Der er bremselængden til forskel på top og bund i årets store test af 34 nye vinterdæk i to af de mest populære størrelser. FDM anbefaler, at man går efter dæk, der også passer til de våde danske vinterveje.
Selvom efteråret kun lige har meldt sin ankomst, og temperaturen stadig kan synes sommerlig, er sæsonen for vinterdæk ikke mange uger væk. De senere års milde vintre har ganske vist øget efterspørgslen på helårsdæk, men bliver vinteren i år mere hvid end grøn, er der ingen vej uden om de halvårlige hjulskift. Vinterdæk sikrer nemlig stadig det bedste vejgreb i vinterføre og på våd vej.
I samarbejde med de europæiske bilklubber har FDM i år testet i alt 34 vinterdæk i størrelserne 15-tommer (195/65 R15), som passer til biler som Opel Astra og VW Golf, og 17-tommer (225/50 R17), der passer til biler som Audi A4 og BMW 3-serie.
Dækkene er i år testet på anlæg i både Tyskland og Italien, mens Finland har lagt snedækkede veje til testen af dækkenes egenskaber i sne. Derudover er der kørt 15.000 km på dækkene for at teste deres slidstyrke, mens støj, rullemodstand og brudstyrke er målt på et laboratorium.
”Et godt vinterdæk skal ikke bare have gode egenskaber i sne, men i lige så høj grad på våd og tør vej ved lave temperaturer. Tidligere har dækproducenterne haft svært ved at kombinere de vigtige egenskaber, men som testen af især 15-tommerdækkene viser, har flere af dem nu fået knækket den kode. I alt fire dæk udmærker sig her, mens der er en stor mellemgruppe, som også klarer sig godt i de fleste kategorier. Kun et dæk falder helt igennem med skuffende egenskaber på især tør vej,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Som i de tidligere år er dækkene testet på 23 punkter fordelt på fem hovedkategorier. Kategorierne vægtes dog ikke lige højt, da nogle egenskaber er vigtigere end andre. Det gælder ikke mindst egenskaberne på våd vej, der ofte er den del af testen, som adskiller de gode dæk fra de dårlige.
”Det ses tydeligt i testen af 17-tommerdækkene, hvor to dæk dumper på sne og våd vej. Her skulle gruppens dårligste dæk, Linglong Green-Max Winther UHP, bruge 11 meter mere end testens bedste, Bridgestone Blizzak LM005, på at bremse helt ned fra 80 km/t. Det svarer til, at bilen med Linglong-dæk kørte 40 km/t., da bilen med Bridgestone-dæk holdt stille. Så selvom vinterdæk er bedst i vinterføre, er der stor forskel på de bedste og dårligste,” siger Søren W. Rasmussen.
Af de 18 testede 17-tommerdæk udmærker de tre sig, og to falder helt igennem, mens de 13 øvrige klarer sig til bedømmelsen middel.
”Bremsetesten på våd vej viser, hvorfor FDM anbefaler, at man altid går efter vinterdæk, der klarer sig godt i den disciplin. Ikke mindst fordi de danske vinterveje ofte er mere våde end hvide. Står man og skal købe vinterdæk, er det derfor en god idé at dykke ned i vores test, før man beslutter sig for, hvilke dæk man skal købe,” siger Søren W. Rasmussen.
Se alle resultaterne fra årets vinterdæktest på www.FDM.dk eller i Motor nr. 7.