Sikkerheden er i top hos svenske Kabe

af Ann Karina
Sikkerheden er i top hos svenske KABE

For yderligere at hæve sikkerheden og niveauet af køreegenskaber har Kabe nu standard indført et anti-slingersystem (IDC) kombineret med 30 cm længere trækstang.

Anti-slingersystemet kaldes Kabe Safety Driving System og består blandt andet af iDC (intelligent Driving Control) som tidligere var ekstraudstyr. Kabe mener, at tiden nu er inde til at montere det som standard i hele vognprogrammet, både for enkel og dobbeltakslede vogne.

– Ja, nu er det standard i alle vore vogne, og man får den lille ekstra sikkerhedsmarginen, at evt. vindstød og rystelser ophæves lynhurtigt, inden de påvirker det trækkende køretøj. Til hverdag er det egentlig ikke noget man som sådan mærker, forklarer Martin Kolst fra Intercamp A/S, der er importør af Kabe i Danmark.

– Et aktivt system med sensorer, som kan føle pludselige retningsforandringer i vognen, og bremser hjulene direkte gennem påløbsbremsen.

– Hos Kabe er det testet under ganske ekstreme situationer og systemet funger godt og griber ind, præcis når der er behov for det, fortsætter Martin Kolst.
Elektronikkens har nu gjort sin permanente indtræden også i caravanbranchen. I bilindustrien har lignende elektroniske sikkerhedssystemer været længe. Det nærmest sammenligelige i dette tilfælde er anti-slingersystemet ESP, som nu i princippet er standard på de fleste biler i dag.

En hel sikkerhedspakke
Sikkerhedspakken indeholder også en hel del andet, for eksempel har chassiset fra BPW fået længere træktriangel. iDC og den længere træktriangel, gør at stabiliteten i vognen hæves og gør en højere kørehastighed mulig, med gode sikkerhedsmarginer. Stabilisatorkoblingen (WS3000) har været standard i flere år og som tidligere kører alle Kabe -vogne på 8-lagsdæk for at klare belastninger endnu bedre.

Sikkerheden er i top hos svenske KABE

Forklaring

Øverst:
Sensorerne i IDC systemet måler kontinuerligt acceleration i retningsforandringer direkte på campingvognens aksel.

Midte:
Det intelligente iDC-systemet registrerer direkte når der er risiko for udskridning, og bremser automatisk campingvognen på en blød måde.

Nederst:
Gennem den bløde opbremsning vil campingvognen i løbet af et par sekunder genvinde sin retnings-stabilitet.

Links:
Relevante Link(s) : Kabe

Prøv også at læse disse indlæg