20.000,- kr. og en masse tid er hvad Sofie og hendes kæreste brugte for at skabe deres helt egen og helt unikke campingvogn. Og vel og mærke en campingvogn, som mange sikkert vil misunde dem.
En lettere fugtskadet Hobby fra 1992 blev indkøbt for 6000,- kr. Fugtskaderne var ikke værre end Sofie og hendes kæreste mente de selv kunne udbedre dem. Vigtigst var, at der ikke var fugt i bunden, da de ikke havde lyst til at bruge tid på at udskifte bunden i campingvognen.
En anden vigtig ting var, at selvom parret ønskede at indrette campingvognen efter deres egne ønsker, måtte campingvognen ikke blive tungere, end at den stadig ville kunne bruges til at rejse med. Campingvognen skulle bruges til ferier for Sofie, hendes kæreste og deres lille barn. Derfor blev alt så vidt muligt lavet i letvægtsmaterialer.
Et godt råd fra Sofie i den forbindelse er, at veje campingvognen inden man går i gang, veje alt hvad man afmonterer, og veje alt hvad man sætte ind i campingvognen.
Da det ikke var muligt at købe materialer til så gammel en vogn hos forhandlere, valgte Sofie hendes kæreste at søge efter på internettet. Dels åbnede det mulighed for et utraditionelt valg af materialer, og dels sparede de mange penge.
F.eks. er kogeplader købt i Ikea, gulvet er et plastgulv og køleskabet blev også fundet billigt på nettet.
At de netop valgte et plastgulv skyldes, at det ikke udvider og trækker sig sammen med kulde /varme påvirkninger.
Som nævnt, så skulle campingvognen holde vægten, så de nye møbler blev lavet i tynde MDF-plader. De kan sagtens holde til daglig brug, sålænge møblerne konstrueres så stærke som muligt.
Hynderne er beklædt med gråt skind. Flere har spurgt Sofie om det ikke var tidskrævende at sy betræk i skind. Men som Sofie selv siger; ”Jeg er ikke god til at sy, så jeg har bare foldet skindet og hæftet skindet sammen på bagsiden”. Det er hurtigt, holder fint, og ser faktisk ret godt ud.
Selvom mange af skabslågerne er beklædt med folie, så var malerarbejdet et meget tidskrævende arbejde. Først skulle alt grundes med Caparol hæfteprimer, og derefter skulle alt have to lag maling. At de netop valgte Caparol hæfteprimer skyldes et godt råd fra en ven, der arbejder som maler. Caparol får nemlig den efterfølgende maling til at binde ordentlig på glatte flader, så den ikke senere skaller af.
Sofie og hendes kæreste genbrugte så mange materialer som muligt. F.eks. er gardiner og rullekombos stadig de originale.
Men der opstår som regel altid et par udfordringer, når går i gang med et projekt som dette. Forruden på campingvognen var revnet og skulle udskiftes. Problemet var bare, at den originale rude ikke længere blev fremstillet, så gode råd var dyre.
Ved et tilfælde fandt en af medarbejderne hos den danske agent for Hobby, en rude fra en 93’ model, som passede. ”Så nogle gange er man heldig”, fortæller Sofie.
Da den indvendige restaurering var færdig, og campingvognen klar til brug, valgte Sofie og hendes kæreste at lade campingvognen male udvendigt. Den opgave overlod de til en autolakerer, og udgiften til det kommer udover de 12.000,- kr. som den indvendige restaurering kostede.
Men det er stadig ikke mange penge for en gennemført og unik campingvogn i tip top stand. Hele processen tog ca. 27 dage. Så hvis du har hænderne bare skruet nogenlunde ordentlig på, og ikke bange for at bruge den nødvendige tid, så kan du også få din helt unikke og helt egen campingvogn.