lyst til at importere en Isuzu D-MAX, så lad være.

Links
FDM

Pressemeddelelse / Foto og grafik: FDM

Prøv også at læse disse indlæg