Svært at klage over en parkeringsafgift

af Bjarne Søby
Image

 

Mere end to ud af tre har ikke haft held med at klage over den parkeringsafgift, som de har modtaget fra et privat parkeringsfirma. Det viser en ny undersøgelse fra FDM

En uberettiget p-afgift under vinduesviskeren, eller et rykkergebyr for en p-afgift man aldrig har modtaget, får mange at klage til parkeringsselskabet. Men en ny undersøgelse, som FDM har fået foretaget, viser, at to ud af tre (66,3 %) ikke har fået noget ud af klage til et privat p-selskab.

”Det kan være en tung proces at klage til private p-selskaber. Ofte besvarer de private p-selskaber klager med et standardbrev, som ikke forholder sig til den konkrete afgift og begrundelserne for, hvorfor at den er uberettiget. Når man så langt, at det private p-selskab forholder sig til klagen, bliver beviser for, hvorvidt der er tale om en berettiget eller uberettiget afgift det næste problem”, siger Per Alkestrup, juridisk chef i FDM.

Hos FDM har man flere eksempler på, at det private p-selskab påstår, at der enten ikke var købt p-billet, eller den ikke var synlig i forruden. Men lige så ofte oplever FDM, at parkeringsselskaberne truer med retssag, hvilket får mange til at frafalde deres klage, da størrelsen på parkeringsafgiften ikke kan stå mål med udgifter til retssag.

”Får man en uberettiget p-afgift, skal man klage med det samme. Det skal ske skriftligt, og man skal være parat til at gentage sin klage, hvis p-selskabet blot sender en standardbrev retur. I dag er reglerne sådan, at så længe man fastholder sin klage, kan man ikke blive pålagt et rykkergebyr eller trues med inkasso. Samtidig er det p-selskabet, som skal bevise, at der er tale om en ulovlig parkering – ikke bilisten”, siger Per Alkestrup.

Desuden anbefaler FDM, at man i tilfælde af en afgift, sørger for at skaffe dokumentation, fx ved at gemme sin parkeringsbillet og tage billeder af billetten i foruden. Klager skal sendes anbefalet til p-selskabet, og sender man via e-mail, skal man sikre sig en kvittering.

Undersøgelsen er fortaget af analyseinstituttet Catinét blandt 1.000 danskere, hvoraf samtlige har egen bil.

Pressemeddelelse

Prøv også at læse disse indlæg