Så blev det endelig sommerferie tid, Tilbage i Tyskland

af Fam. Jensen
Fam. Jensens Sommertur 2013, Tilbage i Tyskland

Lørdag d. 20.7. Vi nåede at få pakket forteltet sammen om aftenen, så efter morgenmaden var vi mere eller mindre klar til at forlade Camping Droompark de Zanding. Det var faktisk lige begyndt at støvregne og det var jo lidt symbolsk; så snart regnen falder er the Jensens smuttet 🙂

Turen gik fint indtil vi nåede til Bremen; paradoksalt nok var det her at både vejret blev bedre og den første kø indtraf; den varede dog ikke mere end 5-10 min. og ingen fandt nogensinde ud af, hvorfor køen var opstået 🙁 Ca. 80 km. før Flensborg, hvor temperaturen var steget til 27 grader, var der sket en ulykke (en motorcykel, der var kørt galt fandt vi senere ud af), hvor trafikken stod helt og aldeles stille.

Mange gik rundt på motorvejen og vi fik luftet Fie, som selvfølgelig var træt af, at klimaanlægget ikke virkede når bilen var slukket. Der kom hurtigt en journalist med filmkamera, som gik rundt blandt folk og interviewede de overophedede bilister. Da fejebladet ankom, var der en enkelt tysker af ældre dato (med ditto bil), der brillerede ved at køre den modsatte vej og dermed blokerede vejen endnu mere. En anden tysker mistede tålmodigheden med ham og sagde højt, at han sgu da ikke var helt normal — men endelig lykkedes det og efter ca. 3 kvarter begyndte trafikken at trille lige så stille igen.

Vi ankom hos Camping Mitte kl. 17:20 og var så heldige at få den sidste plads i den forreste del af pladsen. Igen var det som at komme hjem og vi snakkede med flere af vore vinter-med-campister – hyggeligt 🙂

Vi fik dog desværre så sent aftensmad osv (efter teltopsætning), at vi ikke nåede at komme ned til pladsens nye hyggested; en udendørs bar, som ved sommertid afløser Café Mittendrin ! Der var rigtig mange, der trillede hjemad søndag morgen, så der var nogen, vi ikke nåede at hilse på – i ved selv hvem i er 🙂

Fam. Jensens Sommertur 2013, Tilbage i Tyskland

Velankommet til gode gamle Camping Mitte – nu med solsejl på forteltet, grundet den seriøse varme ! 30 grader nåede vi op på.

Søndag d. 21.7. skulle være hygge dag og jeg havde længe glædet mig til en seriøs cykeltur her i det nordtyske, som jeg jo kender så godt fra mine teenage-år. Temperaturen var godt med lige fra morgenstunden, så der skulle tankes lidt vand før afgang. Jeg nåede da ca. 45 km. før end jeg var hjemme på campingpladsen igen og jeg nød hvert sekund i det smukke landskab, omend mine cykelbukser, der lå hjemme i Lunderskov, var savnede :-/

Da jeg på hjemturen kom forbi Leck d. 21.7. var der lidt ”Flohmarkt” (loppemarked) på deres torv, samt en smule tivoli og live musik – rigtig hyggeligt. Jeg spottede så også et skilt, der reklamerede for en Dræsinebane, men selvom jeg fulgte flere skilte, smuttede den til sidst for mig alligevel. Efter udsagn fra vore søde naboer her på pladsen, kan det godt svare sig at prøve kræfter med den en anden gang.

Byfest i Leck – de forstår altså at hygge de tyskere 🙂

I nærheden af Ladelund skal der også være en nedlagt grusgrav, som er omdannet til badesø – den må vi også ha’ besøgt engang. Det er bare som om, at tiden her bare flyver af sted.

Caroline fik en lille veninde fra Amager, der ligesom os, skulle ha’ bilen repareret her i Tyskland. Da de sagde, at de skulle ud og hente en lille hvalp næste dag, så gik snakken jo lystigt, da vi jo har tiden med vores lille ny Fie i lysende erindring endnu. På den måde, bliver det til ren hygge, hvor lysten til at køre ud og opleve holder sig lidt i baggrunden. Nogle af vore naboer er også cykel entusiaster; faktisk blegner mine præstationer lidt i det lys, men det er fedt at snakke med nogen, der elsker deres cykelture lige så meget som jeg. Jeg håber dog med tiden at kunne smitte min husbond lidt; camping OG lange cykelture er den absolut optimale måde at opleve nye steder på.

Badenymfe 1 & 2

Badenymfe 3 :D. Temperaturen kravlede op på 29-30 grader og det føltes meget varmt, så ALLE fik en til flere dukkerter i den kølende, udendørs pool – nice 🙂

Mandag d.22.7. kørte Anders, Maria og jeg til Flensborg, så bilen kunne komme på værksted. Det var meningen, det kun skulle være Maria og jeg, men siden Anders havde tilbragt hele søndagen med at se film (han holdt i hvert fald hviledagen i hævd), ville det være uundgåeligt for ham at få sved på panden i Flensborg; der skulle blive ca. 29 grader.

Efter at ha’ afleveret bilen ved Autohaus Thormann, vandrede vi ned i byen og så gik den vilde shoppingtur. Èn efter én blev næsten samtlige forretninger klapset af; specielt Cubus, H&M og Intersport, så Maria fik lidt nyt tøj og Anders måtte eje et træningsredskab, der kan hænges op i en dørkarm og også bruges på gulvet til sit-ups og triceps øvelser (eur. 50,- men der er dog 2 års garanti).

Vi skulle jo ha’ slået tiden ihjel indtil de ringede og sagde, at bilen var klar til afhentning, men intet er nemmere i Flensborg end at slå tiden ihjel — dejlig by; desværre kunne jeg ikke lokke ungerne med op til ”slottet” (der er en del trapper derop til og det var nok til at ungerne nægtede; dem havde de åbenbart fået nok af i Luxembourg *ss ). Men vi gik da en lille tur langs havnekanten.

Fam. Jensens Sommertur 2013, Tilbage i Tyskland

På shopping igen igen igen – denne gang i Flensburg.

En dag skal jeg ha’ familien slæbt med ud på en vandretur som jeg elsker; via Gendarmstien fra Padborg (Bov) til Kruså – allerhelst også videre til Kollund – så smukt en tur langs Flensborg fjord. Den har jeg gået mange gange, da jeg boede både i Kruså og Padborg.

Da klokken nærmede sig 15:00 gik vi ud mod værkstedet og bilen var sørme færdig, så vi kunne komme hjemad – lige med et enkelt pitstop hos Calle for at tanke den rødvin, som jeg sværger til; Faminigham. Når vi kommer hjem skal rødvinen dog udskiftes med friskpresset grøntsagsjuice igen – det glæder jeg mig nu også til; der er intet så fedt som at drikke helt frisk juice af eks. rødbeder (som bl.a. hjælper med udrensningen af leveren) og spinat (ditto) krydret med ingefær, som styrker immunforsvaret og æbler m.m. – bare genialt OG lækkert 🙂

Fam. Jensens Sommertur 2013, Tilbage i Tyskland

Altid hyggeligt med en tur langs Flensburg havn
Løbeturene er blevet til vandreture her på ferien, så der har jeg også lidt at gøre godt igen, men først står den desværre på udpakningen, rengøring og tøjvask når vi kommer hjem. Caroline og Bryan havde hygget sig i varmen her på pladsen og Caroline havde fundet sig en ny camping-veninde (også fra Amager), eftersom veninden fra i går desværre var taget hjem. Det er jo lidt tankevækkende, at det først er her på Mitte, hvor man møder dansk-talende, at børnene får kammerater – måske skal vi ta’ det med i overvejelserne til næste år — men nu er vejret jo også endelig blevet sommerligt i vore hjemlige egne 🙂 (faktisk så meget, at jeg p.t. er ved at smøre Bryans lige rigeligt røde skuldre, men heldigvis er alle børn sluppet for bøvl med solforbrændinger m.v.)

Aftenhygge i Medelby – flere af pladsens unger kom rendende og fortalte højlydt hvor topnice vores nye lyskæde var 😀

Nu er det blevet aften og imorgen er det nedpaknings tid og det er helt ærligt lidt lækkert at tænke på, at vi nu kun har de sidste små 90 km., der skal forceres, før end vi ankommer derhjemme og kan hilse på vore 2 katte, der helt sikkert er blevet passet godt af vore utroligt søde naboer:) Vi praktiserer nabohjælp i stort omfang og det er helt fantastisk, at man ikke skal gå og bekymre sig for noget derhjemme, mens oplevelserne regner ned over én når man er ude at føjte 😉 Skulle der ske noget, prøver det hold, der er hjemme at afhjælpe situationen så vidt muligt og uden at skulle ringe til de skadeslidte; medmindre det selvfølgelig er alvorligt. Når det har været så tørt, som det jo nu har været denne gang, har man så også vandingstjansen og vi har begge en hel del potter og bede, som kræver vand hver dag, så det er fast arbejde.

Medelby’s lokale mølle.

Tirsdag får vi pakket sammen i ro og mag. Det har været dejligt at afslutte ferien her på Mitte, hvor vi har mødt både ”gamle” og nye bekendte og specielt Caroline har fået nye veninder; igår og idag har hun hygget sig med en pige mere fra Amager; pudsigt at begge lige kommer fra Amager og at de lige er fundet herned på Mitte. Jeg har fået nogle gode cykeltips fra vores naboer og efter lidt info, sukker jeg ikke længere så meget efter en carbon cykel; den er mere skrøbelig end en alu-cykel, som jeg har, omend den helt sikkert er hurtigere i og med, at den vejer nogle kg. mindre.

Vi får afregnet og taget afsked med Anette og Hans og så er vi igen ude på landevejene. Dog regner vi med at komme retur snart igen for at benytte os af deres tomvognsordning; dvs. at vi kan lade vognen stå gratis forudsat, at vi kommer og bor i den hver 2. week-end. Desuden har vi luftet for Hans, at vi er interesserede i et brugt Isabella vintertelt i 420 cm., hvilket er forudsætningen for at vintercamping kan blive en mulighed igen her til vinter.

Det tyske vintertelt vi har (uden vinduer i siden) var bare ikke nok til at vi blev helt vilde med camping på denne årstid, selvom det altid var dejligt at komme lidt væk hjemmefra. Vi kigger også selv efter ét, så vi har en forventning om, at det nok skal lykkes – det vil vi glæde os til. På vej hjem kører vi lige forbi Pebersmark (der er flere bittesmå Grænseovergange, som ligger tættere på, men de har ingen grænsebutikker), hvor butikken dér lige har fået nyt navn til ”Priss”, som dermed er blevet til en discount butik.

Nu har de fået bland-selv-slik til meget rimelige penge og det er tradition, at ungerne får lidt at hygge sig med til hjemturen, så de skal de jo ikke snydes for (selvom det er blevet til rigeligt med sukker på hele ferien *suk ).

Camping Mitte’s sommer “cafe” – Lækkert med kolde øl, vand og is 🙂

Vi triller ind i vores lomme i Åparken og bliver straks hilst velkommen af vore søde naboer, der virkelig har haft nok at se til med både vanding og katte; det er endda lykkedes dem at få vores unge hunkat; Cola, til at sluge en p-pille; det er bare sejt. Vi var begyndt at forberede os på, at hun ville være i løbetid når vi kom hjem og der er INTET værre end en mjavende kat i løbetid, der lyder som et ulykkeligt barn – frygteligt !!! Alle vore blomster og Bryans nysåede squash og tomatplanter strutter af liv på trods af den lange periode med tørke vi har haft herhjemme, så de har haft travlt med vandkanderne og ditto-slangerne; vores regnvandstønde er så godt som tørlagt og der var trods alt 700 ltr. vand i den, sååhhh ….

Mrs. Fitness herself – pyyhh, man bliver træt bare af at kigge på hende …!

Og Mr. Fitness, skal vi da også lige have med 😀
De næste par dage står på tøjvask og rengøring af campingvogn, men vi har heldigvis nogle dage endnu, så der skal nok blive tid til både hygge og cykelture tillige med, før end det igen bliver tid til arbejde og de skal nydes, men så er vi også klar til at ta’ fat igen 🙂 Personligt har jeg nået en form, som jeg ikke engang havde turdet håbe på, da det endelig blev forår, så nu skal den bare holdes vedlige; cykelturene, fitness træningen og grøntsagsjuiceren har gjort noget ved både vægten (minus 5 kg) og velbefindenet; fantastisk ikke at føle sig lidt halvtræt hele tiden 🙂 ) Desuden har vi vandret og bevæget os så meget i vores ferie, at det kun har styrket formen – a win- win situation 😉

Km 2650 (10,6km/l) = 2500kr Diesel
Overnatninger (2 voksne-3 børn-1 hund) – 17 stk. = 5085 kr. (299 i snit per. nat – Camping Mitte brillerer med 189 kr. per. nat)
Mad, tøj, is, forlystelser = 8407 kr. (495kr/døgn)
I alt:15.992 kr.

Fam. Jensens Sommertur 2013, Tilbage i Tyskland

Stort set ikke en plads fri – men det er nu heller ikke så sært. God pris og en masse oplevelser venter i dette skønne område.
For flere billeder fra årets sommerferie – kig forbi vores hjemmeside

Links:
Relevante Link(s) : The Jensen’s @ Lunderskov
Læs også: Så blev det endelig sommerferie tid, Tyskland
Så blev det endelig sommerferie tid, Luxemborg og Tyskland
Så blev det endelig sommerferie tid, Holland
Så blev det endelig sommerferie tid, Tilbage i Tyskland

Prøv også at læse disse indlæg