Store biler er ikke altid de sikreste

af Bjarne / Pressemeddelelse
Active Image
En lille, moderne bil kan klare sig bedre end en større, ældre bil i et sammenstød. Det viser en ny crashtest.

Det er en fysisk lov, at når en stor bil støder sammen med en mindre bil, vil den lille og lettere bil blive udsat for den største fysiske påvirkning, ligesom passagererne ikke har så meget overlevelsesplads som i den store. Men den lille bil behøver ikke altid at blive taberen i et sammenstød med en større bil. Alderen og sikkerhedsudstyret på bilen har også betydning. Det viser en ny crashtest, som FDMs søsterorganisation ADAC har foretaget.

Image
Bilerne rammer hinanden med 56 km/t, hvilket modsvarer Euro NCAP-testens 64 km/t mod en deformerbar barriere

”Testen viser, at når der sker sammenstød mellem en ældre, større bil og en ny, mindre bil, vil det ofte være passagerne i den store bil, der kommer værst til skade. Det gælder, hvis den lille bil har en god, moderne og kollisionssikker konstruktion”, siger FDMs motorredaktør Leif Nielsen.

Image
Sierraens karrosseri er stærkt beskadiget og en fører af bilen ville skulle skæres fri

I testen har man ladet en Ford Sierra fra 1987 ramme en moderne Ford Fiesta med en fart, der svarer til de 64 km/t Euro NCAP anvender ved crashtest mod en fast barriere. Efter sammenstødet er dukke, rat og instrumentpanel svære at skille ad i store Ford Sierra på trods af, at dukkerne sad korrekt fastspændt i sikkerhedsselen, mens den lille Ford Fiesta takket være moderne sikkerhedsudstyr klarer sig langt bedre. Her hænger airbaggen slapt ned efter at have gjort sit arbejde, mens sikkerhedsselernes moderne forstrammermekanisme og selekraftbegrænser har holdt dukkerne på plads, og kigger man ned i Fiestaens fodrum, er det stort set ubeskadiget.

Image
Døren kan åbnes med håndkraft i den lille Ford Fiesta

”Crashtesten viser tydeligt, hvilken sikkerhedsudvikling bilerne har gennemgået de seneste 20 år, og hvor vigtigt det er at have en bil med det rigtige sikkerhedsudstyr. Derfor er det ubegribeligt, at de danske bilister skal brandbeskattes, hvis de vælger at købe en ny, sikker bil”, siger FDMs adm. direktør Thomas Møller Thomsen.

Image
Der skal kraftigt værkstøj til at åbne døren i Sierraen. Dermed forringes overlevelsesmulighederne

Den aktuelle crashtest er foretaget i anledningen af, at det er 20 år siden, at den første crashtest blev gennemført af ADAC og de europæiske bilistorganisationer. Arbejdet, der siden 1997 er foregået sideløbende med de kendte Euro NCAP crashtests, har bl.a. øget fokus på sidekollisionstesten og crashtest af biler og barnestole.

Læs mere om hos FDM

Foto: FDM

Prøv også at læse disse indlæg