Den nye Camp-let minder i grundprincip om forgængerne. Men så er det også sagt. Den nye vogn har plads til mere bagage og er fleksibel til transport med for eksempel campinggrej, cykler og kanoer.
Det vakte stor opsigt, da den første Camp-let for over 40 år siden kørte ud fra fabrikken i Sønderjylland. Opmærksomheden og forhåndsinteressen er næsten lige så stor i disse uger, hvor 5. generation af den populære teltvogn ruller ud til forhandlere i ind- og udland.
De første modeller, Camp-let 300 og 400, kom på markedet omkring 1970, og få år senere kom den første glasfibervogn og det teltvognskoncept, som vi kender i dag. Det var den såkaldte Camp-let 500, som blev solgt fra 73 til 79 med stor succes. Glasfiber var kommet for at blive, og Camp-let 500 blev afløst af Camp-let GT og en GLX-version, som var de første med ”Camp-let systemet” og som stadig ses på vejene. Den hidtidige serie med Apollo og Apollo Lux, Concorde, Savanne og Savanne Royal bliver efter 20 år på markedet nu erstattet af en 5. generation.
– Man vil stadig ikke være i tvivl, når man møder en Camp-let, og hele ideen med, at man kan slå sin sommerbolig op på ingen tid, er der heller ikke ændret på. 5. generation rummer dog også så mange forbedringer og ændringer, at den ikke kan sammenlignes med forgængerne. Det er derfor, at vi nu kører ud med helt nye modelnavne, siger direktør Hans Jørn Nissen.
De nye Camp-let’er hedder Basic/Basic+, Savanne, Classic, Adventure og Premium. Vognene er blevet til i samarbejde med Camp-let brugere, for på fabrikken har man gennem årene samlet alle forslag og gode råd, som kunderne har sendt pr. brev eller mail, eller når Hans Jørn Nissen har mødt dem på en campingmesse. Desuden kører mange af fabrikkens ansatte med Camp-let, og de har også gjort sig nogle tanker.
– Der har været et ønske om mere bagageplads, og rumindholdet i den nye Camp-let er cirka 15 % større end i den forgående model. Desuden vil der fremover være akryl-telte i to modeller, Classic og Premium, mens de øvrige fortsat har bomuldstelte, siger Hans Jørn Nissen.
Samtlige telte er fremover udstyret med lynlås hele vejen rundt forneden, så man kan lyne en bund på og få et 100 % lukket telt. Bunden kan købes som tilbehør. Endelig er der nye trendy teltfarver i Classic og Adventure, som især matcher den skandinaviske forbruger.
Udvendig skiller den nye Camp-let sig også ud fra forgængerne. Tagrælingen er fjernet og erstattet af to alu-skinner, som er integreret i glasfiber-låget. Som ekstraudstyr kan man købe en tagbagagebøjle eller bagagedækken, når man kører med campinggrej eller stativer til transport af enten cykler eller kanoer.
– Vi er naturligvis meget spændte på kundernes reaktion i såvel udlandet som på hjemmemarkedet. Forhandlere er overalt begejstrede, og de venter især stor interesse om den nye Classic-model. En del danske forhandlere har åbent hus med de nye Camp-let og hele udstyrsprogrammet, og jeg er ikke længere i tvivl om, at kunderne også tager godt imod 5. generation, siger Hans Jørn Nissen.
Links: | |
Relevante Link(s) : | Camp-let |