Hotelværelset er med hjemmefra

af Bjarne Søby
I en autocamper har man hotelværelset med hjemmefra

Da vi skulle til stor familiefest i Norge, valgte vi at leje en autocamper og tage turen til Norge i den. Vi havde således vores eget hotelværelse med hjemmefra, og det gjorde turen mere komfortabel og ganske anderledes.

Ann Karinas far har en hytte ved Oslofjorden i Norge, og det var der at vi skulle til fest. Normalt er der plads nok til at vi alle kan sove i hytten, men når hele familien samles er der ikke plads. Hytten ligger højt oppe på de stejle klipper, der omkranser fjorden, og vejene dertil er meget stejle og meget smalle. Kort sagt – det ville være fuldstændigt umuligt at få vores campingvogn op til hytten.

Vi kunne selvfølgelig have taget ophold på den nærmeste campingplads, men da den ligger mere end 50 km. fra hytten, var dette bestemt ikke en god løsning. Så hellere en autocamper. Den kunne vi parkere lige foran hytten, og skulle derfor ikke tænke på at køre til og fra festen.

I en autocamper har man hotelværelset med hjemmefra
Her er autocamperen parkeret lige foran hytten

Selvom vi kunne have fået vores campingvogn op til hytten, så havde vi måske alligevel valgt at leje en autocamper. Vi skulle kun være i Norge en forlænget weekend, og der ville være gået meget tid med transport, hvis vi havde haft campingvognen på slæb. Så hellere en autocamper, hvor man kan køre noget hurtigere – altså mindre tid til transport og mere tid med familien.

Vi lejede autocamperen i september måned. Det er uden for sæsonen, og prisen er derefter. Vi lejede vores autocamper hos PJ Caravan i Roskilde til en fornuftig pris, og det ville have været dyrere at overnatte på et hotel.

I en autocamper har man hotelværelset med hjemmefra
Udsigten fra vinduet i vores ‘hotelværelse’

At have autocamperen parkeret lige foran hytten, betyder også at vi kan lægge Sissel i seng, når hun bliver træt, uden selv at skulle gå i seng. Vi kan sagtens høre hende i baby-alarmen, og kan hurtigt komme til hende, hvis hun skulle få brug for os.

Vi slap også for at pakke al vores tøj og ting i tasker og kufferter. Vi kunne pakke i ro og mag hjemme i indkørslen – uden egentlig at skulle begrænse os. Festtøjet slap desuden for at blive krøllet, da det hang pænt på bøjler i camperens klædeskab på hele turen.

I en autocamper har man hotelværelset med hjemmefra
Line i sin norske folkedragt. Den hang på bøjle under hele rejsen og blev ikke krøllet

Nogle vil måske mene, at en autocamper er frygtelig stor og besværlig at køre, men det er langt fra tilfældet. Man vænner sig hurtigt til at køre dem. Det eneste man skal tænke på er, at biler er højere og lidt længere end en alm. personbil, og det lærer man hurtigt at tage højde for.

Selvom autocamperen er større end en normal personbil, er den alligevel meget let at køre

Vi havde en rigtig god weekend sammen med familien på hytten. Autocamperen fungerede fint som et rullende hotelværelse. Vi kunne sove i vores egne dyner og puder, og vi kunne selv bestemme tempoet.

Den sidste nat valgte vi at overnatte i autocamperen i det lille fiskerlejer Fagerstrand. Der er blot nogle få huse, et fiskerleje og en lille lystbådehavn. Vejen ned til havnen er meget stejl og smal, og er svært tilgængelig med en campingvogn.

Udsigten over Oslo fjord

Fra havnen i Fagerstrand ha man den smukkeste udsigt ud over Oslo fjord og de mange øer i den. Vi har ofte haft lyst til at campere der, men det har ikke været muligt med vores campingvogn. Men nu var vi i en autocamper, og vi benyttede os derfor af muligheden.

Der er ingen campingplads i Fagerstrand, så man må indrette sig på selve havnen. Allemandsretten i Norge gælder ikke på havnen, men der er intet skilt der, som forbyder ophold i en camper på havnen. Der kommer sikkert så få campere der, så man ikke har fundet det nødvendigt at forbyde camping på havnen.

Camping på havnen i Fagerstrand

Vi kom til Fagerstrand sidst på eftermiddagen. Vejret var helt fantastisk, og vi gik en lang tur i det smukke område, inden vi spiste aftensmad. Aftenen gik med hygge i camperen, og næste morgen vågnede vi op til den smukkeste udsigt over fjorden.

Det var det – nogle dejlige dage i Norge var nu ved sin ende, og vi kørte hjem mod Danmark igen.

I en autocamper har man hotelværelset med hjemmefra
På vej hjem over den nye Svinesund-bro

Gæt hvor vi spiste aftensmad 🙂

Men det er bestemt ikke sidste gang at vi lejer en autocamper, når vi skal på familiebesøg i Norge.

Snart hjemme i Danmark igen

Links:
Relevante Link(s) : PJ Caravan

Prøv også at læse disse indlæg