Der er topkarakter til elbilerne i ny Green NCAP-test af bilers klima- og miljøaftryk, der viser stor forskel på, hvor grønne biler er. Testen er en god guide til grønt bilvalg, mener FDM.
Elbilerne er – igen – klassens duks i årets første test fra Green NCAP, der tæller hele 24 biler. Testen af bilers klima- og miljøaftryk blev lanceret sidste år, og er et samarbejde mellem de europæiske bilklubber, EU og en række europæiske myndigheder.
Målsætningen er at give forbrugerne et enkelt overblik over, hvor grønne bilerne er. Det sker med en stjernevurdering fra 1-5, helt som det kendes fra Euro NCAP’s sikkerhedstest. Dog tildeler Green NCAP også halve stjerner.
Af de 24 biler er det testens to elbiler, Hyundai Kona og Renault Zoe, der klarer sig bedst. Begge får fem grønne stjerner, mens testens ti dieselbiler svinger mellem halvanden og tre stjerner. Heller ikke nogen af de otte benzinbiler klarer sig til mere end tre Green NCAP-stjerner.
”Det overrasker ikke, at elbiler, som ikke har nogen udledning under kørsel, klarer sig bedst. Ser man på testens øvrige biler, forholder det sig anderledes. Flere af de nyeste dieselbiler fremhæves ganske vist for en minimal udledning af skadelige stoffer som NOx’er og partikler. Til gengæld har de en dårlig energieffektivitet og høj udledning af drivhusgasser. Ligesom benzinbilerne betyder det, at de har et pænt stykke op til elbiler, som er det grønneste valg,” siger FDMs repræsentant i Green NCAP samarbejdet, Lone Otto.
Green NCAP tester både bilerne i laboratorier og i virkelig trafik samt ved forskellige temperaturer, da det også har betydning for bilernes udledning. Samlet giver det et meget præcist billede af bilernes miljøegenskaber.
”Meningen er dog, at Green NCAP løbende skærper sin test. Det er allerede sket, da man i år blandt andet har indført en ny selvstændig kategori, ’Greenhouse Gas Index’, der vægter bilernes udledning af forskellige drivhusgasser højere end sidste år. Derudover har man ændret måden, udledningen af skadelige stoffer som NOx og kulbrinter, det såkaldte ’Clean Air Index’, måles på,” siger Lone Otto, og tilføjer:
”Med Green NCAP’s skrappere krav er der nu en nultolerance i forhold til bilers udledning. Det betyder, at fossilbiler aldrig vil klare sig lige så godt som som elbiler. Også selvom flere nye diesel- og benzinbiler faktisk har minimeret deres udledning af skadelige stoffer markant.”
Ændringerne i årets test betyder, at man ikke kan sammenligne Green NCAP-stjerner på tværs af årgangene.
Det er tanken at forfine Green NCAP-testen, så den også tager brændstof- og elproduktionen med i testen og på længere sigt hele bilens livscyklus fra produktion over brug til skrot. Det vil give et mere nuanceret billede.
1 kommentar
Det er jo altsammen godt, men hvis man tager de nye dieselbiler i en test med elbiler, som man siger fra vugge til grav, så er der vist langt igen for elbilerne vedr. co2 udledning i produktionen, contra en ny dieselbil, og hvor skal den enorme mængde strøm komme fra, hvis elværkerne i det hele taget kan levere uden co2 udledning, det varer vist nogle år inden det regnskab går op, det er et noget større politisk flop, end corronaen, tror jeg
Du kan ikke kommenterer