Trends og camping i 2010, Del 4, Individualismen

af Ann Karina
Trends og camping i 2010, Del 4, Individualismen

Dette er den fjerde og sidste artikel i serien om Trends & Camping i 2010. I denne artikel går jeg i detaljer med, hvad jeg mener bliver en af de stærkeste trends 2010, nemlig Individualismen.

Individualismen – eller trangen til at skille os ud – har nok altid været tilstede blandt campister, men det er min opfattelse, at den er mere udtalt nu. Det er næsten ligegyldigt hvordan vi skiller os ud. Vi kan være checkede, amatører, ligeglade, udfarende osv. – hovedsagen er at vi ER noget – og at andre folk bemærker det.

Når det gælder udstyr, kan det være svært at skille sig ud. De fleste campingvogne adskiller sig kun fra hinanden i det ydre med forskelle i f.eks. stafferinger, fælge, lygter m.m.. Erfarne campister har lært at spotte de små forskelle, og kan derfor som regel godt kende det ene fabrikat fra et andet. Men for den ukyndige, er det langt sværere at se det individuelle i den udflydende masse en ens campingvogne og fortelte.

Torben – Bjarnes lillebror – udtrykte det meget rammende da han og Bjarne gik aftentur på en campingplads i Nordsjælland for nogle år siden. Torben er ikke campist, og pludselig stoppede han op og spurgte Bjarne, hvordan man egentlig fandt vejen tilbage til sin egen campingvogn igen. Bjarne forstod ikke rigtig, hvad han mente, men Torben kunne ikke skelne den ene campingvogn fra den anden. I hans øjne var de alle hvide og havde alle blå/grå fortelte foran vognen. For ham var en gåtur på campingpladsen noget nær det samme som en gåtur i Brøndby Strands beton. Alle ‘huse’ var ens og han havde meget svært ved at se de forskelle, som Bjarne pegede ud for ham.

Gennem tiderne har producenterne nok været tilbageholdende med at sætte campingvogne og autocampere i produktion, som markant har skilt sig ud fra mængden hvad det ydre angår. Man har naturligvis været bange for at miste markedsandele på et hårdt marked, og forsøgt at lave designs, der tiltalte som mange som muligt. Men der er nu så småt ved at komme anderledes og mere spændende designs på gaden. Både Dethleffs og Bürstner har nogle meget anderledes modeller med i programmet i 2010, og Deseo Lifestyle kører videre på tredie år. Det ser jeg som et tegn på, at også producenterne er ved at få øjnene op for trangen til individualisme blandt campister.

Det er sådan set ligegyldigt hvordan man skille sig ud – bare man skiller ud. Og det behøves bestemt ikke at være i en ny og designmæssig anderledes campingvogn. Kommer man anstigende på en campingplads med en 30 år gammel campingvogn, så skal man nok få opmærksomhed. Det kan godt være den er håbløst umoderne og mangler stort set al den komfort, vi forventer af en moderne campingvogn, men vi stimler alligevel sammen for at se ‘vidunderet’.

Hvor der måske ikke er den store udvendige forskel på f.eks. campingvogne, så er der store forskelle indvendigt. Dette gælde både indretning og forarbejdning. Disse forhold er naturligvis også forhold der kan hjælpe med til at markere vores individualisme og definere os i forhold til andre.

Det er ikke kun i valg af vores udstyr, at vi markerer vores individualisme. Vi sender også signaler om hvem vi er, når det gælder valg af rejsemål eller hvordan vi rejser. Er vi fastliggere, tager vi 14 dage til Lido’en, eller skal vi ligefrem på en ‘ekspedition’ ud i det ekstreme Europa?

Begreber som ‘stamkunde’, ‘vores forhandler’, og vores ‘yndlingsplads’ har fået større værdi end tidligere. Vi vil gerne blive genkendt, når vi kommer tilbage til en campingplads eller en forhandler. Det er med til at skille os ud fra mængden, og gør at vi i større grad tager ejerskab af den pågældende forhandler eller campingplads. Det er både forhandlere og en del campingpladser udmærket klar over, og vores trang til at skille os ud, er da også så småt ved at blive udnyttet i markedsføring og salgsøjemed.

Jeg er klar over, at jeg i disse artikler har været meget generaliserende, og at jeg ser da heller ikke fremtidens campister som en flok spraglede og selvoptagede rejselystne mennesker med ‘her kommer jeg’ attituden helt oppe i hovedet på andre. Sådan er det naturligvis (eller heldigvis) ikke. Vores behov for at skille os ud fra mængden sker som regel i en nærmest subtil grad med respekt for hvad der er ‘god tone’ på campingpladsen.

Men tendensen til at markere os og skille os ud – den er der, og den er i stigende udvikling.

Links:
Gå til del: 1234

 

 

Prøv også at læse disse indlæg