Autocamperen er et multiprodukt

af Ann Karina
Autocamperen er et multiprodukt

Drømme er ikke sådan at slukke. Vel kan det være, at økonomisk krise blokerer visse af dem. Men de lever videre og pludselig en dag bliver de realiserbare.

Og hvor mange danskere drømmer ikke om at opnå den ultimative frihed, som en autocamper tilbyder familien såvel derhjemme som på farten?

“Den økonomiske afmatning ser ud til at vende nu”, siger formanden for Camping Branchen, Torben Hansen og fortsætter:

“Så snart sneen var væk, kom der gang i den. Autocamper-specialisterne i branchen melder om fart på omsætningen, der ligner de første måneder af 2007, som var et rigtig godt år. Så hvis det fortsætter hele året, er salget tilbage på sporet.”

Brancheformanden er ikke i tvivl om, at der flere årsager til, at interessen igen er tiltagende. En ting er forårsoptimismen. En anden er en stigende bevidsthed omkring familiens investeringer. En autocamper koster fra 400.000 kr. og opefter. Et sommerhus koster oftest en hel del mere.

“Et sommerhus skal passes og vedligeholdes med mange faste udgifter, og så ligger det der, hvor det blev lagt. Med autocamperen har du kun lidt vedligeholdelse, og sommerboligen kan flyttes rundt efter vind, vejr, lyst og behov. Du opnår den ultimative frihed for hele familien og får også husstandens bil nummer to med i købet. Den kan jo bruges, når ungerne skal hentes og bringes, når det handler om månedens storindkøb, eller når tante Olga holder 70 års fødselsdag i den anden ende af landet. Så kan turen krydres med et par ekstra overnatninger og oplevelser undervejs”, siger Torben Hansen.

Prismæssigt er nye autocampere ikke steget væsentligt i forhold til biler og campingvogne i de sidste 15 år. Samtidigt holder brugtvognspriserne sig pænt.

“At priserne på nye vogne ikke stiger, betyder ikke, at der spares på kvaliteten. Tværtimod. De er blevet lettere, smartere indrettede og så har den teknologiske udvikling betydet, at man får flere hestekræfter i mindre motorer. Det er slut med at ligge og hænge bag en lastbil uden kræfter til at komme hurtigt forbi. Brændstoføkonomien er blevet bedre og ikke mindst komforten er røget adskillige klasser i vejret, ligesom de er blevet meget nemmere at manøvrere”, siger brancheformanden..

Et nyere segment blandt købere af autocampere, er det fleksible arbejdsmarked. I flere år har rejsende konsulenter benyttet familiens autocamper på forretningsrejserne, for det er nemt, komfortabelt og ligefrem hjemligt i forhold til upersonlige hoteller.

Med krisen og afskedigelser er der nu mange, som er villige til at tage et job langt hjemmefra, og så er autocamperen et behageligt transportmiddel samt en hyggelig lejlighed, der hvor arbejdet ellers forefindes.

“Jeg kalder autocamperen et multiprodukt, fordi den har et bredt spekter af funktioner, som kun begrænses af ejernes og de enkelte familiers behov”, siger Torben Hansen.

Pressemeddelelse

 

 

Prøv også at læse disse indlæg