Fire gange i den forløbne sommer, har vi haft brug for vejhjælp. Og det er i sådanne situationer, at vi priser os lykkelige for, at vi i sin tid tegnede abonnement hos Falck. Nu er denne artikel ikke ment som en lovprisning netop af Falck. Der er sikkert andre firmaer, der tilbyder tilsvarende service. Men vi har altså abonnement hos Falck, så derfor er det dette firma, vi skriver om i denne artikel.
Vores abonnement hos Falck er sådant et super-abonnement, der dækker både bil, campingvogn og passagerer. Det vigtigste ved vores abonnement er dog, at det dækker uanset hvilken bil, vi kører i. Dvs. det dækker ikke blot vores egen bil – det dækker også udlejningsbiler m.m.. Det er nødvendigt for os, da vi ofte kører i f.eks. lånte autocampere.
Men som sagt – vi fik brug for assistance fire gange i denne sommer.
På vores sommertur til Nordkap punkterede bilens venstre baghjul. Det skete på en øde landevej langt oppe i Sverige. Det var sent om aftenen og regnen silede ned.
Baghjulet var ikke bare punkteret – næh – det var nærmest eksploderet, og skulle skiftes før vi kunne køre videre. Vi havde heldigvis et reservehjul til bilen. Det sad i en bøjle under bilens bund. Og der sad det rigtig godt. 5 års påvirkning af vand, støv, sne, salt osv. osv. havde gjort, at de bolte, der holdt hjulet på plads, sad urokkeligt fast. Vi have ikke værktøj med til at kunne løsne boltene, så vi måtte have hjælp.
Det er rigtig surt at stå i denne situation sent om aftenen og endda i regnvejr
Vi ringede til Falck i Danmark, og forklarede dem vores problem. Den person, vi talte med, handlede meget professionelt, og ved fælles hjælp fik vi hurtigt bestemt vores position. Dernæst lokaliserede Falcks medarbejder hurtigt nærmeste samarbejdspartner, og oplyste os om, at der ville gå ca. 60 – 90 minutter inden at hjælpen kom frem. Og så var der bare tilbage for os at vente.
Som lovet – og indenfor den lovede tidsramme – kom vejhjælpen frem, og hjalp os med at skifte hjulet. Glade og lettede, kunne vi køre videre igen.
Nogle uger senere, fik vi problemer igen. Denne gang var vi på vej gennem Østrig med campingvognen på slæb. Vi var på vej mod Italien, og ca. 20 km. fra Innsbruck eksploderede campingvognens venstre hjul. Vi fik bremset vogntoget ned og kom ind i nødsporet uden skade på hverken personer, campingvogn eller bil.
Punkteret igen – denne gang på en motorvej i Østrig
Det er altid alvorligt for os, når der opstår problemer med bil eller campingvogn på en motorvej. Vores datter Sissel er kørestolsbruger, og kan ikke uden videre flyttes væk fra motorvejen pga. autoværnet. Så det gjaldt om at komme videre i en fart.
Dækket er helt ødelagt og må skiftes
Netop derfor har vi et reservehjul til vores campingvogn, så jeg gjorde klar til at skifte hjulet. Men ak – jeg havde regnet med at jeg kunne bruge bilens donkraft, men havde aldrig fået taget mig sammen til at teste denne. Det viste sig, at bilens donkraft ikke kunne få fæste på campingvognens chassis, og vi kunne derfor ikke løfte campingvognen.
Så igen ringede vi til Falck i Danmark. Denne gang var det en knap så professionel person, vi fik i tale. På trods af at vi kunne opgive både GPS-koordinater og numre på de nærmeste afkørsler, mente personen hos Falck, at vi ikke var i nærheden af Innsbruck, men der imod meget tæt på grænsen til Ungarn. Selvom vi hårdnakket påstod, at hun havde bestemt vores position forkert, var det åbenbart grænsen til Ungarn, hun sendte hjælpen til. For da vi efter to timers ventetid i nødsporet på motorvejen ringede og spurgte hvor hjælpen blev af, fik vi at vide, at den havde været på positionen uden at kunne finde os. Der blev vi lidt sure, for man overser ikke uden videre en minibus med en campingvogn. Hvad jeg efterfølgende forklarede personen hos Falck må have gjort indtryk. For der blev omgående sendt assistance ud igen – denne gang til den position, som jeg oplyste.
Denne gang kom hjælpen hurtigt, og igen – super service. Snart var hjulet skiftet og vi var på vej videre mod Italien.
På vej hjem fra Italien, eksploderede der igen et dæk på campingvognen. Denne gang var det det højre hjul. Jeg ved ikke hvad chancerne er for at begge dæk på campingvognen eksploderer på samme tur. Men det skete altså for os, og desværre igen på en motorvej. Og endda på en bro over Elben lidt syd for Berlin.
Så for tredje gang den sommer ringede vi til Falck. Denne gang var der ingen problemer. De fandt vores position med det samme. Heldigvis havde jeg fået erstattet det ødelagte dæk i Italien, så vi havde et reservehjul med – men stadig ingen donkraft. Men efter halvanden time nåede hjælpen frem, hjulet blev skiftet, og vi kunne fortsætte hjem mod Danmark.
Fjerde gang, vi fik brug for hjælp var, da vi skulle hjem fra campingmessen i Düsseldorf. Vi kørte i en lejet autocamper, og pludselig hører vi et knald og ser store gummistykker fra høje fordæk flyve gennem luften. Vi kom ind i nødsporet og kunne konstatere at dækket var fuldstændig ødelagt.
Så holder vi igen og venter på hjælp
Autocamperen havde reservehjul og donkraft, men ingen skiftenøgle til hjulboltene. Så vi måtte ringe til Falck igen.
Ann Karina er træt og snakker her med Falck i Danmark
Igen fik vi professionel assistance hos Falck i Danmark, og hjælpen nåede frem som lovet efter ca. halvanden time. Hjulboltene på autocamperens hjul sad dog så godt fast, at en almindelig krydsnøgle ikke kunne løsne dem. Så vores hjælper fra ADAC, måtte ringe efter hjælp. Der kom en hjælper mere fra ADAC ud til os – endda i en Hummer. Han havde det nødvendige værktøj med, og snart var vi videre på vej hjemad.
Dette dæk skal absolut skiftes 🙂
Vejhjælp i en Hummer – sejt!
Efter en sådan sommer med så mange uheld, priser man sig lykkelig for, at man har ofret penge på et abonnement på vejhjælp. Vi har haft så megen gavn og glæde af vores abonnement hos Falck, at vi i fremtiden ikke vil brokke os over prisen på vores abonnement. Det er hver eneste krone værd.
Links: | |
Hjemmeside: | Falck |