Crashtestorganisationen Euro NCAP afslørede for nylig, at fører og forsædepassager i Nissan Navara pickup kunne få livsfarlige kvæstelser ved en kollision. En ny test af en forbedret Navara pynter lidt på resultatet.
Tre stjerner i stedet for én. Og ingen indikation for livsfare ved en kollision. Det er resultatet af en ny test, som crashtestorganisationen Euro NCAP – på foranledning af Nissan – har foretaget af en forbedret udgave af Nissan Navara pickup. Bilen fik for kort tid siden prædikatet: Livfarlig, men den nye test viser, at de livsfarlige egenskaber er forsvundet med en ændring af airbagsystemet inklusiv selestrammere.
”Resultatet er blevet bedre, men de tre stjerner illustrerer, at det stadig ikke godt nok. Førerkabinen kan stadig ikke klare testen, og man skal ikke regne med at kunne gå uskadt fra bilen efter en frontaltest på trods af den høje placering i førersædet. Navaras problemer bunder dybere end blot airbagfejl,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP samarbejdet, Leif Nielsen.
Den første test vakte for nylig stor opsigt, da den fik det dårligste resultat i Euro NCAPs historie. Testen viste, at passagerens nakke bøjede livsfarligt bagud under kollisionen. Airbaggene og selestrammerne blev udløst for sent, og målinger fra førerens hoved indikerede mulig livsfare ved en kollision. Samtidig viste passagerkabinen sig at blive ustabil, og der skete indtrængning i fodrummet af de bærende dele. Det fik FDM til at kalde førsteudgaven livsfarlig. På trods af at den tilrettede model har fået tildelt tre stjerne, er der stadig langt igen, vurderer FDM.
”Den basale konstruktion er ikke god nok. Der var, som under den første test, stadig en kraftig deformation af fodrummet i førersiden, som er den side, der bærer den største kraftpåvirkning under kollisionstesten. En del af chassisrammen lavede hul i fodrummet, og pedalerne trængtes så langt indad og opad. Det betyder en så alvorlig risiko for førerens fødder, at det på grafikken, der illustrerer karaktererne, er markeret med rødt – lig med nul point for sikkerhed”, siger Leif Nielsen.
Dog var indtrængningen en smule mindre end ved den foregående test. Knæ og lår er stadig udsat, og presset på førerens bryst er stadig for stort.
FDM anbefaler, at danske ejere af én af de 150.000 allerede producerede biler hurtigst muligt tager imod Nissans tilbud om gratis opdatering. Hvis man alligevel er interesseret i Navara, bør man betinge sig, at man får et eksemplar, der er produceret efter ændringerne er foretaget. Det kan tjekkes ved at se på de sidste seks cifre på bilens chassisnummer, som skal være højere end 276585.
Links
FDM
Pressemeddelelse / Foto: FDM