Ingen slinger i valsen hos Hobby

af Ann Karina
Hobby vægter sikkerhed under kørsel meget højt.

Da Hobbys grundlægger Harald Striewski i sin tid insisterede på at slingrekobling skulle være standard på alle Hobby campingvogne, rystede mange på hovedet af ham. De fleste mente det var unødvendigt, men de tog fejl.

Slingrekobling er standard

Harald Striewski har altid vægtet sikkerhed højt. Derfor leveres en Hobby campingvogn som standard med Wintherhoff slingrekobling monteret. Uanset pris, størrelse og model.

At campingvognen kun er fastgjort til bilen ved et enkelt punkt på bilens trækstang, gør at vogntoget kan være meget følsomt over for f.eks. sidevind, ujævnheder på vejen, overhalende lastbiler m.m. Og uanset hvordan og hvor godt du pakker din campingvogn, vil der altid kunne komme slinger i vogntoget. Men den risiko mindskes markant med en slingrekobling.

Slingrekobling er en fast del af standardudstyret på Hobby campingvogneSlingrekobling er en fast del af standardudstyret på Hobby campingvogne

En slingrekobling bremser campingvognens bevægelser på bilens trækkrog. Derved bliver de små udsving, der evt. måtte komme, stabiliseret. I slingrekoblingen sidder der nogle bremseklodser. Disse trykker ind på kuglen på bilens trækstang og forhindrer, at vogntoget kommer i slinger. Dette giver ikke alene er mere sikker kørsel, men også en roligere og mere behagelig kørsel.

”Da Harald Striewski insisterede på at slingrekobling skulle være standard på alle Hobby campingvogne, mente mange at en slingrekobling var for dyr, for tung og en overflødig ting. Man kunne jo tilkøbe den, hvis man ønskede det”, fortæller Ib Langkjær fra den danske Hobby importør. ”Sikkerhed har dog altid ligget Harald Striewski meget tungt på sinde, så han holdt fast i sin tanke og viste igen, at Hobby går foran når det gælder udvikling. I dag ville det næsten være utopi at køre med en campingvogn uden slingrekobling”.

Øget sikkerhed med ATC

Køresikkerheden kan forbedres endnu mere ved at eftermontere ATC. Det er et system, der registrerer selv små udsving af campingvognen. Vurderer ATC systemet at campingvognen er i fare for at komme i slinger, aktiverer ATC campingvognens bremser, og vogntoget bremses forsigtigt ned. Dette sker uden indsats fra føreren hjælp og sker meget hurtigt

ATC står for AL-KO Trailer Control og kan fås i en specialversion til Hobbys egenproducerede chassis. Den tyske pendant til FDM - ADAC - har testet og konkluderet, at ATC er det mest effektive sikkerhedssystem for campingvogne.ATC står for AL-KO Trailer Control og kan fås i en specialversion til Hobbys egenproducerede chassis. Den tyske pendant til FDM – ADAC – har testet og konkluderet, at ATC er det mest effektive sikkerhedssystem for campingvogne.

”Når man først har prøvet at køre med ATC monteret på en campingvogn, vil man ikke undvære det. Man bliver overrasket over hvor ofte at systemet sætter ind og afhjælper en mulig faresituation”, fortæller Bjarne Søby fra  AltOmCamping.dk, og fortsætter:

”Selv ved små manøvrer ved f.eks. chikaner, vejarbejder og vognbaneskift, har jeg oplevet at ATC’en er blevet aktiveret, og bremset campingvognens bevægelser. Ofte bremses de kun få 1 – 2 sekunder, men det er nok til at modvirke slinger, og give en meget mere sikker kørsel. Og i glat føre viser systemet virkelig sit værd, og øger køresikkerheden markant”

ATC kan let eftermonteres, og der kræves ikke syn af campingvognen ved montage af ATC systemet.

Køresikkerheden har altid været højt prioriteret hos Hobby. Man skal føle sig tryg, når man er på rejse med sin campingvogn. Campingvognens indvirken på bilens køreegenskaber skal være minimale, og ideelt burde man slet ikke mærke at man har den på trækkrogen. Sikkerheden er alt afgørende, og her går Hobby aldrig på kompromis.

Du kan se mere om Hobbys campingvogne her: http://www.hobbyinfo.dk/hobby-modeller

Prøv også at læse disse indlæg