Annonce (læs mere efter annoncen)

Kend reglerne i trafikken

af Ann Karina / Pressemeddelelse
ferietrafik062007

En god trafikkultur hænger sammen med at kende reglerne i trafikken. En undersøgelse fra FDM viser, at det især er flettereglen og afstand til forankørende, som giver problemer blandt bilisterne.

Skal farten op eller ned, når to vejbaner bliver til en, og hvornår er det, at man skal blinke af i en rundkørsel? En undersøgelse fra FDM viser, at forskellige opfattelser af reglerne kan føre til irritation i trafikken.

”Grundlæggende kender bilisterne færdselsreglerne, men når man er midt i trafikken, er det ofte et spørgsmål om at kunne vurdere situationen. Sammenfletning og afstand til forankørende biler handler i høj grad om at have en forståelse af, hvad medbilisternes næste træk er. Derfor er færdselsregler i frisk erindring en vigtig del af en god trafikkultur”, siger Casper Schad, jurist i FDMs juridiske og tekniske rådgivning. 

FDMs rådgivning modtager hver dag mange spørgsmål om færdselsreglerne, og især flettereglen og kørsel i rundkørsler skaber tvivl hos bilisterne. Dette skal ses i lyset af, at der gennem de senere år er kommet flere og flere rundkørsler på de danske veje.

”Vi får mange henvendelser om, hvordan man kører i en rundkørsel. Rundkørsler er ofte en smidig måde at afvikle trafikken på, men det forudsætter, at man fx husker at blinke af, så andre biler kan komme ind i rundkørslen”, siger Casper Schad.

Annonce (læs mere efter annoncen)

www.gotrafikkultur.dk har FDM samlet nogle af de regler, der volder bilisterne problemer eller skaber irritation i trafikken.

 

Kend reglerne i trafikken  

  • Sammenfletning – ifølge færdselsloven har trafikanter i begge vognbaner lige meget ansvar for, at ’fletteriet’ lykkes. De kørende skal begge tage hensyn til de ændrede forhold, fx ved at ændre hastigheden, så der bliver plads til begge biler
  • Kørsel i en rundkørsel – sæt først blinklyset til, når du skal ud af rundkørslen. Skal du hele vejen rundt, så blink til venstre. Når din afkørsel er den næste, så placer dig i den yderste bane, så du let kan dreje fra. Husk at kigge efter cyklister. Du har pligt til at holde tilbage for cyklister.
  • Lyskryds – kør kun ud i et kryds, når du er sikker på at komme over. Ellers risikerer du ikke at nå med over og spærrer derved vejen for den tværgående trafik. Gult signal betyder stop, og du må derfor ikke fortsætte ud i et vejkryds, hvor signalet er skiftet til gult – medmindre du er kommet så langt frem, at du ikke kan nå at standse, inden du kører over stoplinjen.
  • Hold afstand – en tommelfingerregel lyder, at afstanden i meter skal svare til bilens halve speedometervisning. Kører du fx 100 km/t, bør du holde 50 meters afstand.
  • Hold til højre – ifølge færdselsloven skal du holde så langt til højre som muligt og bruge blinklyset, når du skifter vognbane. Det er samtidig en god vejledning for medtrafikanterne.
  • Udrykningskøretøjer – kør ind til siden, når der kommer et udrykningskøretøj og sørg for at holde vejen åben, så udrykningskøretøjet hurtigt kan passere. Er det ikke muligt at køre ind til siden, så slå havariblinket til, så udrykningskøretøjet let kan køre uden om. Du må ikke køre ud i nødsporet på motorvejen – det er netop forbeholdt udrykningskøretøjer.
  • Fodgængerfelt – sæt farten ned, hvis du nærmer dig et fodgængerfelt. Du har pligt til at holde tilbage for personer, der er på vej ud i et fodgængerfelt. Ved at bruge et fodgængerfelt undgår fodgængere at skulle zigzagge henover vejbanen, og bilisterne skal ikke bryde kørerytmen pga. personer på vejbanen.

 Læs mere hos FDM

Annonce (læs mere efter annoncen)

isabella-cirrus-north--textad

Isabella Cirrus luftfortelt sætter nye standarder

Isabellas nye luftfortelt, Cirrus North er lavet i deres velkendte akryl, som er et let, robust og åndbart materiale, der holder teltets farver smukke i mange år frem.

Læs mere her >>>


Prøv også at læse disse indlæg

1 kommentar

henning olesen 3. marts 2021 - 16:32

vedrørende at blinke ud af en rundkørsel, så var det en god hjælp hvis man kunne finde ud af at vise sin handling i god tid, og ikke først når man er begyndt at dreje af …for så er det måske for sent for andre til at påbegynde en indkørsel fordi der allerede er trafik på vej rundt …

Svar

Skriv en kommentar