Selvom registreringsafgiften på biler i Danmark er blandt de højeste i Europa, betyder det ikke, de ikke kan blive endnu højere. Med omgående virkning er afgiftssatserne ændret 4-hjulstrækkere og campingbiler |
Mest væsentlig for campister medfører det at 4-hjulstrækkere og MPV/SUV’ere over 2,5 tons for hævet afgiften fra 30% til 50%, og afskaffelse af afgiftsloft for MPV/SUV’ere over 3,0 tons. Også de såkaldte ’campingbiler’ bliver ramt. Her skal der i fremtiden betales fuld registreringsafgift – altså afgiften hæves fra 60% til 180%.
Der er indgået et forlig om nye bilafgifter mellem regeringen og Dansk Folkeparti. De nye regler træder i kraft omgående for at undgå 'hamstring' af gulpladebiler. Indgrebet skal forhindre, at privatpersoner kører rundt i gulpladebiler. Kassevogne er undtaget.
Campister bliver især berørt af, at 4-hjulstrækkere bliver hårdere beskattet til gengæld for lavere bilafgifter på mere miljøvenlige biler. Dog ligger det fast, at regeringen vil skåne de "rene" varebiler, som mange håndværkere og virksomheder er afhængige af.
Ifølge Erhvervsbladet barsler Skatteministeriet endvidere med et mærkat med teksten "Bilen må bruges privat." Et mærkat med den tekst skal sidde på bagsiden af 90.000 varebiler på gule plader fra juni måned.
Mærkatet skal angive, at bilen er indregistreret til hel eller delvis privat kørsel. Fanges en varebil uden mærkat privat, falder hammeren. Virksomheden skal efterbetale momsen, og føreren af bilen bliver beskattet efter reglerne om fri bil, skriver Erhvervsbladet.
Det fremgår af bekendtgørelsen om mærkning af vare- og lastbiler på under fire tons, som netop er sendt på gaden.
Ordningen med mærkning af vare- og lastbiler på under fire tons, kommer til alle gælde for alle varebiler, der er indregistreret den 3. juni 1998 eller senere, og mærkaterne skal gøre det nemmere for Skat at kontrollere, at virksomhedernes biler på gule plader bliver brugt korrekt.
Cirka 315.000 varebiler vil ikke få nogen mærkat, og de må udelukkende bruges til erhvervskørsel, fordi der ikke er betalt moms af bilen.
Selv om oppositionen kalder indgrebet for uambitiøst, er skatteminister Kristian Jensens nye bilafgifter alligevel omfattende. Her er en oversigt.
- En reduktion af registreringsafgiften for varebiler under 2,0 t (fra 95 til 50 procent)
- En forhøjelse af tillægsafgiften for privat anvendelse af varebil under 2,0 tons (fra 900 kr. til 5.040 kr.)
- En forhøjelse af satsen for alle varebiler mellem 2 og 2,5 tons (fra 30 til 50 procent)
- En forhøjelse af satsen for MPV’ere og SUV’ere over 2,5 tons (fra 30 til 50 procent)
- Afskaffelse af afgiftsloft for MPV’ere og SUV’ere over 3,0 tons
- Et fradrag i registreringsafgiften på 4000 kr. pr. km/liter, bilen kører mere end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.
- Et tillæg til registreringsafgiften på 1000 kr. pr. km/liter, bilen kører mindre end 16 km/liter for benzinbiler og 18 km/liter for dieselbiler.
- Forhøjelse af den årlige tillægsafgift for privat anvendelse af varebiler over 3,0 tons (fra 5040 kr. til 15.000 kr.)
- Ændringerne i 4 til 7 har ikke betydning for ’egentlige’ varevogne, dvs. kassebiler og pick-up’er over 2,5 tons. For disse køretøjer vil der ikke ske stramninger.
- En række nye fradrag, hvis bilen lever op til nogle definerede sikkerhedskrav. F.eks. indførelse af fradrag for airbags nr. 5 og 6 og
ESP-fradrag for personbiler og varebiler på 2500 kr. uden aftrapning. - Det foreslås, at hovedreglen for registreringsafgift af campingbiler bliver, at der for campingbiler betales registreringsafgift som for almindelige personbiler, men at værdigrundlaget er uden udgiften til campingindretningen.