FDM advarer: Dårlige vinterdæk kan være livsfarlige

af Bjarne Søby
presse fdm 1009 vinterdaek

Stor test af vinterdæk i Motor afslører flere dæk, som kan være direkte farlige. Især billige dæk fra fjernøsten dumper.

Umiddelbart ligner de hinanden men tag ikke fejl. Forskellen på vinterdæk er stor og kan i værste fald betyde liv eller død. Det viser årets store test af vinterdæk, som FDMs medlemsblad Motor bringer i oktobernummeret, der udkommer fredag den 2. oktober. Det er FDM, der sammen med de europæiske bilklubber, står bag testen.

I alt 34 vinterdæk er blevet testet for bl.a. deres bremseevner og stabilitet på både tør og våd vej samt i vinterføre som is og sne. Resultatet viser, at de bedste dæk klarer sig fint på alle former for vinter vejrlig. Til sammenligning falder dækkene i testens midterfelt igennem på en eller to af underlagene. Men mens 24 dækmærker klarer sig enten godt eller over gennemsnittet, dumper hele ti dæktesten.

“Det er hovedsagligt relativ ukendte dækmærker fra fjernøsten, som dumper, og lad dem endelig blive ved med at være ukendte. Testen viser med al tydelighed, at de er direkte farlige. Der er derfor al mulig grund til at se sig for, og ikke bare slå til på det første det bedste tilbud,” siger bilteknisk redaktør på Motor, Søren W. Rasmussen.

Han påpeger, at den danske vinter langtfra er nogen polarvinter, men primært præget af våde veje. Det gælder derfor om at vælge et vinterdæk, som udover vinteregenskaber bremser godt på våd vej.

“Det er i dag ikke den store kunst at lave et dæk, der står godt fast i sne. Det er straks sværere, hvis det også skal have en høj bremseevne i vådt føre. De bedste vinterdæk klarer sig godt i både sne, vådt og tørt føre. De billige dæk, derimod, falder igennem en af delene hvis ikke dem alle, hvilket igen understreger, at pris og kvalitet følges ad,” forklarer Søren W. Rasmussen.

Ifølge ham er det både gummikvaliteten til opbygningen af dækket og slidbanemønstret, den er gal med på de billige dæk.

FDM anbefaler, at man kører med vinterdæk, hvis man har behov for at køre i sin bil hver dag i løbet af vinteren. Man kan dog undlade at benytte vinterdæk, hvis man lader bilen stå alle de dage, hvor der er vinterføre.

Læs mere om FDMs anbefalinger i Motor nr. 10 som udkommer fredag 2. oktober. Udover den store vinterdæktest, kan man også læse om bilmotoren version 2.0, reportage og tendenser fra efterårets store biludstilling i Frankfurt og udfordringerne for Saab. Læs også mere om dæk på fdm.dk.

Pressemeddelelse

Prøv også at læse disse indlæg