Lars og Karin har selv installeret en mover på deres Kabe. Vi har fået lov at bringe deres artikel om projektet, så her kan du se hvordan man selv kan sætte en mover på sin campingvogn.
Lars & Karin fortæller:
Som så mange andre, har vi valgt at få monteret en mover på vores Kabe, både fordi at 1,5 tons campingvogn ikke er det letteste og skubbe rundt med, men også fordi at mange steder, kan det være svært at få vognen ind, på parcellerne.
Vi flytter vores vogn 2 gange om året, men når vi flytter den, har vi den altid hjemme et stykke tid, for at få den gjort grundigt ren, og hjemme er det bestemt ikke nemt og få den bugseret rundt, da vores indkørsel har en hældning på 9% og man skal rundt om et hushjørne , det er gået godt nok indtil nu, men det er ikke nemt .
Pupleline Enduro mover, serie 2
Vi har valgt en en Pupleline Enduro mover, serie 2 med modelnr. EM4444, den har en række forbedringer fra den første model, de første modeller havde kædetræk, hvilket ikke var en succes, derfor er man nu gået over til gear/tandhjul, og samtidig er udvekslingen blevet bedre, og nogle andre ting er forbedret.
Og så er der selvfølgelig også den lille ting, at det er en prisbillig mover, som på trods af prisen, bliver anbefalet af mange.
Nok om det, let’s get rocking
Hele arrangementet vejer ca. 37 kg, og kommer i 2 papkasser, der er pakket meget logisk og nemt overskueligt, den ene kasse indeholder motorene, og ikke andet, men den vejer så også ca. 21 kg, den anden aflange papkasse, indeholder alt det øvrige udstyr.
Dog skal man lige være opmærksom på, at på visse chassiser skal der nogle ekstra beslag til, dette har ikke været tilfældet her (de skal bestilles særskilt), der medfølger en tegning, som også kan ses her til venstre, hvis målene her ikke overholdes, skal man bruge ekstra beslag, for montering i korrekt højde.
I den medfølgende monteringsvejledning, er der en meget overskuelig tegning, med illustrationer af alt, hvad kasserne skal indeholde, og hvor mange styk af hver. Monteringsvejledningen er ligeledes også delt op i kapitler, med den mekaniske og elektriske installation, og ikke mindst en hel del advarsler om, hvad man ikke skal gøre .
Bemærk at moveren kan monteres både bag ved akslen, men også foran, manualen foreskriver foran akslen, men i vores tilfælde vil vi komme i kambolage med en støddæmper, så derfor er den monteret bag akslen.
Første step er den mekanisk installation, hvilket vil sige at få hængt motorene op, motorene kommer, som 2 selvstændige enheder, som bliver hængt op hver for sig, og dernæst bliver de “forbundet” med to tværstænger, den ene tværstang (den store), er blot for at styre og fastholde motorene, og den tynde af dem, er den der forbinder tilkoblingen af moveren, tilkoblingen foregår mekanisk med en vinkelnøgle, og idet den er forbundet på tværs, kan man tilkoble begge sider samtidig, uanset hvad side man står på.
Motoren er ikke lige det letteste, og der er jo ikke vildt meget plads, så vores lille værkstedsdonkraft fra Onkel Harald, var en kæmpe hjælp. Når først motoren er oppe at hænge, og beslaget er sat løst på, så er det meget nemt og sætte begge tværstænger på, husk ikke at spænde noget endnu, kun lige med fingrene.
Når det hele er samlet og oppe at hænge, skal motorene justeres ind, i det medfølgende er der 2 små metalklodser, disse sættes mellem drivrullen og dækket, motoren skubbes ind mod klodsen, så passer det med, at der er præsist 20mm frigang, motorene skal også sættes korrekt sidevejs, det kan helt klart anbefales og se installationsvideoen, der er nogle gode fif. Der er også nogle udemærket illustrationer i manualen.
I manualen er der ligeledes også beskrevet hvor mange Nm boltene skal strammes med, det kan derfor være en fordel og have en momentnøgle.
Selve denne mekanisk installation tog ca. 1½ time.
En vigtig advarsel som skal siges og taget alvorligt lige fra starten af – KLIP IKKE NOGET AF LEDNINGERNE – ledningerne skal være nøjagtig lige lange, ellers vil moverne komme til at trække skævt, da den ene motor vil få mere strøm end den anden.
Næste step er den elektriske installation, den var for vores tilfælde, >>besværliggjort<< af en vandbåren gulvvarme, det var dog ikke værre, end at vi kunne bore hul, lige ved siden af et hul der var der fra fabrikken af, men pas på!, der kan jo også være gasrør, vanger, og andre elektriske installationer der løber under bunden.
Manualen foreskriver at man skal bore et hul på ca. 25mm, det kan jeg dog ikke se nogen grund til, idet de 4 motorkabler fylder ca. 12mm ialt, jeg valgte derfor at bore et 13mm hul.
Så skal vi have ført ledningerne fra motorene og frem til hullet, det anbefales at man kører ledningerne, fra hver motor ind til midten af campingvognen, og så frem mod hullet, vi har ikke helt fulgt dette, da der som sagt er vandbåren gulvvarme i vognen, og vi ved ikke med 100% sikkerhed, hvor rørene lægger, så det er ikke bare lige og skrue noget i. Men hovedsagen er også, at alle 4 ledningerne er lige lange.
På billederne herunder ses den færdige ledningsføring.
Ledningsføring foran akselen
Ledningsføring bag akslen
Næste skridt er at få det elektriske monteret, husk at afbryde strømmen, og tage både + og – af batteriet.
I vores tilfælde er både batteri og booster monteret i forvejen, og denne del er derfor ikke medtaget.
Kontrolboksen til moveren, skal være mellem 30 og 60 cm væk fra batteriet, det gav lidt problemer for os at få den monteret med denne afstand, så derfor måtte vi gå på kompromis, og montere den indvendig i magasinet, i siddegruppen, hvilket ødelægger lidt opbevaringsplads, men det er der ikke noget at gøre ved.
Kontrolboksen skrues fast, og man kan nu klemme spadestik på motorledningerne, men husk at få dem monteret rigtigt, hver kabel har et unikt nummer, som man kan se ledningen, der hvor den er monteret på motoren. Der er i tilbehøret små gule markeringsclips, som sættes på ledningen med det korrekte nummer, det er meget vigtigt, at få disse nummereret korrekt, ellers kan man brænde hele skidtet af .
Billedet nedenfor til venstre viser kontrolboksen efter monteret med ledninger. Billedet ved siden af, viser magasinet med batteri, kontrolboks, og den fabriksmonterede sikringsboks til både 220 og 12V systemet.
Inden der kan sættes strøm på systemet, skal vi have monteret en sikkerhedsafbryder og ikke mindst en sikring, til hele moveren, vi starter med sikkerhedsafbryderen, placeringen af den, skal være hensigtsmæssigt, forstået på den måde at man skal kunne komme til den, og man skal kunne bruge sin campingvogn, uden at gå og være bange for at komme til at beskadige den, og selvfølgelig gerne i nærheden af batteriet.
Vi har placeret sikkerhedsafbryderen lige inden for døren, det var det ideelle sted, i vores vogn. På billedet her til højre, ses placeringen, afbryderens bagside, hvor de strømførende kabler er sat fast, er beskyttet af siddegruppens vinterryglæn, så selv om man bruger lugen ind i enden af bænken, så vil man ikke kunne få kontakt med de strømførende kabler. Og samtidig, så rager afbryderen ikke længere ud end dørrammen, så man skal vidst være mere end uheldigt for at ramme den.
Hullet til afbryderen blev boret med et DeWalt spadebor, sørg for at købe et bor af god kvalitet, det er så ærgeligt hvis skidtet splinter, og møblementet i en campingvogn er ikke lige det mest massive.
Formålet med denne sikkerhedsafbryder, er naturligvis og forhindre utilsigtet brug af moveren, moveren kan ikke aktiveres med mindre at nøglen er sat i afbryderen og drejet rundt.
Nu er sikkerhedsafbryderen på plads, men for at sikre at der ikke kan ske kortslutninger eller andet snavs, skal vi have en sikring imellem sikkerhedsafbryderen og kontrolboksen, moveren har en maks. belastning på ca. 84 amp., den sikring der her bliver monteret er en 100 amp. sikring.
Sikringsboks og sikring ses på billedet herunder.
Nu kan kablerne forbindes, på kontrolboksen står der nr. 1 – 4, dette er de numre som skal bruges fra motoren af, men bemærk at det er ikke ligegyldigt om motorene er monteret foran akslen eller bag akslen, så derfor kig i manualen, og læs til hvilke numre kablerne skal forbindes.
Slut til sidste 12V + og – til kontrolboksen, og monter igen kabelskoene på batteriet.
Når der kommer strøm på, vil kontrolboksen lave en selvkontrol, og puha, alle lamper lyste og gik ud igen, så alt var OK, dejligt, så er det bare og trykke på fjernbetjeningen, og se at kontrolboksen lyser grønt, som tegn på at den er klar til at flytte campingvognen.
Vi har monteret moveren mens vores vogn er opstillet med fortelt, men derfor kan man jo sagtens teste at det virker, bare husk og lade være med at koble den til .
Til slut husk at få forseglet hullet igennem vognbunden, så der ikke kommer fugt op.
Totalt set har den elektriske installation taget ca. 2½ time, så alt i alt ca. 4 timer, og der er ikke blevet stresset på noget tidspunkt.
Og husk, sikkerhed frem for alt, selv om det er 12V, så er der altså drøn på!.
God arbejdslyst…
Vi siger tak til Lars & Karin for den flotte artikel. Se flere artikler på Lars og Karins egen hjemmeside.
Links: | |
Relevante Link(s) : | www.sundorf.dk( Lars og Karins hjemmeside) | Enduro Mover |